Avatar billede sorenriis Nybegynder
01. august 2004 - 16:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Delphi 3 - sende fil til FTP-server?

Er det muligt i Delphi 3 at lave den sådan at programmet sender en bestemt fil til en ftp-server?

Og hvis man kan - hvordan gør man (og er det muligt at lave en statusindikator, som viser hvor meget af filen der er uploaded?)?
Avatar billede janusb Nybegynder
01. august 2004 - 16:14 #1
hvis det er for at lave en registerings form så er der en her
http://eksperten.dk/artikler/276
men hvis det ikke er det du vil så kan du skrive hvad det skal bruges til så kan jeg prøve lave en til dig
Avatar billede sorenriis Nybegynder
01. august 2004 - 16:17 #2
Jeg har lavet et program, som laver nogle logfiler. Dem vil jeg så gerne have at programmet automatisk sender til min ftp-server, som står og ruller derhjemme når jeg er på farten.

Så jeg skal simpelthen have sendt den logfil som programmet laver til en FTP-server...

Er det forklaring nok?
Avatar billede sorenriis Nybegynder
01. august 2004 - 22:47 #3
Jeg har fået fat i en lidt nyere version nu.. Delphi 6..

Er det lettere at klare så?
Avatar billede jonat Nybegynder
02. august 2004 - 09:44 #4
Prøv at kikke her:
http://www.eksperten.dk/spm/503356
Der står hvordan at man Uploader og downloader til en FTP.... :D

// Jonat.
Avatar billede sorenriis Nybegynder
02. august 2004 - 10:48 #5
Tak for det..
Men nu er jeg ret "ny" i Delphi... Hvad er det der "Indy" for noget og hvordan bruger man det?
Avatar billede jonat Nybegynder
02. august 2004 - 11:19 #6
Indy en række componenter til at bruge når man skal kommunikerer over internettet, deriblandt til at bruge en FTP i delphi.

Hvis du går ind og downloader INDY, ved at tage denne zip: http://www.indyproject.org/indy/downloads/Indy_9_00_14_src.zip
og så pakker zipfilen ud, og indstallerer den package til Delphi 6. Så kommer der en række flere faneblade oppe i dit vindue, hvor at du også tager dine egne componenter. Der kommer bl.a. et faneblad der hedder "Indy client" hvor der ligger et component som hedder "IdFtp" det kan bruges til at uploade/downloade til og fra en FTP.

Hvis du så henter demoer'ne til indy ( http://www.indyproject.org/indy/demodownloads/I9D6_Demos_24Nov02.zip ) så ligger der et mappe som hedder "FTP" hvis du så åbner den mappe ligger der et eksempel, hvorfra at du kan finde koden til at uploade en fil til din FTP.

Hvis det er at du ikke lige ummidelbart kan finde koden til at uploade til ftp'en, skal jeg nok lige give et eks. :D

// Jonat.
Avatar billede sorenriis Nybegynder
02. august 2004 - 11:35 #7
Et eller andet er der gået galt...
Jeg får denne fejlmedelelse, når jeg prøver at køre eksemplet..

Markeret med rødt: "Menus,  SysUtils, Classes, IdIntercept, IdBaseComponent, IdComponent, IdTCPConnection"

[Fatal Error] mainf.pas(26): Unit IdGlobal was compiled with a different version of System.RTLVersion

Er der gået noget galt under installationen af Indy?
Avatar billede jonat Nybegynder
02. august 2004 - 11:37 #8
Har lige konstruret et eks.

Under Button1.click (Den knap som skal uploade.

  with IdFTP1 do try
    Username := 'Username';
    Password := 'Password';
    Host := 'Host';
    Connect;
  Finally
    ShowMessage('Connectet');
  end;
  if IdFTP1.Connected then begin
    if OpenDialog1.Execute then try
      Button1.Enabled := false; // Når den begynder at uploade, skal man ikke kunne trykke på knappen.
      ShowMessage('Begynder Opload NU!!!');

      IdFTP1.Put(OpenDialog1.FileName, ExtractFileName(OpenDialog1.FileName)); // tager den fil som den bliver bedt om at uploade fra opendialog.
      IdFTP1.ChangeDir('/'); // idftp1.RetrieveCurrentDir
    finally
      Button1.Enabled := true; // Når den er færdig med at uploade, kan man trykke på knappen igen,
      // og be den om at trykke på knappen igen.
      ShowMessage('Uploadet.');
    end;
  if IdFTP1.Connected then IdFTP1.Disconnect; // Disconnect ved slut. :D

Det den bruger er en Opendialog fra fanebladet "Dialogs" og så button1 som er den man trykker på når man skal uploade en fil.

Jeg har sat nogle showmessage ind for at du har en fornemmelse at hvornår den gør hvad :D

// Jonat.
Avatar billede jonat Nybegynder
02. august 2004 - 11:40 #9
Den fejl syntes jeg ikke lige jeg har set før.

// Jonat.
Avatar billede jonat Nybegynder
02. august 2004 - 11:43 #10
Prøv at "afindstaller" indy igen, og så prøv at indstallere den igen, jeg har ikke lige noget forslag....

// Jonat.
Avatar billede sorenriis Nybegynder
02. august 2004 - 11:49 #11
Jeg havde installeret indy før du nævnte det, vha. sådan en autoinstaller...

Hvordan gør jeg det vha. det link du sendte mig?

Den indeholder mappen "Source" - i den kører jeg "Fulld6.bat", men hvad gør jeg så med den "D6"-mappe som den opretter. Kan ikke lige finde en vejledning nogle steder synes jeg...
Avatar billede jonat Nybegynder
02. august 2004 - 12:27 #12
Jeg har Hjulpet riis2002 med at indstallerer Indy vha. msn.

Så her kommer svar :D

// Jonat.