Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
22. juli 2004 - 14:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Order by, tal kommer efter bogstaver?

Har lige set det mest underlige, jeg får tal ud efter bogstaver i min Order by (hvor feltet, string, kan indeholde tal som start)

Det er i ASP og jeg har ikke umiddelbart set det før
Avatar billede olet Nybegynder
09. august 2004 - 14:24 #1
Laver du din order by direkte i SQL eller sorterer du et ADO recordset i ASP ? Kan du give et eksempel ?
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
11. august 2004 - 07:57 #2
Det er direkte SQL

SELECT * FROM table ORDER BY field

Skal lige siges at normalt bruger vi databasen gennem MS Axapta, og jeg ved ikke hvordan den henter/bruger data (tror faktisk den cacher dem og skriver bagefter)

Derfor tror jeg maaske at det er fordi oracle staar forkert med sortering og ogsaa danske bogstaver (kan ikke lige skrive dem herfra / er i hong kong)
Avatar billede mettemusen Nybegynder
12. oktober 2004 - 13:26 #3
Hejsa !

Check dine setting sort SORT:

select * from sys.nls_database_parameters

Og så kan du jo ændre dem til BINARY, så kommer de ud i EBCDIC/ASCII (ahf. at det operativsystem, du kører på).

alter session set nls_sort='binary'

Men så virker ÆØÅ jo ikke ... men man kan ikke få det hele :o)
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
12. oktober 2004 - 14:43 #4
ÆØÅ intet problem - hvad er det ;)

Skal Alter Session set nls_sort = 'binary' ind i min SQL sætning eller sættes først?
Avatar billede mettemusen Nybegynder
12. oktober 2004 - 14:48 #5
Hejsa !

I min Oracle/ASP verden kommer ÆØÅ ikke ind på de forventede pladser (sidst), hvis jeg kører BINARY - men måske er det anderledes på din platform (codepage, encoding blablabla etc).

Du gir ADO kommandoen i ASP inden, du skriver SQL statementet  -  og som sagt gælder den for den session, du kører i - du påvirker altså ikke andre brugere på databasen.

mvh
Mette
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
12. oktober 2004 - 15:32 #6
Lyder kanon Mette, tak for det.
Kan være jeg lige vender tilbage inde i dette spørgsmål hvis jeg får yderligere brug for det.
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
29. juni 2005 - 11:49 #7
ORDER BY ASCII(mitfelt)

løste det også