Avatar billede pl0p Nybegynder
18. juli 2004 - 17:51 Der er 2 kommentarer

problemer med opstart af pc

min computer vil ik tænde
når jeg tænder den så står den bare uden at tænde skærm og uden at sige "fejl bipkoder" og når jeg åbner et cd drev så lukker det lidt efter som om den rebooter

nogen der ved hvad det kan være?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2004 - 17:58 #1
Cpu'en er brændt af.
Bios kan ikke finde ud af enhedernes placering og låser.
Bundkortet er brændt af.

Mulighederne er mange, men start med at frakoble alt i maskinen, borset fra cpu, ram, grafikkort og floppy. Se om den nu får billede på skærmen. Lykkes det, så sæt en enhed til ad gangen, hvergang med en genstart for at se om den bliver opdaget.

Fik du ikke billede på, så tag batteriet ud af bundkortet og lad det være ude ½ times tid. Sæt det i igen og prøv at starte pc'en. (dette skal selvfølgelig gøres med strømkablet taget ud af maskinen)
Avatar billede dexter2000xp Nybegynder
20. juli 2004 - 10:02 #2
CPU'en er ikke nødvendigvis brændt af; der er nogle socket 478, bundkort, hvor soklen simpelthen kan være svær at presse CPU'en ned i... havde problemet da jeg samlede min mors computer...
Prøv at tage køleren af din CPU (Hvis du har P4, bliver en skruetrækker nødvedig), hiv håndtaget op, og pil CPU'en af... derefter skal du sætte CPU'en tilbage på plads og sørg for at den sidder ordenligt...
Hvis det ikke virker kunne du prøve at genstarte CMOS-hukommelsen... dette gøres med en jumper, der typisk sidder ved siden af Chip-set køleren...

P.S. Batteriet er der KUN for at holde BIOS-uret i gang, og ikke andet...

-Joda