Avatar billede rubaek Mester
28. juli 2004 - 18:18 Der er 10 kommentarer

Opsætning af trådløst hjemmenetværk

Hej
Jeg har lige købt en D-link router og en cardbus adapter DWL-610

Forbindelsen via mit kabelmoden virker fint, men de to computere kan ikke finde hinanden. (Den stationære kører win-98 og den bærbare kører xp). Er der nogle der vil guide mig igennem en forbindelse mellem de 2 computere?
Avatar billede hindkaerdk Nybegynder
28. juli 2004 - 19:40 #1
Nu ved jeg ikke lige om jeg forstår det rigtigt. Jeg læser det som om du kan komme på Internettet fra begge PC´ere, men kan ikke finde de to computere indbyrdes?

D-link routeren vil som standard give begge PC´ere et IP-nummer i segmentet 192.168.0.XX.

Derfor skal du allerførst se om de to computere kan pinge hinanden...

Du finder det tildelte IP-nummer i WindowsXP ved at skrive IPCONFIG i en kommandoprompt og i Windows98 ved at køre programmet WINIPCFG.

Hvis du kan pinge begge computere korrekt, skal du kontrollere at du har givet adgang til computerne ved at dele nogle drev eller mapper.

Foretag herefter en søgning efter andre computere - skriv IP-nummeret.

Du bør herefter kunne dobbeltlikke på den fundne PC og have adgang.....
Avatar billede rubaek Mester
28. juli 2004 - 19:52 #2
Jeg har ping'et fra den bærbare mod den stadionære det gik ok. Når jeg skriver ipconfig på XP blinker der en sort rude som forsvinder igen ??

--- Jo du har forstået det rigtig  ___
Avatar billede hindkaerdk Nybegynder
28. juli 2004 - 20:20 #3
Grunden til der blot kommer en sort skærm, er sikkert at du lige skal i en kommandoprompt først, det gøres ved at skrive CMD (så kommer den sorte boks) - og deri skriver du IPCONFIG. Dette er dog kun for at finde IP-nummeret, så har du styr på disse, kan du forsøge at pinge....
Avatar billede rubaek Mester
28. juli 2004 - 20:26 #4
Fint

Jeg kan ikke pinge xp fra win 98.
Avatar billede kenp Novice
28. juli 2004 - 21:20 #5
du skulle vel ikke have en firewall på din xp
Avatar billede rubaek Mester
28. juli 2004 - 21:25 #6
Hvordan tjekker jeg det ??  ( Det er en vens bærbare jeg har lånt)
Avatar billede kenp Novice
28. juli 2004 - 21:32 #7
enten er der indstalleret en software firewall! eller også er XP´s egen firewall aktiveret! den indbygget kan du højreklikke andre computere og vælge engeksaber, også ved at se på den trådløse forbindelse der skulle det stå.
Avatar billede rubaek Mester
28. juli 2004 - 21:38 #8
Firewall til internetforbindelse er der ikke kryds i.

Jeg har nu fået forbindelse til filerne på den stationære fra den bærbare (den der også kunne pinge)
Avatar billede kenp Novice
28. juli 2004 - 21:41 #9
så var det bare tid den skulle have ;)

ellers kan du jo prøve at søge efter den anden maskine.
Avatar billede rubaek Mester
28. juli 2004 - 21:53 #10
Jeg kan IKKE pinge min bærbare (XP) fra min stationære (Win98)
Mangler der nogle filer på min gamle maskine(Win98) for at kunne se den nye(XP)???