Avatar billede mmj741 Nybegynder
18. juli 2004 - 22:01 Der er 19 kommentarer

Blå skærm (stop-fejl) ved installation af Win XP Pro

Jeg har netop fået ny computer og havde installeret Win XP samt div. anden software, da jeg desværre allerede efter 48 timer havde fået en virus, som det ikke var muligt at slippe af med. Derfor ville jeg slette mine partitioner, installere win XP på ny og i den forbindelse oprette nogle partioner igen.

Så langt når jeg imidlertid aldrig. Jeg sætter PC'en til at boote fra min XP-CD og i starten ser det ud til at gå fint - maskinen undersøger hardwarekonfigurationerne som den plejer, filer indlæses - men så kommer der pludseligt en sort skærm i foruroligende lang tid. Denne sorte skærm afløses af en blå skærm - en såkaldt stopfejl. Der står noget i retning af: "Der er fundet en fejl, hvorfor Windows er blevet lukket for at forhindre beskadigelse af af computeren. Der er sket en stopfejl, genstart computeren, hvis det er første gang du ser denne besked. Har du set denne besked før, så kontroller/fjern evt. nye harddiske. Check om dine harddiske er konfigureret korrekt, brug evt. chkdsk /F".

Min maskine er en P4 3,2 GHz og jeg har kun én harddisk (Seagate Barracuda 200 GB 7.200).

Som I måske kan læse mellem linierne har systemet tidligere været oppe at køre, altså har Windows XP været installeret på maskinen tidligere, hvorofr jeg ikke tror der er noget galt med installations CD'en. Når jeg kører chkdsk /F får jeg en masse oplysninger om harddiskens størrelse osv. men der meldes ikke om nogen form for fejl på min harddisk.

Hvad kan være årsagen til dette problem og hvordan skal jeg løse det?

På forhånd mange tak!

PS: Hvis der mangler yderligere oplysninger, så tøv ikke med at spørge, så skal jeg nok se om jeg kan komme frem med de oplysninger der evt. måtte mangle.
Avatar billede fromsej Praktikant
18. juli 2004 - 22:08 #1
Du bliver nok nødt til at bide i det helt sure æble.
Hent denne bootcd, der ligger indtil flere tools der kan slette din HDD helt, prøv det og se så om ikke du får lov til at fuldføre installationen.
http://www.ultimatebootcd.com/
Jeg har gode erfaringer med Killdisk og Darik´s Boot and Nuke.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. juli 2004 - 22:12 #2
Prøv evt. at installere fra et andet drev, hvis muligt.
HUSK:
Det er vigtigt, at maskinen IKKE har forbindelse til Internettet i mens der installeres. Husk også at deaktivere DCOM - http://grc.com/dcom/ - Her finder du både en guide og selve værktøjet - http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm samt evt. MessengerService - http://grc.com/stm/shootthemessenger.htm
Avatar billede mmj741 Nybegynder
18. juli 2004 - 23:08 #3
Hvad er DCOM og de andre ting du nævner - er det noget der kan gøres i BIOS?
Jeg har egentligt to drev i maskinen, men mærkeligt nok så er det kun det ene jeg kan vælge at boote fra. Jeg kan således boote fra mit DVD-drev, mens den ikke finde min liteon brænder derinde.
Jeg mener faktisk at have sådan en "ultimate boot CD" liggende - hvis det er alt hvad der skal til, så er jeg jublende lykkelig! :-/
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. juli 2004 - 23:17 #4
Følgende er kopieret direkte fra Spywarefri's hjemmeside:

Vedr. DCOM:
DCom kan give adgang for "ubudne gæster", samtidig med at orme kan udnytte det sikkerhedsbrist, DCom giver. Det er lige netop DCom, som har givet anledning til at f.eks. Blaster har kunnet sprede sig på ikke-opdaterede Windows styresystemer.

Vedr. MessengerService:
MSN Messenger og Messenger Service er to forskellige serviceydelser fra Microsoft. De fleste kender MSN Messenger (chatprogrammet), men de færreste Messenger Service, da sidstnævnte kun sjældent bruges af den private pc-bruger. Ikke desto mindre er det gennem denne Messenger Service at spywarekonstruktørerne har fundet et smuthul da tjenesten normalt er åben hos de fleste. Med mindre du ved, at du bruger Messenger Service til noget, så kan du roligt stoppe tjenesten. Du kan nemt genstarte tjenesten, hvis du opdager at den bruges til det ene eller det andet hos dig.

