Avatar billede rodding Juniormester
25. februar 2001 - 12:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Datoformat i Excel.

Hvis jeg kombinerer tekst og og en felt reference(dato) i en celle kommer datoen ud som et dato tal.
Ex. =\"Søndag den \"&B4
I B4 står datoen 25-02-01, men resultatet af formlen giver: \"Søndag den 36947\".

Hvordan formaterer jeg datoen?

Hilsen Preben
Avatar billede coinz Nybegynder
25. februar 2001 - 12:11 #1
Skulle mene du bare kan skrive det som man ville gøre i word... men hæng mig ikke op på det
Avatar billede frankgrevil Praktikant
25. februar 2001 - 13:18 #2
Celle B4 indeholder i virkeligheden tallet 36947, men det bliver vist i et særligt datoformat, for det er nemlig dagens nummer regnet ud fra 1. januar 1900 = 1.

I stedet for at bruge konkatenation (»&«) kan du bare formattere celle B4 direkte i et hjemmestrikket datoformat:

»dddd \"den\" d.m.åååå« giver eksempelvis »søndag den 25.2.2001«.

»dddd \"den\" d. mmmm åååå« giver »søndag den 25. februar 2001«.

Eksperimentér selv videre!
Avatar billede rodding Juniormester
25. februar 2001 - 14:29 #3
Hej Frank.

Nu kan det godt være jeg lige er lidt tung i det, men hvad nu hvis det ikke lige er dagsdato der står i celle B4. Det kunne ex. være den 04-03-01, hvordan vil du så få den ind under din formatering?
Avatar billede rodding Juniormester
25. februar 2001 - 14:37 #4
Tilføjelse:
Det fremgår måske ikke helt klart. - Men dato formateringen er ikke interessant i celle B4, datoen i B4 skal bruges et andet sted i arket kombineret med en tekst.
Avatar billede nerøs Nybegynder
25. februar 2001 - 16:35 #5
du kan bruge =tekst(<ref>,\"formatstreng\") til at lave en nummerisk værdi om til et tekststreng med specielt format, f.eks: =\"den \" & TEKST(B4;\"dd.mm.åå\")

VH nerøs
Avatar billede rodding Juniormester
25. februar 2001 - 17:20 #6
Det var det der sku\' til.

Tak for det.
Avatar billede frankgrevil Praktikant
25. februar 2001 - 17:39 #7
Hvad med lige at give mig tid til at svare?

Det her er simpelthen for useriøst.
Avatar billede rodding Juniormester
25. februar 2001 - 19:00 #8
Jamen dog!
Kan det gøres på en smartere måde, er det da stadig interessant.
Avatar billede janvogt Praktikant
26. februar 2001 - 02:23 #9
Jeg mener formlen kan gøres endnu smartere, for hvad nu hvis den 25/2 rent faktisk ikke er en søndag !!?

Brug følgende udbygning af nerøs\' formel, så er ugedagen også altid korrekt.

=VÆLG(UGEDAG(B4);\"Søndag den \";\"Mandag den \";\"Tirsdag den \";\"Onsdag den \";\"Torsdag den\";\"Fredag den \";\"Lørdag den \")&TEKST(B4;\"dd.mm.åå\")
Avatar billede rodding Juniormester
26. februar 2001 - 13:03 #10
Ja tak Jan.

Den går lige i samlingen.