Avatar billede fritter25 Nybegynder
21. juli 2004 - 12:55 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Hvorfor bliver der ikke skrevet i min DB

Hvorfor kan jeg ikke lægge data ind i min MySql database? Koden er lavet i en kombination af Frontpage og PHP

<html>

<head>

<title>Logside</title>
</head>

<body bgcolor="#FFFFFF">

<table border="0" width="100%" id="table1">
    <tr>
        <td width="100">&nbsp;</td>
        <td>
        <table border="2" width="100%" id="table2" height="300%" bordercolordark="#000000" style="border-collapse: collapse" bordercolorlight="#000000" bgcolor="#C0C0C0">
            <tr>
                <td bordercolor="#000000" bordercolorlight="#000000">
                <div style="position: absolute; width: 772px; height: 72px; z-index: 1; left: 117px; top: 18px; border: 2px solid #000000; padding-left: 4px; padding-right: 4px; padding-top: 1px; padding-bottom: 1px" id="lag1">
                    <table border="0" width="100%" id="table3" style="border-collapse: collapse">
                        <tr>
                            <td align="center"><font size="5" face="Tahoma">
                            Test</font></td>
                        </tr>
                        <tr>
                            <td align="center"><font face="Tahoma" size="5">Test
                            Side</font></td>
                        </tr>
                    </table>
                </div>
&nbsp;<p>&nbsp;</p>
                <table border="0" width="100%" id="table4">
                    <tr>
                        <td width="157">&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Dato</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input type="text" name="date" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Påbegyndt</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input type="text" name="begyndt" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Afsluttet</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input type="text" name="afsluttet" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157">&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Arbejdsseddelnummer</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input type="text" name="arbejdssdl" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Rekvireret af</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input type="text" name="rekv" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Lokation</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input type="text" name="loka" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157">&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Problem</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <textarea rows="13" name="prob" cols="33"></textarea></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157">&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>

                    <tr>
                        <td width="157">&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td><font face="Tahoma">Udført af</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input type="text" name="udført" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td>&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                </table>
                </td>
            </tr>
        </table>
        </td>
        <td width="100">&nbsp;</td>
    </tr>
</table>
<?

if (isset($_POST['Ok'])); {

    $db = mysql_connect("127.0.0.1", "root", "");
    mysql_select_db("mathiesen",$db);

    mysql_query("INSERT INTO log(date, begyndt, afsluttet, arbejdssdl, rekv, loka, prob, udført) VALUES ('$date','$begyndt','$afsluttet','$arbejdssdl','$rekv','$loka','$prob','$loka')");

    echo "<center>";
    echo "<BR>";

}
?>
<center>

    <FORM METHOD=POST ACTION=<?echo $PHP_SELF;?>>

<p><INPUT TYPE=SUBMIT NAME="Ok" VALUE=OK></p>
<p class="MsoNormal">&nbsp;</p>
<p class="MsoNormal" align="center">© Test</p>

</FORM>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede terrak Nybegynder
21. juli 2004 - 13:00 #1
if (isset($_POST['Ok'])); {

semikolon'et hører vist ikke hjemme der :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. juli 2004 - 13:01 #2
Sæt også `....` på date og udført - generelt hold dig fra reserverede ord og
sjove bogstaver_

  `date` og `udført`

og så altid:  mysql_query(....) or die(mysql_error());
Avatar billede terrak Nybegynder
21. juli 2004 - 13:07 #3
Og hvis du leger med scripts på din egen server, så gør dig selv den tjeneste at finde din php.ini fil, søg efter E_NOTICE og fjern semikolonet. Så viser den nemlig mindre fejlmeddelelser, som kan hjælpe dig med at gøre livet lidt mindre besværligt ;)
Avatar billede terrak Nybegynder
21. juli 2004 - 13:10 #4
..men da det lader til at du koder med register_globals slået til, skulle du måske lade være, da den vil komme med en ordentlig bunke fejl, hver gang du ikke bruger $_POST['variabel'] eller $_GET['variabel'], til at hente variabler med :)
Avatar billede fritter25 Nybegynder
21. juli 2004 - 15:58 #5
Jeg synes stadig ikke jeg kan få den til at skrive ned i db'en. Har ellers ændret date og udført til noget andet.
Jeg får heller ingen fejl eller warnings.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. juli 2004 - 16:08 #6
Du har også:
    mysql_query(....) or die(mysql_error());
??
Avatar billede terrak Nybegynder
21. juli 2004 - 16:26 #7
Hovhov, din form skal jo starte i starten af dit dokument :)

Alt det der er mellem <form></form> bliver sendt af sted med formularen - og da alle dine inputs, på nær submit knappen, er uden for <form>, bliver de ikke sendt med.
Avatar billede terrak Nybegynder
21. juli 2004 - 16:29 #8
..og med starten mener jeg lige før din første <table>.

