Avatar billede mynden Nybegynder
25. juli 2004 - 15:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Link - Exel - target?

Jeg sad og lavede en html side, som skal ligge på min fars firmas baggrund i hans butik! Også har vi en sortimentsliste i exel. Der skal så være nogle link på den side hvor man hurtigt kan trykke og få åbnet det program eller andet som man skal bruge! Men når vi skal ha åbnet vores exel ark, kommer det op i et browser vindue! og vi skal ha det åbnet som om man bare åbnede det inde i exel! Kan man gør så det gør sådan?

Her er sådan som linket ser, uden target:

<a href="sortimentliste.xls" target="???">Sortimentliste</a>

Eller skal man lave det med java?!
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2004 - 16:01 #1
Nej, nej og nej !o]

Det eneste du kan gøre, er at sørge for at det bliver et nyt vindue med target="_blank" ...

For det er styresystemet (Windows !-), som styrer, hvad der skal bruges af applikationer til at åbne en fil, og hvis programmet er i stand til at åbne inde i browseren, vil den åbne applikationen som et barn af sig selv ...
Avatar billede mynden Nybegynder
25. juli 2004 - 16:03 #2
Lorte windows så :) Men tak for hjælpen så...! ;)
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2004 - 16:05 #3
Velbekomme '-)

-- og behold de fleste point selv !-)
Avatar billede tubber Juniormester
25. juli 2004 - 16:07 #4
Det skulle kunne lade sig gøre hvis excel er installeret på klient maskinen altså den maskine siden åbnes på.......

hvis det ikke virker så beder den om at gemme filen på maskinen eller åbne den, vælger man åben så åbnes den i excel.....

Sådan opfører word sig i hvert fald så mon ikke også excel gør :)
Avatar billede mynden Nybegynder
25. juli 2004 - 16:08 #5
Det er installeret, fordi vi kan godt åbne exel arket hvis man dobbeltklikker på filen! men ikke via link, så åbner det bare inde i et browsrvindue!
Avatar billede tubber Juniormester
25. juli 2004 - 16:09 #6
Som roenving skriver så skal linket se sådan ud hvis den skal åbne i nyt vindue
<a href="sortimentliste.xls" target="_blank">

<a href="sortimentliste.xls"> sådan hvis det er i samme vindue......

Men om det skal kører på en IIS for det gør som beskrevet eller om det bare kan ligge hvor som helst på maskinen ved jeg ikke :(
Avatar billede mynden Nybegynder
25. juli 2004 - 16:13 #7
Jamen, det er jo præcis sådan som det IKKE skal gøre! ;-)
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2004 - 16:16 #8
Du kan vist nok gennemtvinge en download, hvis du 'streamer' filen, men du kan ikke bestemme hvilket program, som åbner en fil, så det bliver brugerens styresystems beslutning !-)
Avatar billede mynden Nybegynder
25. juli 2004 - 16:17 #9
Okay! Du får pointne så...! Tror på dig :D
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2004 - 16:21 #10
-- og tak for point ;~}
Avatar billede tubber Juniormester
25. juli 2004 - 16:30 #11
Gennemtvinge en download (i hvertfald det jeg kan finde) giver ikke muligheden for at åbne, den går direkte til gem som....

<html>
<body>
<script>
function downloadme(x){
    myTempWindow = window.open(x,’’,’left=10000,screenX=10000’);
    myTempWindow.document.execCommand(’SaveAs’,’null’,x);
    myTempWindow.close();
}
</script>

<a href=java script:downloadme("/test.pdf");>Download this pdf</a>
</body>
</html>
Avatar billede tubber Juniormester
25. juli 2004 - 16:30 #12
det skulle også virke med en xls....

fandt et eksempel mere finder det lige......
Avatar billede tubber Juniormester
25. juli 2004 - 16:31 #13
Følgende kræver så det ligger på en IIS da det er ASP:
Here is one way to do it using ASP:

        sFullFileName = "C:\Test.pdf"
        sFileName = "Test.pdf"
        Response.Contenttype="application/x-unknown"
        Response.Addheader "Content-Disposition","attachment; filename=" &
chr(34) & sFileName & chr(34)
        Response.Binarywrite GetBinaryFile(sFullFileName)

The function GetBinaryFile looks like this:

Function GetBinaryFile(sFileSpec)
        Const adTypeBinary = 1
        Dim objStream
        Set objStream = Server.Createobject("ADODB.Stream")
        objStream.Open
        objStream.Type = adTypeBinary
        objStream.LoadFromFile sFileSpec
        GetBinaryFile = objStream.read
        Set objStream = Nothing
End Function
Avatar billede tdimhcs Nybegynder
25. juli 2004 - 16:36 #14
Prøv den her:

Kopier dit excel-ark til "c:\temp\excelark.xls"

Lav en html-side med indholdet:

<HTML>
<HEAD>
<SCRIPT LANGUAGE=VBScript>
Dim objExcel

Sub Btn1_onclick()
    call OpenWorkbook("c:\temp\excelark.xls")
End Sub

Sub OpenWorkbook(strLocation)

Set objExcel = CreateObject("Excel.Application")
objExcel.Visible = true
objExcel.Workbooks.Open strLocation
objExcel.UserControl = true
End Sub

</SCRIPT>
<TITLE>Launch Excel</Title>
</HEAD>
<BODY>
<P>Klik på knappen for at åbne excel-arket i excel!</P>
<INPUT TYPE=BUTTON NAME=Btn1 VALUE="Åbn Excel Fil">
</BODY>
</HTML>

/kurt