Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2004 - 11:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Forhindre at tomme felter i <form> bliver til en tom række i DB

Hejsa.

Jeg har en formular på min webside, som gemmer indtastede data i en Access-database. Og alting virker fint.

MEN:
Hvis man IKKE indtaster noget i felterne, og klikker på "Send"-knappen, oprettes en tom række i databasen. Og det skal der jo ikke.

Ligger fejlen her?
Jeg har også et skjult felt, som altid aflæser tiden:
<input type="hidden" name="tid" id ="tid" value="<%=Now%>">
Derfor vil databasen også opfange disse data.
Men det skal den jo IKKE, når der ikke er indtastet noget i de andre indtastningsfelter, vel? Det er dér problemet ligger, tror jeg! *suk*

Hvordan forhindrer jeg det?
Avatar billede brokov Nybegynder
28. juli 2004 - 11:25 #1
Du kunne jo lave et tjek på felterne i formularen om de er tomme. Og hvis der står noget udfører du din indsæt i databasen og ellers laver du en alert der beder om at felterne udfyldes f.eks.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
28. juli 2004 - 11:26 #2
her er javascript metoder til at forhindre at sende en tom række ind i databasen.
http://html.dk/scripts/javascript/

det er punkterne om validering du skal benytte.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2004 - 11:33 #3
Ja, men jeres forslag går ud på, at man SKAL indtaste et eller andet i felterne. Ellers popper der en JavaScript-allertbox op, om at man skal indtaste noget i felterne, før data bliver sendt til databasen, ikke også?

Denne løsning har jeg også tænkt på tidligere, men hør her: Jeg har 2 formularer på samme webside, hvorfor JavaScript-allertbox-løsningen ikke kan bruges.

Der skal en anden løsning til.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
28. juli 2004 - 11:45 #4
så skal du når du laver din request.string eller request.form kontrollere om der er tomme værdier.
if felt = "" then
fejl
osv
Avatar billede brokov Nybegynder
28. juli 2004 - 11:46 #5
Du behøver jo ikke lave det med javascript, det kan laves helt i asp.
Jeg ville lave noget i stil med:
If feltnavn = "" Then
  //do nothing
Else
  //Din sql med INSERT eller UPDATE her
End if
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2004 - 12:10 #6
Ok, en if/else. Ja, det kan jeg overordnet godt se. Det lyder som det helt rigtige! :-)

Men... jeg er altså helt nybegynder på dette felt... Så hvorhenne skal jeg indsætte den if/else? Og hvordan skal den skrives korrekt, så den virker?

Her er mine koder:

<%
' Dansk datoformat :
Session.LCID = 1030

' Databaseforbindelse + sti til databasen :
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("test.mdb")
Conn.Open DSN

' SQL forespørgsel :
strSQL = "Select * from kommentar order by id desc"

' Udfør forespørgsel (rs indeholder nu resultatet) :
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke :
Do
%>

<table cellpadding="0px" cellspacing="0px" border="0px" style="width: 640px" style="overflow-x: hidden">
    <tr>
        <td style="width: 640px" style="overflow-x: hidden">

<div class="post">

<div class="overskrift">

<table cellpadding="4px" cellspacing="0px" border="0px" style="width: 640px">
    <tr>
        <td style="width: 50%; text-align: left">Navn:&nbsp;&nbsp;&nbsp;<%Response.Write rs("navn")%></td>
        <td style="width: 50%; text-align: left">Dato & tid:&nbsp;&nbsp;&nbsp;<%Response.Write rs("tid")%></td>
    </tr>
</table>

</div>

<div class="besked">
<table cellpadding="8px" cellspacing="0px" border="0px" style="width: 640px">
    <tr>
        <td style="width: 640px; text-align: left">
        <%=replace(rs("besked"),vbCrLf,"<br>")%>
        </td>
    </tr>
</table>
</div>

        </td>
    </tr>
</table>

<%
' Gå til næste Record i rs :
rs.MoveNext

' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File) :
Loop While Not rs.EOF

' Luk databaseforbindelsen :
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
Avatar billede brokov Nybegynder
28. juli 2004 - 20:14 #7
Det kan godt være jeg er blind, men jeg kan altså ikke se den del af koden hvor du indsætter i databasen eller din form.?.
Det er i den del der skal en if/else ind.
Avatar billede webbe Nybegynder
30. juli 2004 - 10:51 #8
Jeg ville lave en validering inden din form bliver submittet, ved hjælp af javasript.

Som fx. dette:

<script language="javascript">
<!--
function checkFormContact( frm ){

    var navn = frm.navn.value; //txt-felt
    var mail = frm.mail.value; //txt-felt til e-mail validering
    var emne = frm.emne.value; //txt-felt
    var txt = frm.txt.value; //txt-felt

    var err = "";

        //txt-felt validering
    (navn.length == 0 )?err+="* Husk at skrive dit navn!\n":void(null);
    //e-mail validering
    (mail.indexOf("@") < 0 )?err+="* E-mail adressen mangler eller er ugyldig!\n":void(null);
    //txt-felt validering
    (emne.length == 0 )?err+="* Husk at skrive et emne!\n":void(null);
    //txt-felt validering
    (txt.length == 0 )?err+="* Du kan ikke sende en tom besked!\n":void(null);

    if( err.length > 0 ){
        alert( err );
            return false;
    }
    return true;
    }
    -->
</script>

Min form ser derfor således ud:

<form method="post" action="contact.asp" name="form2" onSubmit="return checkFormContact(form2);">
                Her kan du kontakte skolen med spørgsmål og andet.<br>
                Udfyld alle felterne herunder og klik på send. <br>
                <br>
                Dit navn:<br>
                <input type="text" name="navn" class="box">
                <br>
                Din e-mail:<br>
                <input type="text" name="mail" class="boxl">
                <br>
                Emne:<br>
                <input type="text" name="emne" class="boxl">
                <br>
                Besked:<br>
                <textarea name="txt" class="textboxc"></textarea>
                <br>
                <input type="submit" name="ok" class="knap" value="Send besked">
              </form>
Avatar billede webbe Nybegynder
30. juli 2004 - 10:51 #9
Håber du kan se sammenhængen mellem scriptet og formen.
Avatar billede wraber Praktikant
11. oktober 2004 - 10:58 #10
Hej ... må jeg stille et tillægsspørgsmål! skal nok oprette points... Hvad hvis man skal validere at det intastede er  en dato???

wraber
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2004 - 16:11 #11
Hejsa igen, eagleeye.

Jeps, efter lidt tumult med en ny ADSL-forbindelse er jeg online igen!

wraber & webbe:
Hvis I har tid, lyst og mulighed for det, må I meget gerne lægge et eller andet som et svar, så jeg kan tildele jer points for jeres tid og svar.

Igen: Tak for hjælpen!
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2004 - 16:12 #12
Venligst se bort fra den første linie: "Hejsa igen, eagleeye".
Bare en copy and paste-fejl.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2004 - 00:26 #13
Nå, men jeg bliver nødt til at afslutte spørgsmålet nu, så jeg må tildele points den eneste person som har lagt et svar.

Men wraber og/eller webbe skulle komme forbi, så læg lige et svar, så jeg kan tildele jer points, på den ene eller anden måde.

Tak til jer alle for jeres indsats!!!  :-)