Avatar billede mad_man Nybegynder
18. juli 2004 - 16:19 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

64 bit compiler til amd64/win xp 64 bit edition

jeg er kommet til at invistere i en amd64... så smed jeg den nyeste beta af win xp 64 der på... det køre jo meget godt.. men dev c++ som jeg bruger meget kan jeg ik finde en 64 bits vertion af...
for jeg skal vel compile mine programmer til 64 bit, det ville da være mest optimalt på mit system ik ?

/madman
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2004 - 16:24 #1
AMD 64 bit kører faktisk 32 bit apps udmærkede.

Du vil skulle bruge en 64 bit compiler hvis du skal bruge et adresserum
størren end 4 (vistnok reelt 2) GB.

Du vil formentligt kunne få en hurtigere app med en 64 bit compiler hvis du
bruger mange operationer på 64 bit integers (variable af typen long long).

dev-cpp er en GUI oven på en GCC, så du skal ud og lede efter en GCC til win32
med support for AMD 64 bit.
Avatar billede mad_man Nybegynder
18. juli 2004 - 16:29 #2
hvis jeg compiler til 32 bit så tager den her windows og køre det i en emulator... det kan jo ikke lige frem hjælpe på hastigheden af programmet ?
det er et eller andet fixt WoW64 (Windows on Windows64)
(med windowsen er stadig i beta, så det virker ik så godt ;) )

men er det ik minigw der er i dev cpp eller hvad er det så ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2004 - 18:38 #3
Øh - jeg mener bestemt at AMD 64 bit (i modsætning til Itanium) kører
32 bit kode uden emulering.

----

Mingw er en GCC.
Avatar billede mad_man Nybegynder
18. juli 2004 - 18:45 #4
min windows er 64 bit... ??? men den emulere 32bit
lige som en windows 2000/xp den emulere 16 bits programmer ?
men man compiler da ik 16bits programmer mere ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2004 - 18:49 #5
Ifølge http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc-3.3.1/gcc/i386-and-x86-64-Options.html
så har GCC 3.3.1 en -m64 som genererer kode til AMD 64 bit.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2004 - 18:56 #6
Har du læst:
http://www.devx.com/amd/Article/20342
http://www.devx.com/amd/Article/20367
?

Jeg synes at de bekræftiger min antagelse:
  - 32 bit EXE file exekveres af CPU'en ikke af en software emulator
  - WOW software håndterer kun forskellene mellem Windows 32 bit og Windows 64 bit
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2004 - 18:58 #7
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2004 - 18:58 #8
citat:

The Windows operating system introduces a very slim layer, implemented in a set of DLLs, to give 32-bit applications access to the 64-bit OS. This layer is called WOW64 (Windows-on-Windows 64-bit) and does all the magic necessary to make 32-bit applications feel good on 64-bit Windows.
Avatar billede mad_man Nybegynder
18. juli 2004 - 18:58 #9
ahhh...... hov...
så det er fatisk en 32 og 64 bit processor ?
Avatar billede mad_man Nybegynder
18. juli 2004 - 19:00 #10
så hvis man vil have gavn af de der over 2GB hukommelse så skal man bare skrive -m64 efter ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2004 - 19:04 #11
Du skal nok finde nogle docs om -m64 og nærlæse dem.

Jeg ved ikke engang om de er understøttet af win32 versionerne af gcc
eller det kun er en linux ting.

Men det må kunne undersøges.

Og hvis det virker command line så kan du også få dev-cpp til at compile
din kode med den.
Avatar billede mad_man Nybegynder
18. juli 2004 - 19:06 #12
By contrast, on a 64-bit system, the WOW64 infrastructure can allocate as much 4GB of RAM to a 32-bit Windows application—and that address space does not need to accommodate the operating system and drivers. That gives the full 4GB to the application, a significant increase for resource-hungry applications.

fra http://www.devx.com/amd/Article/20342

så man kan godt med fordel stadig lave 32bits programmer hvis man ikke skal over de 4 gigabye ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2004 - 19:21 #13
Det var jo en smart lille pointe.

Har du iøvrigt planer om at lave programmer som kræver mere end 2 GB memory ?

(hvis den virtuelle memory lige i pagefilen så er den langsom uanset hvad)
Avatar billede mad_man Nybegynder
18. juli 2004 - 19:27 #14
det var os det jeg kom til og tænke på... hvis jeg laver et program over 4 gig memory så er det ik med vilje i hvertfald ;)

nå men takker for alt den gode indput, så må jeg nærlæse det så jeg også forstår det ;)
så det må lige overvejes, men jeg har ik lige nogle store database programmer og ligende i tankerne ;)

/madman

svar ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2004 - 19:30 #15
Ifølge:

http://devforums.amd.com/index.php?showtopic=36&st=0&#entry86

så er gcc kun 32 bit på windows (kun 64 bit på linux)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2004 - 19:30 #16
jo
Avatar billede mad_man Nybegynder
18. juli 2004 - 19:40 #17
så må jeg jo "nøjes" med at bruge 2gb hukommelse til mine hello world programmer ;)

/madman