Avatar billede carparknorth Nybegynder
29. juli 2004 - 15:50 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Adsi - Opret Mailbox på Exchange 2003

Hejsa,

ja, titlen siger egentlig sig selv. Jeg er kørt lidt fast i at kode et script, der kan oprette en mailbox til en bruger i mit AD.

Mit script er bygget op således, at det først opretter selve brugeren i AD'et. Derefter skal den oprette en mailbox til denne bruger, hvilket jeg ikke kan og derfor spørger herinde. Scriptet slutter af med at oprette hjemmemappe, shares og nogle andre småting, der ikke er problemer med.

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej.
Avatar billede venturer Nybegynder
29. juli 2004 - 16:04 #1
Avatar billede venturer Nybegynder
29. juli 2004 - 16:05 #2
Som der også står... Selve mailboxen kan ikke blive oprettet via ADSI. Kun alle attributerne.
Avatar billede kedde65 Praktikant
29. juli 2004 - 16:52 #3
her er der et eksemepl på hvordan man vha. CDOEX og ADSI opretter en bruger med en tilhørende mailbox.

Sub ADSICreateMailBoxRecipient(DCServer As String, _
DomainName As String, _
emailname As String, _
FirstName As String, _
LastName As String)

'DCServer is something like "DCServer6"
'DomainName is something like "DC=MYDOMAIN3,DC=microsoft,DC=com"
'emailname is something like "jamessmith"

'this assumes the MDB to be a mailbox store

Dim objUser
Dim objContainer
Dim objMailbox
Dim recipname, recip

recip = "CN=" & emailname
' get the container
Set objContainer = GetObject("LDAP://" + DCServer + "/" + _
"CN=users," + DomainName)
' create a recipient
Set objUser = objContainer.Create("User", recip)
objUser.Put "samAccountName", emailname
objUser.Put "sn", LastName
objUser.Put "givenName", FirstName
objUser.Put "userPrincipalName", emailname

objUser.SetInfo
objUser.SetPassword "password" 'user should change this later
objUser.AccountDisabled = False

Set objMailbox = objUser

'Create a mailbox for the recipient
'You cannot create a mailbox using ADSI, so use CDOEXM
'These values will differ for other organizations
objMailbox.CreateMailbox "LDAP://" + DCServer + _
"/CN=Private MDB" + _
",CN=First Storage
Group,CN=InformationStore,CN=" + _
DCServer + _
",CN=Servers,CN=First Administrative Group,"
+ _
"CN=Administrative Groups,CN=First
Organization," + _
"CN=Microsoft Exchange,CN=Services," + _
"CN=Configuration," + DomainName
objUser.SetInfo

End Sub

Håber det kan bruges :-)

VH CK
Avatar billede carparknorth Nybegynder
29. juli 2004 - 19:30 #4
den laver desværre en fejl, når jeg kører scriptet. Den siger at objektet ikke kan findes på serveren. Skal CDOEXM installeres på maskinen? Jeg synes jeg har læst mig frem til, at Exchange Administrative Tools skal være installeret. Kan det passe?
Avatar billede kedde65 Praktikant
29. juli 2004 - 20:05 #5
Hvis den siger at objektet ikke findes på serveren, så er det fordi den er gal med en af dine LDAP stier. Kig dem igennem igen og så om ikke der skulle være sneget sig en bette fejl ind :-) Brug evt. ADSI Edit til at lure på den korrekte stil til mailbox store i dit AD.

VH CK
Avatar billede carparknorth Nybegynder
29. juli 2004 - 20:06 #6
ok, takker... jeg prøver!
Avatar billede carparknorth Nybegynder
29. juli 2004 - 20:46 #7
nu har jeg installeret ADSI Edit. Jeg synes ikke helt jeg kan finde ud af at få fundet stien til mailbox store.
Avatar billede carparknorth Nybegynder
30. juli 2004 - 09:37 #8
sådan, så fik jeg det til at virke. Du havde ret i at mine LDAP stier var forkerte. Jeg brugte ikke domænenavnet i angivelsen af servernavnet.

Jeg har ikke brugt dit script kedde65, da jeg endelig fandt ud af at få løst stierne. Jeg siger tusind tak for hjælpen.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal uddele pointene. Er det ok hvis jeg nøjes med at dele 100 points ud?
Avatar billede venturer Nybegynder
30. juli 2004 - 09:40 #9
Du deler lige det antalt points ud du selv mener er iorden :)
Vi leverede vist begge det samme løsningsforslag, og Kedde kom med et par forslag hvad der kunne være galt.
Avatar billede venturer Nybegynder
30. juli 2004 - 10:11 #10
Takker og bukker.
Avatar billede kedde65 Praktikant
30. juli 2004 - 13:55 #11
Takker - og glæder mig over at du fik det løst :-)

VH CK
Avatar billede allanchr Nybegynder
08. april 2005 - 12:55 #12
Den udgave der er her virker ikke hos mig.

Hvordan endte det fungerende script med at se ud?

Bliver det afviklet som Cscript, Wscript eller noget helt 3.?
Avatar billede allanchr Nybegynder
08. april 2005 - 13:07 #13
Den siger :

There is no such object on the server

i linien : objMailbox.CreateMailbox ....

Min DC kører ikke exchange, men det kører på en anden server, kan det have noget med det at gøre?