Avatar billede dkklein Nybegynder
17. juli 2004 - 14:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Output gif

Jeg har et lille script der fra en folder med jpg's tager en tilfældig og outputter i browseren. Det virker fint, men nu vil jeg gerne lave det om så det anvender GIF's som input og laver et gif som output således at jeg kan anvende transparent baggrund.

<?php
$path = "d:/comments";

$handle=opendir($path);
while ($file = readdir($handle)) {
  if ($file != "." && $file != "..")  {
    if (strpos(strtoupper($file), ".GIF") > 0) {
      $jpgfiles [] = $file;
    }

$image1 = $path . "/" . $jpgfiles[array_rand($jpgfiles)];
$im1 = imagecreatefromgif($image1);
$ix1 = imagesx($im1);
$iy1 = imagesy($im1);

$im = imagecreatetruecolor($ix1,$iy1);

imagecopy($im, $im1, 0,0,0,0,$ix1, $iy1);

Imagejpeg($im,'',100);
ImageDestroy ($im);
ImageDestroy ($im1);

?>

Dette script virker således:

http://www.klein-jensen.dk/comments/randomcomment.php

og det jo fint på en hvid baggrund men det ser ikke så godt ud hvis det er postet således:

http://phpbb.klein-jensen.dk/viewtopic.php?p=73#73

Hvad skal jeg ændre ? Jeg har forsøgt at ændre

Imagejpeg($im,'',100);

til

Imagegif($im);

men det virker ikke.
Avatar billede 3xm Nybegynder
17. juli 2004 - 14:09 #1
du kan ikke outputte gif fra php pga. alt halløjet med gif-patenter. men brug php's png-funktioner i stedet (og gif-filer kan vist behandles som png). png har de samme gennemsigtighedsfeatures som gif - og så nogle flere. men det burde virke.

=)
Avatar billede dkklein Nybegynder
17. juli 2004 - 14:30 #2
Ok men hvordan så?

Eventuelt kan scriptet bare tage en kommentar fra et array i scriptet. Det er ren tekst jeg ønsker at outputte så det er ikke strengt nødvendigt at der læses en gif.
Avatar billede 3xm Nybegynder
17. juli 2004 - 14:32 #3
hvis du har teksten liggende et andet sted, så prøv evt. at lege med http://dk2.php.net/manual/en/function.imagestring.php

=)
Avatar billede dkklein Nybegynder
17. juli 2004 - 14:36 #4
Tekst delen er ikke et problem.

Hvordan laver jeg et png med gennemsigtig baggrund? Det er det jeg mangler.
Avatar billede thedeathart Nybegynder
17. juli 2004 - 14:36 #5
du skal også huske det rigtige header ( læs mere i manualen )
Avatar billede 3xm Nybegynder
17. juli 2004 - 14:39 #6
du gør den gennemsigtig med denne her: http://dk2.php.net/manual/en/function.imagecolorallocatealpha.php

sørg for at gøre den 100% gennemsigtig. ellers virker den ikke i ie.

=)
Avatar billede dkklein Nybegynder
17. juli 2004 - 14:46 #7
De 2 sidste henvisninger til manual hjælper ikke særlig meget!

Er det ikke muligt at I istedet for henvisninger til manualens eksempler anvender mit script foroven og viser hvad jeg skal ændre i det og hvor?
Avatar billede 3xm Nybegynder
17. juli 2004 - 14:50 #8
jo, men man lærer meget mere af selv at få det til at virke...

hvis din baggrund er hvid:
$gennemsigtig = imagecolorallocatealpha($im1, 255, 255, 255, 127);

=)
Avatar billede dkklein Nybegynder
17. juli 2004 - 15:01 #9
Har jeg forsøgt, virker ikke!

Det er formålsløst at spørge her.