Avatar billede kla Nybegynder
25. februar 2001 - 08:17 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Windows2000 & linux installation

Jeg skal have både linix rh7 og windows 2000 på min bærbare ... men kan ikke rigtig få det til at spille...

problem : Jeg kan sagtens installere w2 og linux hver for sig uden problmer...

Men i \"linux friheden til at vælge\" siger de at man skal afinstaller sin w2 og så installer rh7 hvorefter man igen skal installer w2 ...

Mit problem er at linux installer fint, dog skal jeg have installeret/formateret første del af min hd til NTFS føren jeg installere linux ellers vil W2 overhoved ikke begynde at installere/kopier filer, men hvis ovenstående er iorden kan jeg påbegynde intallationen af w2 ... men her er så problemet når w2 rebooter efter og have kopieret sine filer starter den op i linux ... ;-(

Håber nogen kan hjælpe min her

Mvh KLA@
Avatar billede mr-d Nybegynder
25. februar 2001 - 08:33 #1
1. du skal sørge for at linux og w2k bliver installeret på hver sin partition, ellers risikere du at overskrive MBR, og så booter den ikke din w2k.
2. du skal installere LILO på den partition hvor linux ligger, så kommer du heller ikke til at \"skade noget med den..

Generelt hvis du holder dem på hver sin partition så skulle din w2k ikke komme til skade.

Bagefter vil jeg gå ud fra at man kn rette i boot.ini og her tilføje linux partitionen, så at når du starter får duu lov at vælge ml. w2k og linux...

Vælges linux starter LILO og linu indlæses...
Avatar billede mr-d Nybegynder
25. februar 2001 - 08:33 #2
linu=linux
Avatar billede kla Nybegynder
25. februar 2001 - 09:28 #3
Jeg er godt klar over det med de forskellige partitioner men ...

Windows 2000 vil kun lægge på første del af hd altså \"hda\" i linux, hvordan opretter jeg en partition til w2 under min linux installation ? som kommer til at lægge på hda ?

NB: Det er lykkes mig at lave en partition på hda med fat32 via min win2000 install-cd og så lægge linux ovenpå hvorefter jeg når linux er færdig kan vælge mellem linux & dos fra lido ! Så nu er jeg begyndt at installere Win2000 og det ser ud til at være lovede, nu får vi at se om den klare NTFS konvateringen *grin*

Avatar billede kla Nybegynder
25. februar 2001 - 09:30 #4
PS: men hvis du kender svaret på det med at lave en partition til w2 under linux install ? ville jeg være glad !

PSS: ved du have jeg skal skrive for at benytte mig af w2 bootmanager ?
Avatar billede mr-d Nybegynder
25. februar 2001 - 09:41 #5
Hvilken installere du først???

For at benytte win2000 bootmanager skal du sørge for at w2k ligger på \"hda\", da det er denne din comp. automatisk prøver at starte fra!

Under egenskaber for system kan du vælge \"start og genoprettelse\" her der der nogle muligheder med bootmanageren!

Tænker du på hvad der skl stå i boot.ini ??
Avatar billede kla Nybegynder
25. februar 2001 - 10:04 #6
1. kør install af win2 for at lave en fat partion på hda

2. kør install rh7 med install af lido

3. install af win2 på i pk1 anførte partition med konvatering til ntfs

---

Nu starter lido på med valg af dos/linux
ved valg af dos opstart af win2000

boot.ini yepper ...
Avatar billede mr-d Nybegynder
25. februar 2001 - 10:15 #7
Du har altså 2 partitioner på samme disk?
Du har w2k på hda1
du har rh7 på hda2 - her med lido

og din comp. starter på hda2 med lido?

Hvis dette er tilfældeet så er det fordi hda2 er
markeret som ACTIVE, du skal altså have markeret hda1 som ACTIVE i stedet, da det så er denne din comp. starter på... jeg kan evt sende dig et lille prgm. der kan gøre dette...

Når jeg er sikker på den opsætning prøver jeg at svare på boot.ini
Avatar billede mr-d Nybegynder
25. februar 2001 - 11:19 #8
Hvordan går det?
Avatar billede kla Nybegynder
26. februar 2001 - 09:27 #9
havde lige en 80\'års fødselsdag jeg skulle have overstået *grin*

Kan jeg ikke bare skrive fdisk under linux og vælge hda som active ?
Avatar billede mr-d Nybegynder
26. februar 2001 - 10:40 #10
Jo, nu har jeg ikke brugt linux særligt meget her på det sidste (u hvert fald ikke fdisk)
Det er i grunden ligegyldigt hvilket værktøj du bruger, da formålet bare er at få din comp. til at starte på hda, du kan oxo bruge f-disk i w2k hvis du hellere vil det...
Avatar billede rhubarb Nybegynder
26. februar 2001 - 10:47 #11
Du kan bruge dette program til at starte linux med win2k bootmanageren:
http://www.winimage.com/bootpart.htm
Avatar billede mr-d Nybegynder
28. februar 2001 - 14:05 #12
hmm... har du fået løst problemet`? ?
Avatar billede kla Nybegynder
28. februar 2001 - 16:05 #13
nope ... det er gået totalt i fisk ...

Har formateret min HD \"igen\" og lavet en ren win2000 installation ;-(

Så hvis nogen kender svaret på den rette install procedure med linux først og win2000 bagefter så vil jeg meget gerne høre om det !
Avatar billede rhubarb Nybegynder
01. marts 2001 - 09:02 #14
Hvis du har både linux og w2k så kan du vælge system med enten lilo eller med w2k boot manageren. Da det var linux der startede automatisk på din maskine så prøv at rette under linux i en fil der hedder:
/etc/lilo.conf
tilføj følgende:
other = /dev/hda1
        label = w2k
        table = /dev/hda

så skal du give commandoen:
/sbin/lilo
og prøv at genstarte
Avatar billede kla Nybegynder
01. marts 2001 - 10:50 #15
Udemærket ... men hvordan opretter jeg en partition på plads hda til win2000 under min linux installation ?

Problemet er at linux skal installeres først, fint går vældigt, men selv om jeg reservere pladsen på hd til min w2k installation så fortæller w2k mig at den skal ligge på den første partition af disken ???
Avatar billede rhubarb Nybegynder
01. marts 2001 - 10:58 #16
Du skal ikke installere linux på noget der hedder
hda1, men på hda2, hda1 er det som er C: under dos. Jeg har på min laptop w2k og rh7 linux. jeg instalerede først w2k, men sagde til w2k at den kun skulle bruge ca 4GB og ikke røre ved resten af pladsen på HD. Så instalerede jeg rh7 i en extended partition som er 4GB og jeg har en shared data partition med fat32. Jeg bruger lilo som er i MBR (option install lilo in /dev/hda) til at vælge mellem linux og w2k. jeg brugte heller ikke diskdruid men fdisk (det kan man vælge under installation af rh7) til at lave den extended partition. jeg brugte w2k til at lave den fælles partition med fat32.
Avatar billede rhubarb Nybegynder
01. marts 2001 - 11:03 #17
jeg brugte også custom eller expert install ved rh7, som men med den bedre kan instille særlige ting
Avatar billede kla Nybegynder
07. marts 2001 - 17:55 #18
Hejsa i har hver fået halvdelen af pointene, da i begge har være til stor hjælp ;-)

Jeg har dog valgt pga tidspress at lægge linux på hylden ind til vidre ;-)

Takker for den fine assistance