Avatar billede qnud Nybegynder
30. juli 2004 - 09:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

temperatur i bios

Jeg har haft min computer inde til et teknisk besøg pga. windows.
men da den kan derfra har jeg haft problemer med at der lyder en alarm (pga. temperaturen) mellem ½ time og flere timer. Jeg har så lige været i bios og kigget på temperaturer - ca. 10 min efter opstart et systemet oppe på 33 grader og cpu på 55 (uden at der er nogen programmer der kører) computeren er kun et par måneder gammel så der burde ikke vre noget problem.

Men hvad burde temperaturen ligge på og er der noget jeg kan gøre bortset fra at købe en ny køler som jeg ikke lige har lyst til!!
Avatar billede peet-49 Novice
30. juli 2004 - 09:26 #1
Kunne tyde på, at køler er for lille, eller kølepasta ikke er i orden.
Avatar billede ziron Nybegynder
30. juli 2004 - 09:27 #2
hvis vi nu fik lidt flere informationer omkring din computer. hvilken cpu er det og hvilke andre ting, der er forskel på hvor meget varme der kommer fra hvert komponent.

Men generalt lyder det ikke til at være slemt med den temperatur.
Avatar billede peet-49 Novice
30. juli 2004 - 09:33 #3
Spørgsmålet er så, hvor høj er temperaturen, når PC skal bestille noget, det kan også være biosindstilling for temp.alarm, der er sat for lavt.
Avatar billede tubber Juniormester
30. juli 2004 - 09:49 #4
En Pentium CPU ligger alarmerende højt når den ligger på 55-60 (Den med prescott kerne ligger lidt højere ca. 10 grader mener jeg).

En AMD CPU ligger alarmerende højt når den kører på 85 grader

Jeg ville nok lige chekke det Peet siger først samt kigge på om blæseren i det hele taget kører på køleprofilen......
Derefter kølepasta på køb det de har hos SHG der hedder silver, koster 35 kr.

Det vil dog blive lidt mere konkret hvis vi ved hvad CPU og hvad Køler du har.....
Avatar billede screem_brille Novice
30. juli 2004 - 10:26 #5
Som udgang punkt kan du ikke regne med temperaturen der står i BIOS, det du kan bruge den til er at se om den stiger kraftigt (som den gør i dit tilfælde), jeg ville kontrollere at den sidder korrekt, og har kølepasta og ikke den pastaligende standard ting der sidder på mange kølere. 55 grader er ikke en sindsyg høj temperatur, men burde være noget lavere i idle, men igen du kan ikke altid regne med hvad der står i BIOS, føles selve køleren varm når den skulle være 55 grader ifølge BIOS ?
Avatar billede millimo Nybegynder
30. juli 2004 - 11:28 #6
ligger udluftningen op mod en væg?? så lukker det nemlig for udluftningen..
Avatar billede qnud Nybegynder
30. juli 2004 - 12:47 #7
computeren er en amd barton 3000+ og køleren er en VG 3DCooler-pro og der er skruet helt op for køleren.

Kølepastaen burde der ikke være noget i vejen med -maskinen er købt hos og monteret af shg

Alarmen er sat til 70 grader og den lukker ned ved 75 i kølerprofilen står at den kører ca 4000

Computeren stod på en speciel plads til computeren ved computerbordet (med siden mod en træplade) der er dog udluftning i begge sider (nu har jeg flyttet den ud midt på gulvet hvis det kan hjælpe!!
Avatar billede tubber Juniormester
30. juli 2004 - 13:03 #8
dit varmeproblem kan også stamme andre steder fra, har du et grafikkort med passivkøling ?
Avatar billede qnud Nybegynder
30. juli 2004 - 13:14 #9
grafikkortet er FIC Radeon 9600Pro 128mb
om der er køler på eller ej det skal jeg ikke kunne sige
Nu her når jeg er inde og checke temperaturen i bios var den oppe på 609 (uden nogle programmer kørende) jeg ved godt det er en varm sommerdag men det burde computeren
da ikke gå ned over!!
Avatar billede qnud Nybegynder
30. juli 2004 - 13:18 #10
nu har jeg også fået kabinettet af og køleren er ret varm
Avatar billede tubber Juniormester
30. juli 2004 - 13:41 #11
Du kan se om der er blæser på grafikkortet......

Er det passivkøling og tæt på CPU'en og ikke ordentlig luftstrøm kan det give et problem, det kan evt. afhjælpes med en kabinetblæser eller 2 (2 er optimalt en der blæser ind og en ud).....
Avatar billede qnud Nybegynder
30. juli 2004 - 20:03 #12
Så har jeg snakket med teknikeren og han foreslog at få en kabinetkøler sat i - som tubber også lige foreslog så det ender det nok med
hvis i lægger lidt svar uddeler jeg points!
Avatar billede tubber Juniormester
30. juli 2004 - 21:02 #13
Kommer her :) og få 2 styks, en for oven og en for neden den ene skal vende så den suger luft ind og den anden puster ud......

Kører selv med 2 da mit gfx er med passiv køling og bliver meget varmt