Avatar billede skywalker1 Nybegynder
23. juli 2004 - 11:40 Der er 26 kommentarer

Farvede scrollbars i frames

Er der en snedig måde at farve sine scrollbars på når man arbejder i frames? De vanlige koder virker kun i tables, men ikke i frames med IE 6.0
Avatar billede mik789 Nybegynder
23. juli 2004 - 11:44 #1
der er ingen forskel mellem frames og ikke-frames, når det drejer sig om at lægge styles på scollbars. frames er jo bare vinduer ved siden af hinanden.
Avatar billede trekkies Juniormester
23. juli 2004 - 11:45 #2
Du kan gøre det sådan, i din css fil:

body
{
scrollbar-face-color: #3AD55B;
scrollbar-shadow-color: #3AD55B;
scrollbar-highlight-color: #3AD55B;
scrollbar-3dlight-color: #3AD55B;
scrollbar-darkshadow-color: #3366FF;
scrollbar-track-color: #D2F2D9;
scrollbar-arrow-color: #000000;
}

Du skal huske at lave en reference til dit css i din fil, som er i src i iframen,

Men det virker kun i IE, ikke i nogle andre browsere, der bliver de i de orginale farver, så jeg vil holde mig langt fra det som muligt
Avatar billede skywalker1 Nybegynder
23. juli 2004 - 11:45 #3
måske hører dette spørgsmål til over i js-afdelingen?
Avatar billede mik789 Nybegynder
23. juli 2004 - 11:47 #4
jeg ved ikke hvor du har fra at "de vanlige koder" kun virker i tables. Du kan style scrollbars hvorsomhelst browseren genrerer en scrollbar (f.eks. også i divs ved overflow:auto).
Avatar billede skywalker1 Nybegynder
23. juli 2004 - 11:47 #5
naah, jeg synes ikke de vanlige koder (body
{
scrollbar-face-color osv. virker i IE 6.0 når man laver skidtet i frames (hvilket i dette tilfælde er et must). Siden er lavet uden css, men med mulighed for <style>-tags i toppen af hver enkelt side der vises i frameset.
Avatar billede mik789 Nybegynder
23. juli 2004 - 11:47 #6
nej det hører ikke til i js-afdelingen, snarere i css, men lad os bare tage det her.
Avatar billede skywalker1 Nybegynder
23. juli 2004 - 11:48 #7
frames, ikke iframes...
Avatar billede mik789 Nybegynder
23. juli 2004 - 11:49 #8
ok. det er klart at dine scrollbar-styles kun virker for det element hvor du har sat dem. når du sætter dem for body virker de på dokument-vinduet, når du sætter dem for div virker de for div, hvis du sætter dem for #minboks virker de på elementet minboks
Avatar billede skywalker1 Nybegynder
23. juli 2004 - 11:51 #9
så hvordan får jeg dem til at virke for mit frameset?
Avatar billede roenving Novice
23. juli 2004 - 11:51 #10
Men hvis du har en gyldig doctype på dokumentet er det ikke body-elementet de skal sættes på, men html-elementet !-)
Avatar billede mik789 Nybegynder
23. juli 2004 - 11:52 #11
når det drejer sig om frames, laver du dem i de dokumenter der skal åbne i dine frames. her skal du så lave dine styles på body-elementet hvis dokumentet er i quirks mode, ellers i html-dokumentet. mere om dette, se: http://dev.e-tidsskrift.dk/scrollbar.html
Avatar billede roenving Novice
23. juli 2004 - 11:52 #12
<style type="text/css">
html{
  scrollbar-arrow-color: #000000;
  scrollbar-base-color: #000000;
  scrollbar-dark-shadow-color: #FFFFFF;
  scrollbar-face-color: #EEEEEE;
  scrollbar-highlight-color: #FFFFFF;
  scrollbar-shadow-color: #FFFFFF;
  background-color: #FFFFFF;
}
</style>
Avatar billede mik789 Nybegynder
23. juli 2004 - 11:52 #13
roenving> ;-)
Avatar billede trekkies Juniormester
23. juli 2004 - 11:54 #14
I din css fil (style.css)laver du sådan:
body
{
scrollbar-face-color: #3AD55B;
scrollbar-shadow-color: #3AD55B;
scrollbar-highlight-color: #3AD55B;
scrollbar-3dlight-color: #3AD55B;
scrollbar-darkshadow-color: #3366FF;
scrollbar-track-color: #D2F2D9;
scrollbar-arrow-color: #000000;
}

