Avatar billede stift Nybegynder
18. juli 2004 - 04:41 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Filen bruges af en anden person eller et andet program

Nu er jeg virkelig træt af den melding:
"Det er ikke muligt at slette "filens.navn": Filen bruges af en anden person eller et andet program.
Luk alle programmer, der muligvis bruger filen, og forsøg igen."

Jeg overfører og sletter ofte filer på mine forskellige drev, og det sker jævnligt, at jeg får den melding. Men der er ingen andre, der bruger filerne eller mapperne, som jeg forsøger at slette.
Er det Windows egen indeksering, der laver ged i det?

Jeg har slået "cidaemon.exe" fra, så den ikke indekserer hurtigere på mine to NTFS drev, men den arbejder jævnligt alligevel.

Hvordan undgår jeg problemet med at jeg ikke kan slette?
Og hvordan får jeg indekseringsfilen til at arbejde så tit?

Jeg håber, I kan hjælpe mig med begge dele.
Avatar billede magictouch Nybegynder
18. juli 2004 - 06:35 #1
Slet filerne med Dr. Delete? http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#dr.delete

Du kan også stoppe indekseringstjenesten ved at finde dine drev i Denne Computer. H. klik-egenskaber- fjern flueben ved- indekser osv.
Avatar billede hcma Novice
18. juli 2004 - 10:53 #2
nogle filtyper (især *.avi) har det med at komme med ovennævnte melding.
Udover at benytte Dr.Delete (som magictouch lagde link til), kan du også benytte dette lille trick:  Opret en tom text-fil og gem den i samme mappe som den uslettelige fil. Marker så begge filer og tryk delete.
Avatar billede lgj Nybegynder
18. juli 2004 - 12:15 #3
Du kunne også åbne computeradministration - systemværktøjer - åbne filer. Der vil du kunne se hvem og hvad der har filen åben.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. juli 2004 - 15:04 #4
Du kunne også bare starte computeren op i fejlsikker tilstand og så slette filen derfra. Jeg har aldrig oplevet at dette ikke virkede.
Avatar billede magictouch Nybegynder
18. juli 2004 - 15:18 #5
Respons fra spg;)
Avatar billede stift Nybegynder
18. juli 2004 - 16:40 #6
magictouch -> Programmet er rigtigt nok effektiv. Tak for - og smid lige et svar...
Indekseringen er slået fra - det er derfor, det irriterer mig, at der indekseres alligevel.

catbody -> Sammen med magictouch's forslag med Dr. Delete lykkedes det med dit forslag at rydde tomme mapper. Det havde jeg ikke tænkt på... Smid lige svar - så kan I dele.

bufferzone -> tak for svar. Men det skulle være her og nu - i stedet for at logge af og genstarte i fejlsikker tilstand. Det skrev jeg vist ikke tydeligt nok. Min fejl.
Avatar billede squashguy Nybegynder
18. juli 2004 - 16:44 #7
xp har mange "features", prøv fx at google: windows xp avi files
Avatar billede magictouch Nybegynder
18. juli 2004 - 16:45 #8
Takker;) Hvordan er du sikker på, at det er indekseringstjenesten der kører?
Avatar billede stift Nybegynder
18. juli 2004 - 17:12 #9
magictouch-> Velbekomme. Jeg venter lige med points, til der kommer svar fra catbody... skal dog på ferie fra i aften, så jeg lukker spørgsmålet om et par timer.

Ang. Indekseringen: Når jeg tjekker Joblistens aktive processor, kan jeg se, at cidaemon kører. Hvis jeg stopper den, bliver den startet op igen med det samme og æder ret mange ressourcer. Efter hvad jeg har kunne læse mig til, er den den fil, der arbejder, når der indekseres (cidaemon: Content Indexing Daemon).
Jeg har lige leget lidt med administrationen af XP. Som Administrator kunne jeg slå det fra - ikke som almindelig bruger med Administrator rettigheder (hvilket ikke giver mening). Men det har vist hjulpet på det.
Avatar billede hcma Novice
18. juli 2004 - 17:52 #10
svar
Avatar billede hcma Novice
18. juli 2004 - 17:54 #11
lige en lille bemærkning:  magictouch har fortjent hovedparten af pointene, da Dr.Delete kan slette (næsten) alt.
Avatar billede magictouch Nybegynder
18. juli 2004 - 18:21 #12
stift> XP er lidt underlig nogen gange;) men hvis du kan stoppe processen permanent som administrator, er det godt nok? kører selv uden indeksering, og ingen cidaemon i jobliste! Har du prøvet i Kontrolpanel-administration-tjenester-indekseringstjeneste-deaktiver?
Avatar billede stift Nybegynder
18. juli 2004 - 19:16 #13
Bedst som jeg troede, at jeg havde styr på det - så havde jeg ikke alligevel ;-) Og XP har alt for mange sære finurligheder, som jeg slet ikke er inde i.
Så tusind tak magictouch... Indekseringstjenesten var stadig aktiv, selvom jeg selv troede, jeg havde løst lidt af problemet. Det hjalp med Kontrolpanel-administration-tjenester-indekseringstjeneste-deaktiver - der tror jeg, jeg skal ind og snuse, når jeg kommer hjem igen :)

catbody -> det er dejligt at se, at der er folk, som ikke er grådige. Takker også for din hjælp og stikker magictouch størsteparten.
Avatar billede magictouch Nybegynder
18. juli 2004 - 19:27 #14
Go´ferie;)