Avatar billede mpj_86 Nybegynder
17. juli 2004 - 23:03 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Byg selv pc eller en færdig samlet?

Hej

Min mor skal have en ny computer som kun skal bruges til at sidde på nettet og spille små spil. Jeg har kigget på midtdata.dk og fundet denne computer: http://www.hot-cars.dk/uploads/computer.JPG

Synes i hun skal købe den, eller skal jeg bygge denne til hinden?

Soltek SL-85ERV2-C Bundkort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=42041 - 452 kr.

LiteOn LTR 52327S CD-Brænder: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=42013 - 251 kr.

Alps (Lysegrå) Disk Drev: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14108 - 92 kr.

Soltek NVidia GeForce FX 5200 / AGP 8x / 128 MB DDR Grafikkort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=40503 - 653 kr.

80GB Maxtor DiamondMax Plus D740X Harddisk: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18887 - 385 kr.

Casecom KM-9920 SS Mdi Tower P4-ATX Kabinet: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37369 - 442 kr.

Pentium 4 2.8 GHz (Intel Boxed) Processor: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77787 - 1256 kr.

Samsung 256 MB PC3200 RAM-Blok: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13941 - 404 kr.

Fast EtheRx KNE111TX Net-Kort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=17619 - 111 kr.

I alt: 4046 kr.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juli 2004 - 23:15 #1
Der er ikke den store forskel på dem. Det ene bundkort er med Intel chipset og den anden med Via chipset.
Begge er udmærkede computere og overkill til det formål du nævner.
Jeg ville nok købe den færdigsamlede computer idet du i tilfælde af problemer kan aflevere computeren igen og det er så deres problem at finde ud af hvilken komponent der fejler.
Samler du den selv er det dit problem at fejlsøge og finde den fejlende komponent.

Har du overvejet AMD system istedet ?
Hvis du køber en Barton 2500 sparer du jo omkring 600,- på cpu'en som du kan bruge på lidt mere ram og endda have noget til overs.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2004 - 23:22 #2
Til dig selv: betal 1000 kr. mere for lidt mere kvalitet og saml selv

Til din mor hvis hun bor mindre end 10 miutter fra dig: billigste saml selv

Til din mor hvis hun bor mere end 10 miutter fra dig: køb en færdig med
garanti hos et solidt firma (solidt = pæn sandsynelighed for ikke at
gå konkurs inden garantien udløber)
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
17. juli 2004 - 23:24 #3
Tror ikke der bliver nogle problemer med at jeg samler selv da jeg har samlet over 10 computere, uden nogle problemer..

Jeg har valgt en intel i stedet for AMD fordi jeg bedre kan lide intel da den ikke bliver så varm og så lamer den medfølgende køler ikke ret meget...
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
17. juli 2004 - 23:25 #4
arne_v: Jeg bor hjemme :)
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
17. juli 2004 - 23:29 #5
Hun har også sagt at hun ikke kan lide det kabinet der er med til den fra midtdata..

Synes i jeg skal købe en ekstra blok ram hvis jeg bygger selv?

Hvad køre bedst 1 512 mb ram-blok eller 2 256 mb ram-blokke?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2004 - 23:33 #6
256 er ikke meget idag. Jeg fomoder der skal XP på.

Men hun skal vel heller ikke køre så tunge ting.

Men en 256'er koster jo ikke vildt meget.

Hvis bundkortet kan køre dem i dual channel burde 2*256 være lidt hurtigere
end 1*512.

På den anden side er det billigere at opgradere fra 1*512.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. juli 2004 - 23:36 #7
Nu smider du en masse ram i og i dit spørgsmål skriver du hun bare skal surfe og spille små spil...

Det hænger ikke sammen de 2 ting...
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
17. juli 2004 - 23:37 #8
Jeg regner med at købe 1 stk. 256mb og hvis det er nok så kan jeg altid bestille en mere..

Men hvad for en vil i mene der er mest kvalitet i den byg selv eller den fra midtdata?

Er der nogle af delene i den byg selv i synes jeg skulle ændre?
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
17. juli 2004 - 23:38 #9
john_stigers: regner også med at 256 mb er nok..
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. juli 2004 - 23:41 #10
Det vil jeg mene det er - hvad skal hun spille og hvilket styresystem skal der på maskinen?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2004 - 23:43 #11
Det er svært at vurdere kvaliteten af den samlede fordi der ikke står ret meget.

Formentligt er saml selv lidt bedre på nogen af stumperne.

Jeg tænker jo straks: disk med 8MB cache, 256 MB mere RAM, andet net kort. Men
bortset fra RAM, så vil din mor næppe ligge mærke til forskellen.
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
17. juli 2004 - 23:46 #12
Der skal XP på, hun skal spille spil som Roller coster tyhoon (Mener det staves sådan...)
Avatar billede g-p Nybegynder
18. juli 2004 - 17:51 #13
Hej mpj
For det ikke skal være løgn er det mange gange 10-20% billigere at købe en samlet pc. Hvorfor så det jo når man samler pc i serieproduktion får man næsten alle fejl og RMA i udgangs-testen og derfor sparer man tid i returvare afd og de kommer kunderne til gode. Det er ikke noget jeg tror, for det var mig der sidste år prissatte alle pc'er ved landets 3 største pc producent i 2003.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2004 - 23:34 #14
Tid at få afsluttet spørgsmålet ?

Be dem som du synes har hjulpet dig ligge et svar !
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
10. september 2004 - 19:30 #15
lukker..
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. september 2004 - 19:43 #16
Og der var åbenbart ingen der havde hjulpet..???!!!