Avatar billede kayb Nybegynder
24. februar 2001 - 11:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Give en række i DBGrid en bestemt farve

Er der nogle der ved hvordan man kan give
en hel række i DBGrid en bestemt farve, og
kun en række af gangen?
Det jeg skal bruge er, at hvis et felt i Databasen har en værdi af enten TRUE eller
FALSE så skal rækken have en special farve.
Avatar billede martinlind Nybegynder
24. februar 2001 - 11:54 #1
prøv at tilføje ( højre klik på dbgrid\'en ) nogle column\'s så kan du sætte det hele font, farve osv. delphi adder column\'s runtime så du kan også gøre det hele runtime.

/Martin
Avatar billede silden Nybegynder
24. februar 2001 - 12:30 #2
DBGrid1 properties DefaultDrawing skal være false.

Derefter tilføjer du events til DBGrid1, hvor GED
er det felt i Databasen du skal teste.

procedure TForm1.DBGrid1DrawColumnCell(Sender: TObject; const Rect: TRect;
  DataCol: Integer; Column: TColumn; State: TGridDrawState);
Var Bfarve: Tcolor;
begin
  with (Sender as TDBGrid).Canvas do begin
      if gdFocused in State then begin
        Bfarve:=clNavy;
        Font.Color:=clWhite;
      end else begin
      if GED=true then  Bfarve:=clYellow else
        Bfarve:=clWhite;
        Font.Color:=clBlack;
      end;
      DBGrid1.Canvas.Brush.Color:=Bfarve;
      DBGrid1.DefaultDrawDataCell(Rect,Column.Field,State);
end;
Avatar billede silden Nybegynder
24. februar 2001 - 12:36 #3
Sorrey!! der mangler end; som afslutning på procedure\'n
Avatar billede kayb Nybegynder
24. februar 2001 - 13:24 #4
Thank you!!
Avatar billede martinlind Nybegynder
24. februar 2001 - 16:38 #5
Hvorfor dog alt det besvær med ownerdraw når du kan sætte farven på din dbcolumn. et udklip fra source på DBColumns :

  published
    property  Alignment: TAlignment read GetAlignment write SetAlignment
      stored IsAlignmentStored;
    property  ButtonStyle: TColumnButtonStyle read FButtonStyle write SetButtonStyle
      default cbsAuto;
    property  Color: TColor read GetColor write SetColor stored IsColorStored;
    property  DropDownRows: Cardinal read FDropDownRows write FDropDownRows default 7;
    property  Expanded: Boolean read GetExpanded write SetExpanded default True;
    property  FieldName: String read FFieldName write SetFieldName;
    property  Font: TFont read GetFont write SetFont stored IsFontStored;
    property  ImeMode: TImeMode read GetImeMode write SetImeMode stored IsImeModeStored;
    property  ImeName: TImeName read GetImeName write SetImeName stored IsImeNameStored;
    property  PickList: TStrings read GetPickList write SetPickList;
    property  PopupMenu: TPopupMenu read FPopupMenu write SetPopupMenu;
    property  ReadOnly: Boolean read GetReadOnly write SetReadOnly
      stored IsReadOnlyStored;
    property  Title: TColumnTitle read FTitle write SetTitle;
    property  Width: Integer read GetWidth write SetWidth stored IsWidthStored;
    property  Visible: Boolean read GetVisible write SetVisible;
  end;

Som det ses er der rigelig af muligheder.