Avatar billede m86 Nybegynder
30. juli 2004 - 12:29 Der er 12 kommentarer

Chat-opdatering uden poll-chat

Hey folk!
Jeg har lavet et lille chat-script i PHP og MySQL. Problemet med det er at jeg skal trykke enter (altså sende en tom formular) eller trykke opdater i browseren for at se om en anden bruger har skrevet. Jeg vil jo selvfølgelig gerne ha den til at opdatere når en anden bruger skriver eller i et bestemt interval. Hvordan kan jeg gøre det?
Avatar billede wqazr Nybegynder
30. juli 2004 - 12:41 #1
Opdater siden med den her kode: <meta http-equiv="Refresh" content="3;SIDEN DER SKAL OPDATERES">
Avatar billede hmmhelpinghmm Nybegynder
30. juli 2004 - 12:42 #2
Det med når en anden skriver har jeg konstateret at man ikke kan få til at virke her i php! Der er to måder at opdetere på!

1.
<body onload="setTimeout('location.reload(true)',1000);">
</body>

2.
<meta http-equiv="refresh" content="5" />

Begge har en ulempe, som desværre ikke kan udredes!
Den første blinker hver gang den opdaterer!
Den næste siger "klik" hver gang den opdaterer, vælg selv hvad du synes om!
Avatar billede jensgram Nybegynder
30. juli 2004 - 14:25 #3
friends > Det der med at den klikker er altså noget pjat. Hvis folk ikke kan lide klik-lyde så kan de jo slå dem fra ;)
Avatar billede coderdk Praktikant
30. juli 2004 - 15:54 #4
friend, siger den første ikke klik?!
Avatar billede hmmhelpinghmm Nybegynder
30. juli 2004 - 19:18 #5
Det er jeg 99 % sikker på at den ikke gør :)
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2004 - 22:21 #6
hvordan kan man slå "klik" fra i IE6 ?
Avatar billede jensgram Nybegynder
31. juli 2004 - 10:46 #7
Kontrolpanel -> Lydinstillinger -> osv.

Det er et spørgsmål om windows-opsætning!
Avatar billede coderdk Praktikant
31. juli 2004 - 13:39 #8
Jeg er så rimelig sikker på at der også kommer kliklyde på den første også ;) Den reloader jo trods alt ;P
Avatar billede m86 Nybegynder
31. juli 2004 - 17:38 #9
Det med en meta-opdatering etc har jeg for laengst afproevet, men problemet med det er jo at den opdaterer hele siden uden at sende det der staar i tekstfeltet, dvs. hvis man har skrevet noget gaar det tabt indenfor det bestemte opdaterings-interval, og det er da bestemt ikke hensigtsmaessigt!

Det er forresten det der kaldes en poll-chat, som netop er det jeg vil undgaa, da jeg ikke maa det for min webhoster, da det belaster serveren.
Avatar billede m86 Nybegynder
31. juli 2004 - 17:40 #10
Problemet er jo at HTTP-protokollen ikke har noget persistent forbindelse, og den derfor ikke kan checke om der er sket aendringer, og serveren ikke kan "sige" det til resten af brugerne paa chatten. Jeg aner ikke hvordan man har loest problemet paa prof. chat-sider, det er desuden ogsaa kun et hobby-projekt jeg har gang i. Haaber dog stadig der er nogen der vil hjaelpe.

PS: Undskylder de manglende danske bogstaver. :)
Avatar billede m86 Nybegynder
31. juli 2004 - 17:42 #11
Jeg har heller ikke mulighed for at afproeve svarene foer i morgen, saa skal jeg se om det virkelig siger klik. :D
Avatar billede jensgram Nybegynder
17. maj 2006 - 15:50 #12
Lukketid?