Avatar billede xinux Nybegynder
20. juli 2004 - 20:29 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Simpel If-sætning

Hey folkens..

Jeg har siddet i lidt for mange timer efterhånden, og bakset med en if sætning og kan åbenbart ikke få skidtet til at virke. Det drejer som om en bruger menu i et brugersystem.

Det eneste sætningen skal er at inkludere en fil hvis klienten har en session med sig - men inkludere en anden fil hvis klienten ikke har.

Altså to små includes alt efter session eller ej..

Det er nok barnemad for de fleste, men det vil bare intet hos mit i dag :)

Nogen venlige sjæle som har noget liggende eller har 5 minutter til at skrive en fungerende if-sætningen, så ville jeg blive glad.

På forhånd tak..
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 20:40 #1
Hej. Kan du ikke skrive det, som du har lavet. Det er altid hurtigere at rette.
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 20:50 #2
<% if session("variabel") = "1" then %>
<!---#include file="fil1.asp"--->
<% elseif session("variabel") = "2" then %>
<!---#include file="fil2.asp"--->
<% end if %>
Avatar billede tubber Juniormester
20. juli 2004 - 20:58 #3
Ville nu skrive det sådan her:

<%
if session("variabel") = "1" then response.write("<!---#include file="fil1.asp"--->")
if session("variabel") = "2" then response.write("<!---#include file="fil2.asp"--->")
%>

Der er jo ikke andre muligheder end de 2 og den SKAL jo vælge den ene eller den anden
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 21:02 #4
Sådan kan du ikke skrive det... Så skulle du skrive

<%
if session("variabel") = "1" then response.write("<!---#include file="fil1.asp"--->")
elseif session("variabel") = "2" then response.write("<!---#include file="fil2.asp"--->")
end if
%>

Du mangler lidt kode. Men du skriver jo akurat det samme som mig, bare i response felter. :o)
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 21:11 #5
Sorry - my bad. Du skrev jo på en linje... Men jeg kan nu kun få mit første script til at virke. Den inkludere ikke rigtigt i dit script. Ved ikke om der er noget galt herovere...

Xinux -> du kan ihvertfald fint bruge min kode - det virker. Desuden kan den vel ikke rigtig vælge den ene eller den anden, hvis der ikke står noget i session("variabel").

:o)
Avatar billede xinux Nybegynder
20. juli 2004 - 21:11 #6
Jeg får bare en fejl som jeg gjorde tidligere.

Der er kun én session. Så sætnign skal bare vise menuen hvis brugeren har den session med sig. Og hvis brugeren ikke har nogen skal den vise noget andet.
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 21:13 #7
Ja, men hvad hedder din session?? Det virker fint her.

<% if session("det som variablen hedder") = "det som den er" then %>
<!---#include file="fil1.asp"--->
<% else %>
<!---#include file="fil2.asp"--->
<% end if %>
Avatar billede tubber Juniormester
20. juli 2004 - 21:15 #8
hvis en session variable ikke er tilstede er den så nothing, null eller "" ?
ja nu blev jeg nysgerrig :)
Avatar billede -tommy- Nybegynder
20. juli 2004 - 21:16 #9
Man kan ikke include dynamisk
Avatar billede tubber Juniormester
20. juli 2004 - 21:18 #10
det er vel heller ikke dynamisk hvis den er i en response.write ?

er den dynamisk så er der en variable i din include sætning og det kan man ikke.....
Avatar billede -tommy- Nybegynder
20. juli 2004 - 21:18 #11
Gem fil1 og fil2 som sub og include den, der efter

<% if session("variabel") = "1" then %
  fil1
elseif session("variabel") = "2" then
  fil2
end if %>
Avatar billede -tommy- Nybegynder
20. juli 2004 - 21:20 #12
respond.write skriver til det dokument som brugeren får i sin browser og jeg gætter på at det skal afvikles server-side
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 21:20 #13
Jeg er ikke helt med længere... Tubber -> tror vi tolker spørgsmålet forskelligt. Han siger hvis
sessionen eksisterer -> så gør det.
ellers -> gør det.

Snakker vi forbi hinanden? :o)
Avatar billede -tommy- Nybegynder
20. juli 2004 - 21:20 #14
Gem fil1 og fil2 som sub og include den, der efter = lav dem som sub og gem det i en fil
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 21:21 #15
Ja, tommy du forstår mig. Jeg skrev jo det script - stort set - helt fra starten.
Avatar billede -tommy- Nybegynder
20. juli 2004 - 21:22 #16
jep ideen er god nok men du kan ikke sige hvis sårn så include det ellers include det

man includer og først bagefter bliver det hele afviklet
Avatar billede tubber Juniormester
20. juli 2004 - 21:22 #17
nej vi snakker om det samme graf.....

blev bare nysgerrig
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 21:23 #18
Hvorfor kan jeg ikke det? Det virker vel fint...? :o)
Avatar billede tubber Juniormester
20. juli 2004 - 21:24 #19
Nu bliver jeg snart nød til at installere IIS hehe
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 21:24 #20
Tubber -> hehe. Ja det kunne være sjovt, hvis jeg havde fucket helt rundt i det sessions halløj. :o)
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 21:25 #21
Min første sætning virker fint på min server. Mon ikke den også gør det hos xinux, hvis han lige ville fortælle lidt mere om sin session.
Avatar billede -tommy- Nybegynder
20. juli 2004 - 21:25 #22
det første som sker er at alle includes bliver føjet ind i din asp fil

og først når det er gjort bliver koden afviklet, og under afvikling kan man ikke include
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 21:28 #23
ah, nu er jeg med, hvad du mener. Det ville være mere performance venligt at includere senere. Yep.
Avatar billede xinux Nybegynder
20. juli 2004 - 21:28 #24
Nu virker det.

Brugte følgende...

<% if session("session_navn") <> True then %>
<!---#include file="fil1.asp"--->
<% else %>
<!---#include file="fil2.asp"--->
<% end if %>
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 21:34 #25
God du fik det til at virke. Hvis du så vil lave det helt perfekt, så kunne du lave nogle sub ting, som Tommy snakkede om.

God aften.
Avatar billede -tommy- Nybegynder
20. juli 2004 - 21:40 #26
hmm hvis det virker så er jeg galt på den, kan ikke huske om man kan gøre der i asp2 i asp 1.0 kan man ik har selv lavet den fejl engang :) men fino så er det på plads
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 22:00 #27
tommy -> læser den ikke filen ind, hvis der står en include i en sub?
Avatar billede grafikeren Nybegynder
20. juli 2004 - 22:00 #28
eller rettere, bliver den først læst ind, når sub'en bliver kaldt?
Avatar billede tubber Juniormester
20. juli 2004 - 22:06 #29
En sub gør ikke noget før den bliver kaldt.......sådan er det i hvert fald i visual basic og da det er samme sprog mon ikke også det er gældende i ASP
Avatar billede tubber Juniormester
20. juli 2004 - 22:07 #30
<% if session("session_navn") <> True then %> <-- det var der jeg ville hen ad med dette indlæg:

Kommentar: tubber
20/07-2004 21:15:57 hvis en session variable ikke er tilstede er den så nothing, null eller "" ?
ja nu blev jeg nysgerrig :)