På din html side
f.eks.
<iframe src="hej.html scrolling="auto">
</iframe>

på din hej.html
Skal du indsætte en:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
Avatar billede mik789 Nybegynder
23. juli 2004 - 11:56 #15
trekkis> se skywalker1 23/07-2004 11:47:37 og 11:48:41
Avatar billede trekkies Juniormester
23. juli 2004 - 11:58 #16
Ups, min fejl, sover vist.
Avatar billede mik789 Nybegynder
23. juli 2004 - 12:03 #17
trekkies> og så er der også diskussionen om det i det hele taget er godt med styles på scrollbars. W3C har ind til videre entydigt holdt det uden for alle standarder. Jeg synes det er noget hykleri. Sagen er den at web design har udviklet sig. I og med at W3C har givet mulighed for at lægge scrollbars på alle blokelementer via css, bliver vinduer ("rigtige" vinduer som frames og iframes såvel som "pseudovinduer" som divs) med mulighed for scrolling en integreret del af siden på alle niveauer. Scrollbaren er derfor ikke længere "browserens ejendom", men burde kunne styres af os der designer vinduet. Så efter min mening er der her et punkt hvor M$ faktisk har fat i den rigtige ende.
Avatar billede roenving Novice
23. juli 2004 - 12:11 #18
Tjah, nu kan man jo diskutere, om det er den 'rigtige' ende, når udgangspunktet er, at fordi browseren indgår som en del af styresystemet, kan den omvendt styre en del af systemet !o]

Men det er jo så faktisk også sådan at Safari (såvidt jeg husker !-) også forstår scroll-bar-styles ...

Men hovedindholdet i miks mening kan jeg kun være enig i ...
Avatar billede trekkies Juniormester
23. juli 2004 - 12:12 #19
mik789
Jeg har lige lavet en hjemmeside til healer, som vil have dine scrollbar til at være grønne, det blev de også men kun i IE, alle andre browsere lavede farven om til deres default farve, vilket jeg synes at irriterende, men vi er nogle som kan håbe at W3C tager scrolling op til eftertænkning, og de andre browsere også ændre i deres programmering.
Avatar billede mik789 Nybegynder
23. juli 2004 - 12:20 #20
trekkies> ja det kan vi håbe, men der er vist ikke meget der tyder på det. De gange jeg har luftet noget lignende i Netscape- eller Mozilla fora var der stor modvilje. Det med styles på scrollbar er vist en varm kartoffel, hellig ko eller deromkring - stadig.
Avatar billede skywalker1 Nybegynder
23. juli 2004 - 12:26 #21
Før diskussionen bliver alt for akademisk, skal jeg lige gentage at jeg IKKE arbejde med eksterne style sheets, hvorfor <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css"> og der fra styrede styles IKKE er en mulighed (se kommentar kl. 11:47). Og det er ikke relevant at diskutere hvorvidt W3C eller andre synes farvede scrollbars er fedt eller ej....hende jeg laver siden for VIL have dem, og så er diskussionen død. Så spørgsmålet som står tilbage er, hvordan jeg i praksis skriver, for at den ene frame i et frameset (den eneste med scrollbar) får farvede scrollbars.
Avatar billede skywalker1 Nybegynder
23. juli 2004 - 12:28 #22
Og det er helt OK at det kun virker i IE, da p.t. kun 7 % af de besøgende har noget andet end netop denne browser...
Avatar billede roenving Novice
23. juli 2004 - 12:31 #23
Du skal have det ind i den side, som loades i iframen !-)

Så virker det med garanti, selvfølgelig skal du huske den twist der er ved brug af doctype !o]
Avatar billede mik789 Nybegynder
23. juli 2004 - 12:32 #24
brug roenvings kode, 23/07-2004 11:52:13, hvis altså du har en fuld doctype erklæring, i det dokument der skal vises i framen.
Avatar billede skywalker1 Nybegynder
23. juli 2004 - 12:37 #25
roenvings kode virker....jeg takker, og ser frem til et svar jeg kan belønne :-)
Avatar billede roenving Novice
23. juli 2004 - 12:41 #26
Velbekomme '-)