Avatar billede tigertool Nybegynder
21. juli 2004 - 14:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvilket charset?

Hvilket charset skal jeg bruge hvis jeg ønsker understøttelse af æøå?

(GRRR.. Hvorfor må min titel ikke være "æøå, hvilket charset?".. Det er da beskrivende!)
Avatar billede pellelil Nybegynder
21. juli 2004 - 15:43 #1
Jeg bruger altid Charset: "ISO8859_1"  Collate: "DA_DA". Dine data i databasen vil således kunne indeholde æ, ø og å, samt blive sorteret korrekt.

Hvad kalder du din "titel"? Dine tabel/felt-navne kan ikke indeholde danske bogstaver (mig bekendt).
Avatar billede tigertool Nybegynder
23. juli 2004 - 22:30 #2
Tak :)
Avatar billede tigertool Nybegynder
25. juli 2004 - 00:12 #3
Hmm... Det virker ikke hvis man sender en SQL afsted ala:

INSERT INTO test (setting,val) VALUES ('test','pæb');

Så får man en fejl..

Jeg bruger InterBase Open Edition 6.0.1.6
Avatar billede pellelil Nybegynder
25. juli 2004 - 10:54 #4
Dit program SKAL bruge samme charset som din Database. Jeg programmere i Delphi og i de componenter der bruges til at koble til databasen kan man vælge charset.

Dernæste vil jeg foreslå at du kaster din Open Edition af h....... til og i stedet kigger på FireBird. Da InterBase blev open source "forgrenede" den sig til FireBird og i modsætning til Open Source IB så er der faktisk sket en hel del udvikling på FireBird som pt. er i version 1.5.1. Kig på adressen: http://www.firebirdsql.com
Avatar billede tigertool Nybegynder
25. juli 2004 - 13:30 #5
pellelil < så virker det, jeg havde jo self glemt at sætte CharSet i SQLConnection (Jeg arbejder i C++).
Jeg ved godt det med firebird - problemet er bare at det software jeg er ved at udvikle skal arbejde sammen med en Open Edition af InterBase, da dette allerede er installeret på de maskiner der skal bruge dette software. :(
Avatar billede pellelil Nybegynder
25. juli 2004 - 20:01 #6
Jeg vil alligevel forslå at man overvejer at skifte til FireBird da der i denne er rettet en række fejl (foruden at der er nye features og at den er blevet optimeret på en række områder). Hvis man vil skifte er der formegentlig blot tale om at lave en backup af den nuværende InterBase database og herefter at restore denne med FireBird.

... og så ellers ikke mere press herfra - ja det skulle da lige være at ligge c++ på hylden til fordel for Delphi  ;-)
Avatar billede tigertool Nybegynder
25. juli 2004 - 20:33 #7
Er Delphi OO da?
Avatar billede pellelil Nybegynder
25. juli 2004 - 21:41 #8
Ja naturligvis
Avatar billede tigertool Nybegynder
25. juli 2004 - 22:13 #9
Hmm.. Jeg kan C++, Java og VB.. så skulle man måske overveje Delphi. Kender du nogle gode sites hvor man kan lære det?

Så mangler jeg jo næsten bare assambler (kan kun lidt der), så er jeg jo snart all around :)
Avatar billede pellelil Nybegynder
25. juli 2004 - 22:20 #10
Desværre kender jeg ikke nogle gode Delphi sites (foruden at du altid kan spørge her på Eksperten) men ellers er der jo også Google. Jeg har selv rodet med C++ for år tilbage, men foretrak Delphi da jeg synes at C++ på det tidspunkt var mere besværligt end Delphi (oven I hatten kunne jeg i Delphi også gøre brug af mine erfaringer fra Pascal).