Avatar billede bss Nybegynder
24. februar 2001 - 01:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kode begreber

Jeg er lige begyndt at lege med html og har forsøgt Frames. Men man ser jo bare for meget frames, det er over det hele.
Men så ser jeg, at det er noget som hedder SSI (ServerSideInclude)og så getter jeg at det må være noget som kører på en Server, det er kun gæt ?
Er der nogen som kort og grundigt kan informere om de nyeste ting. Jeg tænker her også på: PHP ASP HTML4 XHTML1 XML
Det ville glæde mig om nogen kunne fortælle lidt om noget som kan erstatte Frames, som bare er over det hele og har sine stærke sider - eller ?
Avatar billede getalife Nybegynder
24. februar 2001 - 03:12 #1
Okay.. here goes..

SSI: Her kan du hente en fil ind i et shtml dokument. SSI kører serverside, hvilket vil sige at det er serveren der indsætter dokumentet og spytter ren HTML ud.
PHP og ASP: Med disse kan du skabe mere dynamiske sider. Dvs, du kan lave udregninger, bruge variabler sendt fra andre sider, hente data fra databaser osv. osv. osv. osv.
HTML: Byggestenen bag hjemmesider, hvis problem er at det er statisk. Det vil sige at intet kan ændre sig på sitet.
XHTML: Kender jeg ikke så meget til.. men har læst mig til at det er en mere ren form for HTML. Stricter and cleaner.. som de skriver.
XML: Dette er et sprog til at beskrive data. Mange siger at dette sammen med XSL skulle blive det helt store.
En rar ting ved dette er at man selv kan bestemme hvad ens tags skal hedde.

Hvis der er nogen der er uenige i denne lille fremlægning må de jo råbe højt :o)
Avatar billede getalife Nybegynder
24. februar 2001 - 03:20 #2
Uh.. glemte helt at svare på det sidste..
Frames sux.. End of discusion.
Jeg vil istedet foreslå noget ASP/PHP, med hvilke du også kan inkludere sider.
Jeg kunne forestille mig at ASP ville være det \"nemmeste\" at gå i gang med, når man lige er startet.
Men... det er stadig meget vigtigt at have forstået grundideen i HTML først og så derfra bygge videre med andre \"programmerings-sprog\".

Find nogle bøger, læs på nettet og prøv dig frem.
Et godt sted at starte er efter min mening:
http://www.w3schools.com
Hvilket er et Tutorial site, hvor du kan lære en masse forskellige sprog og så selv bygge videre derfra :o)

/Getalife
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. februar 2001 - 07:38 #3
getalife >> Hurra. Jeg kendte ikke det http://www.w3schools.com/
site, pragtfuldt sted.
Avatar billede getalife Nybegynder
24. februar 2001 - 12:51 #4
Yup.. det er ganske godt
Avatar billede bss Nybegynder
24. februar 2001 - 16:00 #5
Tak for svar getalife, jeg havde jo en del spørgsmål så der kan opstå lidt \"begrebsforvirring\". Du løste en del knude, men kan du ikke lige sige et par ord mere om, hvad det betyder når man siger: \"inkludere sider\" og så brugte du et ord som jeg ike har hørt før, det er når du siger hente fil ind i \"shtml\" - kan du sige et par ord om det ?
Andre må også gerne komentere ?
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. februar 2001 - 16:44 #6
\"Server Side\" refereret til programmer der kører på den webserver hvor dit websted ligger, og kikker på og retter i de filer der sendes afsted. Det koster computerkraft (penge) så det har du ikke adgang til hos en normal gratisudbyder som teledanmark og get2net.

\"inkludere sider\" er et lidt ukorrekt udtryk. det handler om at skrive en del af siden i en fil for sig selv, og så blot inkludere den fil i en sidefilen istedet for at skulle genskrive (og især rette) det kode i alle de sidefiler hvor det skal bruges. En typisk anvendelse når man ønskede at konvertere rammer til eet vidue er at skrive menuen i en fil for sig selv og så inkludere den fil i alle sidefilerne. Når der så bagefter skal rettes i menyen behøver man kun at rette i den ene lille fil.

mvh JakobA
Avatar billede getalife Nybegynder
24. februar 2001 - 18:23 #7
what he said.. ;o)
Avatar billede getalife Nybegynder
24. februar 2001 - 18:48 #8
Lige en lille kommentar..
SHTML er hvor man har en server ved siden af sin webserver til at klare alt inkluderings-arbejdet.
Der er som regel også noget andet hardware indblandet.
Avatar billede bss Nybegynder
24. februar 2001 - 19:00 #9
Det var da ...

Jeg ville gerne gi jakoba nogen point, men jeg kunne ikke se nogen mulighed, eller hvordan gør man det ?
Avatar billede getalife Nybegynder
24. februar 2001 - 20:23 #10
Kan man ikke uden han har svaret