Avatar billede christian- Nybegynder
21. juli 2004 - 11:51 Der er 19 kommentarer

Animation af button

Hej eksperter.

Jeg har en hjemmeside hvor jeg er ved at lave en menu til. Menuen, vil jeg have lavet i flash, med en animated rollover funktion.

Jeg har lavet knappen og vil ved hjælp af 3 billeder (af samme knap, dog lidt forskellige) lave følgende animation:

Knap: billed_1
On_mouseover: 10-frames animations(overgang) fra billed_1 til billed_2.
On_mouseout: billed 3 (Uden animation, bare en slags swap.

Problemet er at jeg med billederne ikke ved hvordan jeg laver denne overgangseffekt. Jeg har konverteret til symbol, og ved hjælp af en "Movieclip symbol" har jeg nu en fuld timeline, hvor jeg ved første frame har Billed_1 og ved frame nr. 10 har billed_2. Jeg prøver så at markere feltet og bruge motion/shape tween, men uden resultat.

Kan det lade sig gøre, at lave en overgang med to billeder?

Håber det var forståeligt.

På forhånd tak
Christian
Avatar billede t-hviid Nybegynder
21. juli 2004 - 11:58 #2
Lav et movieclip med din overgang. I framet over i button ligger du så dit movieclip.
Avatar billede christian- Nybegynder
21. juli 2004 - 11:59 #3
Så det er altså animationen fra forside.jpg til forside_on.jpg jeg vil have i en 10-frames-overgangseffekt.

Nu vil jeg ikke skære det mere ud i pap :o)
Avatar billede _k Nybegynder
21. juli 2004 - 11:59 #4
Lav din knap om til et mc. Lav dine animationer inde i det mc og giv det en række frame-labels (marker en frame og skriv et navn i property panelet hvor der står "label")

Giv dit mc navnet "minKnap" og smid der her script på første frame i din på tidslinjen (udenfor mc'et).

minKnap.onRollOver = function() {
  this.gotoAndPlay("over-label");
}
minKnap.onRollOut = function() {
  this.gotoAndPlay("ud-label");
}
minKnap,onPress = function() {
  this.gotoAndPlay("detDerSkalSkeNårDerTrykkes");
}
Avatar billede christian- Nybegynder
21. juli 2004 - 12:00 #5
t-hviid, jeg har et movieklip med en hel ny timeline inde i "down"-frame under button-symbolet
Avatar billede t-hviid Nybegynder
21. juli 2004 - 12:01 #6
forside.jpg ligger du i up og forside_down.jpg ligger du i down. Husk i hit at ramme din knap ind med en firkant. Den bliver ikke vist men fortæller flash hvor dit hit-area er.
Avatar billede t-hviid Nybegynder
21. juli 2004 - 12:02 #7
i det nye movieclip laver du din 10 frames overgang mellem forside.jpg og forside on.jpg
Avatar billede christian- Nybegynder
21. juli 2004 - 12:04 #8
_k - hvor skal jeg lægge det actionscript?

Hvis jeg går en kategori op (Altså udenfor mc'et) så er jeg i min button timeline, hvilket har 4 frames som siger:

Up - Over - Down - Hit

Det er i - Over - at jeg har min movieklip, for det er der rolloveranimationen skal placeres.
Avatar billede christian- Nybegynder
21. juli 2004 - 12:06 #9
t-hviid, men det er overgangen jeg ikke har styr på. Hvis jeg prøver med Motion eller Shapetween, på de 10 frames (Hvor frame 1 er keyframe med forside.jpg, og frame 10 er keyframe med forside_on.jpg) sker der kun en "swap effekt" hvilket vil sige at det ligeså godt kunne være en 2-frames animation.
Avatar billede christian- Nybegynder
21. juli 2004 - 12:08 #10
Altså frame 1-9 er det sammebillede, mens frame 10 er forside_on.jpg
Avatar billede t-hviid Nybegynder
21. juli 2004 - 12:30 #11
Er det en overtoning? Hvis det er det så lig forside on.jpg i layer 1. Lav et layer 2 og lig forside her. Sørg for at begge "fylder" 10 frames og at de begge ligger i 0 på x og y. i frame 10 på forside sætter du alpha til 0 og så laver du en motion tween på forside layeret.
Avatar billede t-hviid Nybegynder
21. juli 2004 - 12:39 #12
hust at sætte en stop i action på frame 10 eller vil den fortsætte :-)
Avatar billede christian- Nybegynder
21. juli 2004 - 12:49 #13
Sådan, ser ud til at virke. Tusind tak!

Kan man ikke lave en effekt der hedder "mouseout/rollout" så den ikke bare går brat tilbage til forside.jpg, men laver en baglæns overgang af den vi lavede tidligere med alpha?
Avatar billede t-hviid Nybegynder
21. juli 2004 - 12:51 #14
Så skal du nok ud i det som _k er inde på. Her er jeg ikke så stærk :-(
Avatar billede christian- Nybegynder
21. juli 2004 - 12:52 #15
Okay. Men læg at svar, så kan du få dine point. Og tak for hjælpen
Avatar billede christian- Nybegynder
21. juli 2004 - 12:54 #16
Og kan jeg på en eller anden måde kopiere det jeg har lavet over i den næste knap? Hvor jeg så lige kan ændre image-sourcen, så de ikke alle hedder forside? :-)
Avatar billede t-hviid Nybegynder
21. juli 2004 - 12:58 #17
I dit libary (ctrl+L) kan du højreklikke og vælge dublicate. Du skal ikke af med 100 point for dette, giv mig blot 15. Så kan du give 85 til _k hvis han kan hjælpe dig med det andet :-)
Avatar billede christian- Nybegynder
21. juli 2004 - 13:43 #18
Du får 100pt. da det ikke er nødvendig med rollout alligevel. Men læg lige et svar :-)
Synes det ser meget pænt ud:

http://silenceart.dk/hosted/akanell2/
Avatar billede t-hviid Nybegynder
21. juli 2004 - 13:55 #19
Det ser godt ud det gæder også selve siden!