Havde man nu kørt med E_NOTICE, ville den have klaget over at dine variabler ikke blev overført.
Avatar billede jansen1982 Nybegynder
22. juli 2004 - 03:10 #9
Hvis du har register_globals slået til skal du så ikke lige indsætte dette her:

$date = $_POST['date'];
$begyndt = $_POST['begyndt'];
$afsluttet = $_POST['afsluttet'];
$arbejdssdl = $_POST['arbejdssdl'];
$rekv = $_POST['rekv'];
$loka = $_POST['loka'];
$prob = $_POST['prob'];
$loka = $_POST['loka'];

Ved det her:

<?

if (isset($_POST['Ok'])); {

    $db = mysql_connect("127.0.0.1", "root", "");
    mysql_select_db("mathiesen",$db);

$date = $_POST['date'];
$begyndt = $_POST['begyndt'];
$afsluttet = $_POST['afsluttet'];
$arbejdssdl = $_POST['arbejdssdl'];
$rekv = $_POST['rekv'];
$loka = $_POST['loka'];
$prob = $_POST['prob'];
$loka = $_POST['loka'];

    mysql_query("INSERT INTO log(date, begyndt, afsluttet, arbejdssdl, rekv, loka, prob, udført) VALUES ('$date','$begyndt','$afsluttet','$arbejdssdl','$rekv','$loka','$prob','$loka')");

    echo "<center>";
    echo "<BR>";

}
?>
Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. juli 2004 - 10:49 #10
Er det sådan man indsætter "die mysql"

mysql_query("INSERT INTO log(datot, begyndt, afsluttet) VALUES ('$datot','$begyndt','$afsluttet')")or die(mysql_error());
Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. juli 2004 - 11:01 #11
Desuden har jeg slået E_NOTICE
Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. juli 2004 - 11:01 #12
Undskyld. Jeg har slået E_NOTICE til!!
Avatar billede dingemann Novice
22. juli 2004 - 11:02 #13
OT:

Brug dog ' istedet for `
` er til accent over bogstaver - ' er til fremhævelse af ord eller direkte tale... :P jeg ved det er meget meget OT men jeg kunne ikke la' (og ikke la´) vær' (og ikke vær´)

Desuden stinker FrontPage - prøv med Macromedia DreamWeaver istedet for... GUI'en er meget meget bedre

// Peter
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2004 - 11:03 #14
Ja, hvad sker der?
Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. juli 2004 - 11:19 #15
Jeg får denne besked:  You have an error in your SQL syntax near 'log(datot, begyndt, afsluttet) VALUES ('','','')' at line 1

Jeg har ændret lidt i koden, så den er minimal. Hvis jeg bare kan indsætte data, så kan jeg fylde resten på. Den ser nu sådan ud:

<html>

<head>

<title>Test</title>
</head>

<body bgcolor="#FFFFFF">
<?

if (isset($_POST['Ok'])); {

    $db = mysql_connect("127.0.0.1", "root", "");
    mysql_select_db("mathiesen",$db);

    mysql_query("INSERT INTO log(datot, begyndt, afsluttet) VALUES ('$datot','$begyndt','$afsluttet')")or die(mysql_error());

    echo "<center>";
    echo "<BR>";

}
?>
<center>
<br><br><br><br>

    <FORM METHOD=POST ACTION=<?echo $PHP_SELF;?>>

<table border="0" width="100%" id="table1">
    <tr>
        <td width="100">&nbsp;</td>
        <td>
        <table border="2" width="100%" id="table2" height="300%" bordercolordark="#000000" style="border-collapse: collapse" bordercolorlight="#000000" bgcolor="#C0C0C0">
            <tr>
                <td bordercolor="#000000" bordercolorlight="#000000">
                <div style="position: absolute; width: 772px; height: 72px; z-index: 1; left: 117px; top: 18px; border: 2px solid #000000; padding-left: 4px; padding-right: 4px; padding-top: 1px; padding-bottom: 1px" id="lag1">
                    <table border="0" width="100%" id="table3" style="border-collapse: collapse">
                        <tr>
                            <td align="center"><font size="5" face="Tahoma">
                            Test</font></td>
                        </tr>
                        <tr>
                            <td align="center"><font face="Tahoma" size="5">Log
                            Side</font></td>
                        </tr>
                    </table>
                </div>
&nbsp;<p>&nbsp;</p>
                <table border="0" width="100%" id="table4">
                    <tr>
                        <td width="157">&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Datoen</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input name="datot" size="20"></font></td>

