Avatar billede aggemamme Nybegynder
01. august 2004 - 11:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Høje load averages, men lavt procentvist CPU-forbrug

Hej

Periodisk sker noget lign. dette:

$ top
CPU states:  0.0% user,  0.0% nice,  1.6% system,  0.0% interrupt, 98.4% idle
...

$ uptime
last pid:  6103;  load averages:  7.28,  7.33,  3.71    up 6+12:25:15  11:17:46
...

Maskinen arbejder så langsomt at det er lige før HTTP requests til den timer out osv. Efter ca. 15 minutter er det overstået, og alt er normalt igen.

Hvad kan det skyldes?
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
01. august 2004 - 13:14 #1
Kalder du 7 Pct load for højt?
Hvilke services kører maskinen?
Der ser også ud som om at du har lavet en top mens du ikke er root ?
Kan det passe? og hvis du gør dette, så ser du jo ikke alt hvad du gerne vil se...så vidt jeg husker :-)
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
01. august 2004 - 13:14 #2
Du kan evt prøve om der kører nogle cron job osv..
Avatar billede aggemamme Nybegynder
01. august 2004 - 13:33 #3
Så vidt jeg ved er load averages-værdierne ikke en procentværdi? Normalt er load averages på maskinen under 0.05.

Jeg kan godt køre en top som root:
CPU states:  0.4% user,  0.0% nice,  0.0% system,  0.0% interrupt, 99.6% idle

Den kører sådan noget alm. web+php+mysql+mail - og bliver ikke belastet ret meget. Der kører ingen cron jobs på de tidspunkter jeg har oplevet fænomenet.

Kan det være hardware-relateret?
Avatar billede aggemamme Nybegynder
01. august 2004 - 13:35 #4
Nærmere betegnet, kan det måske skyldes varmeudvikling? - at processoren måske throttler ned til et minimum for at undgå varmeudvikling? Det er en Via C3.
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
01. august 2004 - 17:24 #5
Nu når det er at den "hænger" har du så prøvet at lave en top eller en ps?
Og sidst men ikke mindst. der kommer jo an på hvor varm din Cpu bliver, men det kunne godt lyde rigtigt..men underligt at det kun er i et kvarter den så er varm?
Avatar billede aggemamme Nybegynder
01. august 2004 - 23:31 #6
Ja, når den hænger og jeg laver top, er der intet usædvanligt at se... Top viser ikke at den er belastet. Jeg har målt systemtemperaturen til 34 grader mens det foregik. Healthd kan desværre ikke genkende chipsættet, så jeg kan aflæse en processortemperatur. Godt nok er Via C3 kendt for ikke at lave ret meget varme, men alligevel vil jeg ikke udelukke at det kunne være problemet. Men som du selv nævner ville det være underligt at det gik så hurtigt over igen.
Avatar billede skwat Praktikant
18. august 2004 - 22:59 #7
Hvilken version er det? Hvor ofter sker det?

Jeg har selv to C3 ude at stå, og de har det meget hårdt når disken skal rydes op :)
Avatar billede aggemamme Nybegynder
18. august 2004 - 23:13 #8
Det er en FreeBSD 4.9 på Via C3 1200 MHz - tror jeg. Bundkortet er også fra VIA. Problemet er der fortsat, med load averages på ca. 2, hvor de normalt var næsten 0.

Hvordan har dine C3'ere det hårdt? Begrænset CPU-kraft til opgaven, eller?
Avatar billede skwat Praktikant
18. august 2004 - 23:55 #9
Det er lidt derfor jeg spørger hvor ofte det sker
Avatar billede aggemamme Nybegynder
19. august 2004 - 00:38 #10
Beklager - det fremgik vist ikke ret tydeligt af mit svar ;)

Den er konstant på ca. 2 selvom der ikke sker noget særligt krævende.
Avatar billede aggemamme Nybegynder
07. januar 2005 - 02:08 #11
Jeg tror det var fordi jeg manglede plads til swapping.