Avatar billede mrniceguy Nybegynder
30. juli 2004 - 19:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Windows logon script

Jeg kan ikke programere, så jeg tror det er en let sag for Jer.

Jeg er ved at lave et meget lille login script som ser sådan ud indtil videre:

MD \\win2003\sysvol\%username%
Net use q: /delete
Net use q: \\Win2003\sysvol\%username%

Mit problem er, at brugeren kun må have rettighed til sin mappe.
Hvordan går jeg det?
Avatar billede tomdane Nybegynder
30. juli 2004 - 19:20 #1
Hvorfor vil du scripte dig ud af dette? Det ser ud som om du har en Windows 2003 server kørende, så kan brugerne ikke bare bruge deres home-drev som defineret i deres AD-profil?

Thomas
Avatar billede mrniceguy Nybegynder
30. juli 2004 - 19:23 #2
jo det kan jeg godt, men det er meningen af det skal bruges til et videre projekt...
Jeg skal snart til at begynde på mit svende projekt, og der vil de vidst helst have det på denne måde...
Avatar billede squashguy Nybegynder
30. juli 2004 - 20:02 #3
Hvis du fra klienten skal oprette en mappe, som KUN den ene bruger må tilgå, gøres det nok nemmest ved at du på serveren giver CREATER OWNER (NTFS rettigheder) adgang til mappen hvori de oprettes (og ingen andre). Så vil du opnå den ønskede effekt.

Men det ses nok sjældent, at en brugers personlige drev oprettes i loginscriptet.
Avatar billede mrniceguy Nybegynder
30. juli 2004 - 20:10 #4
meningen er at scriptet oprettet mappen og giver kun ejeren rettigheder til den.
Det skal kunne gøres automatisk, når man bare har oprettet en bruger i AD'et.
Er det noget der kan lade sig gøre?
Avatar billede squashguy Nybegynder
30. juli 2004 - 20:11 #5
ps. jeg kan se du også har oprettet dette http://www.eksperten.dk/spm/524804 . Der er faktisk en kategori specielt til Windows 2003 :)
Avatar billede squashguy Nybegynder
30. juli 2004 - 20:12 #6
En typisk måde at gøre det på, er at lave en _temp_ bruger, hvor du sætter alle de ting som går igen ved alle brugere, og så tager en kopi af denne, når en ny bruger skal oprettes. Herved kan du automatisk få oprettet en hjemmappe til brugeren
Avatar billede mrniceguy Nybegynder
30. juli 2004 - 20:14 #7
nå ja sådan kan man også gøre, men kan man ikke gøre det på den anden måde?
Avatar billede squashguy Nybegynder
30. juli 2004 - 20:23 #8
du kan da godt gøre det på din måde, og gøre det som en del af login, så mappen oprettes første gange brugeren logger ind.

---
if exist \\win2003\share\%username% goto ok

REM -- mappen eksisterer ikke
MD \\win2003\share\%username%

:ok
Net use q: /delete
Net use q: \\Win2003\share\%username%
---

og så give CREATER OWNER adgang som den eneste til mappen hvori de oprettes. Det burde virke.
Avatar billede squashguy Nybegynder
30. juli 2004 - 20:29 #9
bemærk til sysvol, hvis du har flere domænekontrollere, vil denne mappe blive replikeret mellem dem. så jeg ved ikke om dette er det bedste sted at placere dem..
Avatar billede mrniceguy Nybegynder
30. juli 2004 - 20:33 #10
okay tak. Jeg tror bare at jeg gør det på den normale måde... tusinde tak for hjælpen...
Avatar billede mrniceguy Nybegynder
30. juli 2004 - 20:35 #11
det du har skrevet ovenfor angående login script giver alle adgang til mappen der er blevet oprettet. er der ikke en måde så det kun er owneren der har rettighed til mappen?