Avatar billede jakobnygaard Nybegynder
23. februar 2001 - 20:19 Der er 6 kommentarer

Onclick og radiobutton

Er der nogle, der kender et javascript, der kan - idet man klikker på et tekstfelt - deaktivere et andet tekstfelt, og dette tekstfelts radiobutton, og samtidigt aktivere det felt, man klikker på\'s radiobutton. ???

Helst i en evt. forløkke, som kan deaktivere flere felter med tilhørende radiobuttons ???

Jeg ved godt det er lidt omfattende, men jeg giver 100 points !!!
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. februar 2001 - 21:30 #1
Hvis der kun kan være een aktiv radioknap klarer de deaktiveringen af andre radioknapper selv (fordusat de har samme  name=\"navn_paa_knap\" parameter.
så er der kun tekstfelterne at bekymre sig om. men de bliver jo automatisk deaktiveret når du klikker et andet sted.

<input type=\'radio\' name=\'radio5\'>
<input type=\'text\' name=\'tekst5\' onfocus=\"this.form.navn_paa_knap[5].checked=true;\">

Jeg tvivler lidt på at det virkelig var spørgsmålet :-)) Kan du forklare noget mere?
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. februar 2001 - 21:32 #2
skulle have været
<input type=\'radio\' name=\'navn_paa_knap\'>
Avatar billede jakobnygaard Nybegynder
23. februar 2001 - 23:27 #3
Tak for dit svar...

Det er næsten derhen jeg vil...

Men umiddelbart ville jeg gerne have, at tekstfelterne bliver slettet (jeg ved godt det ikke var det jeg skrev) for det tekst, de måtte indeholde... ALTSÅ ikke bare deaktiveret ...

PFT...

Jakob Emil Nygaard
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. februar 2001 - 23:49 #4
Ok, lidt script oppe i head:

<script language=\'javascript\'> <!--

// navne på felter der skal slettes når der klikkes på et andet
// felter navngivet fra \"tekst0\" til \"tekst4\"
var regler = new Array(
                          new Array(\"tekst2\", \"tekst4\"),
                          new Array( ),
                          new Array(\"tekst0\", \"tekst3\", \"tekst4\"),
                          new Array(\"tekst0\"),
                          new Array(\"tekst0\", \"tekst1\", tekst2\", \"tekst3\")
// bemærk ikke komma efter sidste linie.
                          );

function opdaterForm ( nr, frm ) {
  frm.navn_paa_knap[nr].checked = true;
  for (var i=0; i<regler[nr].length; i++) {
    frm[regler[nr][i]].value = \"\";
  };
}; //end opdaterForm ( nummer, form-objekt )

// --> </script>

og nede i teksten skriver du dine felter:

<input type=\'radio\' name=\'navn_paa_knap\'>
<input type=\'text\' name=\'tekst0\' onfocus=\"opdaterForm(0,this.form);\">

<input type=\'radio\' name=\'navn_paa_knap\'>
<input type=\'text\' name=\'tekst1\' onfocus=\"opdaterForm(1,this.form);\">

<input type=\'radio\' name=\'navn_paa_knap\'>
<input type=\'text\' name=\'tekst2\' onfocus=\"opdaterForm(2,this.form);\">

<input type=\'radio\' name=\'navn_paa_knap\'>
<input type=\'text\' name=\'tekst3\' onfocus=\"opdaterForm(3,this.form);\">

<input type=\'radio\' name=\'navn_paa_knap\'>
<input type=\'text\' name=\'tekst4\' onfocus=\"opdaterForm(4,this.form);\">

mvh JakobA
Avatar billede helle_fred Nybegynder
26. februar 2001 - 11:14 #5
Er det noget i denne stil:

<form>
<input type=\'radio\' name=\'radio1\'>
<input type=\'text\' name=\'tekst1\' onfocus=\"this.form.radio1.checked=true;this.form.radio2.checked=false;this.form.tekst2.value=\'\'\">
<br><br><br><br><br><br>

<input type=\'radio\' name=\'radio2\'>
<input type=\'text\' name=\'tekst2\' onfocus=\"this.form.radio2.checked=true; this.form.radio1.checked=false;this.form.tekst1.value=\'\'\">

</form>
Avatar billede helle_fred Nybegynder
26. februar 2001 - 15:21 #6
<html>
<head>
<script>
function nytfelt(nr,f){
    for(i = 1; i < (f.elements.length/2)+1; i++){
          if (i!=nr){
              f.elements[((4*i)/2)-2].checked=false
            f.elements[((4*i)/2)-1].value=\"\"}
        f.elements[((4*nr)/2)-2].checked=true}
}

function fokusfelt(nr,f){f.elements[((4*nr)/2)-1].focus()}
</script>
</head>
<body>
<form>
<input type=\"radio\" name=\"r\" onClick=\"fokusfelt(1,this.form)\">
<input type=\"text\" onChange=\"nytfelt(1,this.form)\">
<br>
<input type=\"radio\" name=\"r\" onClick=\"fokusfelt(2,this.form)\">
<input type=\"text\" onChange=\"nytfelt(2,this.form)\">
<br>
<input type=\"radio\" name=\"r\" onClick=\"fokusfelt(3,this.form)\">
<input type=\"text\"  onChange=\"nytfelt(3,this.form)\">
<br>
<input type=\"radio\" name=\"r\" onClick=\"fokusfelt(4,this.form)\">
<input type=\"text\" onChange=\"nytfelt(4,this.form)\">
</form>
</body>
</html>