                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Påbegyndt</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input name="begyndt" size="20"></font></td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Afsluttet</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input name="afsluttet" size="20"></font></td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157">&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                    </tr>
                    </table>
                </td>
            </tr>
        </table>
        </td>
        <td width="100">&nbsp;</td>
    </tr>
</table>

<br>

<center>
<br>

<p><INPUT TYPE=SUBMIT NAME="Ok" VALUE=OK></p>
</FORM>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. juli 2004 - 11:20 #16
Med hensyn til Macromedia DreamWeaver, så har jeg den desværre ikke, og kender den heller ikke.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2004 - 11:21 #17
Skriv `log` - det er også reserveret
Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. juli 2004 - 11:25 #18
Jeg har en anden side, hvor jeg laver stort set det samme. Jeg fylder bare data ind i en db, og den virker. Jeg har prøvet at sammenligne de to sider, men kan ikke rigtigt se hvor fejlen ligger.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2004 - 11:26 #19
Du kan også sætte et mellemrum ind

".....log (...."

men prøv da hvad jeg siger.
Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. juli 2004 - 11:43 #20
Ok. Nu kan jeg gennem PHPmyAdmin se at der bliver skrevet i db'en, men det sjove er bare, at den er tom. Jeg kan klikke på "vis" knappen, men indholdet er bare tomt. Koden ser nu ud som følgende:

<html>

<head>

<title>Logside</title>
</head>

<body bgcolor="#FFFFFF">
<?

if (isset($_POST['Ok'])) {

    $db = mysql_connect("127.0.0.1", "root", "");
    mysql_select_db("mathiesen",$db);

    mysql_query("INSERT INTO logfil(datot, begyndt, afsluttet, arbejdssdl, rekvi, lokat, probl, klaret) VALUES ('$datot','$begyndt','$afsluttet','$arbejdssdl','$rekvi','$lokat','$probl','$klaret')")or die(mysql_error());

    echo "<center>";
    echo "<BR>";

}
?>
<center>

    <FORM METHOD=POST ACTION=<?echo $PHP_SELF;?>>

<table border="0" width="100%" id="table1">
    <tr>
        <td width="100">&nbsp;</td>
        <td>
        <table border="2" width="100%" id="table2" height="300%" bordercolordark="#000000" style="border-collapse: collapse" bordercolorlight="#000000" bgcolor="#C0C0C0">
            <tr>
                <td bordercolor="#000000" bordercolorlight="#000000">
                <div style="position: absolute; width: 772px; height: 72px; z-index: 1; left: 117px; top: 18px; border: 2px solid #000000; padding-left: 4px; padding-right: 4px; padding-top: 1px; padding-bottom: 1px" id="lag1">
                    <table border="0" width="100%" id="table3" style="border-collapse: collapse">
                        <tr>
                            <td align="center"><font size="5" face="Tahoma">
                            Test</font></td>
                        </tr>
                        <tr>
                            <td align="center"><font face="Tahoma" size="5">Test
                            Side</font></td>
                        </tr>
                    </table>
                </div>
&nbsp;<p>&nbsp;</p>
                <table border="0" width="100%" id="table4">
                    <tr>
                        <td width="157">&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Dato</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input name="datot" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Påbegyndt</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input name="begyndt" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Afsluttet</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input name="afsluttet" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157">&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Arbejdsseddelnummer</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input name="arbejdssdl" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Rekvireret af</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input name="rekvi" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Lokation</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input name="lokat" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157">&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157"><font face="Tahoma">Problem</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input name="probl" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td width="157">&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>

                    <tr>
                        <td width="157">&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td><font face="Tahoma">Udført af</font></td>
                        <td width="284"><font face="Tahoma">
                        <input name="klaret" size="20"></font></td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                    <tr>
                        <td>&nbsp;</td>
                        <td width="284">&nbsp;</td>
                        <td>&nbsp;</td>
                    </tr>
                </table>
                </td>
            </tr>
        </table>
        </td>
        <td width="100">&nbsp;</td>
    </tr>
</table>

<p><INPUT TYPE=SUBMIT NAME="Ok" VALUE=OK></p>
<p class="MsoNormal">&nbsp;</p>
<p class="MsoNormal" align="center">© Test</p>

</FORM>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2004 - 11:47 #21
Avatar billede fritter25 Nybegynder
22. juli 2004 - 11:56 #22
Så ser det endelig ud til at virke. Hvis jeg kan få Jansen1982 til at smide et svar, så kan jeg dele de point der er!

Mange tak alle sammen.