Læs mere her - http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm
Avatar billede mmj741 Nybegynder
18. juli 2004 - 23:26 #5
Maskinen er slet ikke tilsluttet nettet mere og da alle partitioner er slettet tror jeg ikke at jeg har mulighed for at gøre andet end hvad der er muligt i BIOS eller med en start-diskette.
Jeg har netop prøvet den omtalte Ultimate Boot CD. Min er version 1.7. Jeg synes dog ikke at jeg kan se de ting du nævner på min CD (Killdisk og Darik´s Boot and Nuke) - er det fordi jeg har en Seagate harddisk at jeg ikke kan se disse programmer - eller hvor finder man dem på CD'en?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. juli 2004 - 23:34 #6
Hvis du ikke vil/kan bruge Ultimate Boot CD, kan du prøve dette:
Byt om på dine to cd-rom drev og forsøg at boote op på din WinXP cd fra din LiteOn brænder.

På et tidspunkt får du mulighed for, at slette alle partitioner på harddisken. Når det er gjort, kan du oprette nye og de skal formateres for de kan bruges. Under formateringen slettes alt indhold på disken.
Avatar billede fromsej Praktikant
18. juli 2004 - 23:34 #7
Så hent den nyeste der er en 2.31 nu, det er den jeg bruger.
alternativt hent killdisk her:
www.killdisk.com
Du kan delv vælge om det skal være til diskette eller som .iso til at brænde.
Avatar billede mmj741 Nybegynder
18. juli 2004 - 23:51 #8
Jeg har nu sat maskinen til at køre extended diagnostics for Seagate diske. Hvis ikke det giver noget resultat prøver jeg med en bootable killdisk. Tak for hjælpen ind til videre :-)
Avatar billede mmj741 Nybegynder
18. juli 2004 - 23:52 #9
Jeg skulle have slettet alle partitioner med FDISK-programmet. Men ja, en mulighed var at bytte om på de to drev. Også tak til dig :-)
Avatar billede mmj741 Nybegynder
19. juli 2004 - 14:50 #10
Jeg har nu kørt killdisk på min harddisk og derefter igen forsøgt at installere Win XP - desværre opstår det samme problem stadig - den blå stop-fejls skærm. :-/
Avatar billede mmj741 Nybegynder
19. juli 2004 - 17:51 #11
Jeg har nu også prøvet med Seagates Disc Wizard starter edition, som skriver at den nu har gjort min harddisk klar til installation af operativsystem, samt at disken er begrænset til 137,4 GB (som løses ved installation af win XP SP 1.
Men dette ændrer desværre ikke på at jeg fortsat ikke kan få lov til at installere win XP. Den samme sorte skærm efterfulgt af den blå stop-fejl dukker op :(
Avatar billede victor-1 Nybegynder
19. juli 2004 - 18:04 #12
Prøv at teste dine ram - http://www.memtest86.com/
Avatar billede victor-1 Nybegynder
19. juli 2004 - 18:06 #13
Tag al unødvendig hardware fra (lydkort, netkort etc.) og prøv igen.
Avatar billede mmj741 Nybegynder
19. juli 2004 - 20:52 #14
Mange tak for de mange forslag. Jeg har nu testet mine RAM og dem skulle der ikke være noget galt med. Jeg prøvede efterfølgende at tage min brænder, mit lydkort og mit netkort fra - men lige lidt hjalp det - desværre. Men tak endnu en gang for de mange gode forslag. Jeg har desuden prøvet at anvende andre IDE-kabler - også uden held.
Avatar billede kristoff Nybegynder
19. juli 2004 - 20:58 #15
har dessværre ikke lige nogle forslag til hvordan du kan komme af med dette problem, men har du checket om din windows xp cd virker ordentligt ?
nogle virruser sætter sig i bios og man må derfor i hverste fald få sit et nyt bundkort
Avatar billede mmj741 Nybegynder
19. juli 2004 - 21:07 #16
Mit bundkort har ikke en gang været i brug i 48 timer, så jeg er da ikke ligefrme helt vild med tanken om allerede at skifte det ud (Asus P4C800-E Deluxe).
Min XP CD virkede fint for 4 dage siden, da brugte jeg den til at installere XP på min gamle maskine.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
19. juli 2004 - 21:12 #17
Tja - jeg er desværre også ved at være på bar bund.
Et sidste gæt skulle være, at du kan prøve at nulstille din bios, ved at fjerne batteriet på bundkortet i et par minuter, sætte det i igen og forsøge igen, igen, igen *S*
Avatar billede mmj741 Nybegynder
20. juli 2004 - 01:08 #18
Fjerner det ikke BIOS fuldstændigt?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
20. juli 2004 - 01:10 #19
Nej - det nulstiller den bare *S*
Bios ligger i en chip og der bliver den liggende.