Avatar billede twinsen Nybegynder
17. juli 2004 - 11:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Compilere og standard biblioteker og andre biblioteker

Jeg er nu ved at få en god forståelse af C, men ingen bøger beskriver hvordan udvalget af biblioteker forholder sig til forskellige compilere til forskellige platforme.

Jeg er klar over at der til det historiske C hører standard biblioteker, der ihvertfald er defineret på en unix platform, men hvad med en windows?

Hvad tilbyder de forskellige compilere af biblioteker, og hvordan fremgår forskellen på compilerne?

Hvor finder man biblioteker? findes der sider ligesom f.eks. java dokumentationen, hvor man bare også kan hente bibliotekerne?

- Troels
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2004 - 11:08 #1
ANSI og ANSI C++ standarderne definerer biblioteker som alle C og C++
compilere skal have. Uanset om det er Windows, Unix eller MVS.

Bibliotekerne kommer normalt med selve compilerene.

Men sammenligner du med Java så vil du se at de er meget begrænsede
(java.lang + java.io + java.util sådan cirka).

Det er derfor almindeligt at bruge ekstra ikke standard biblioteker i C og C++.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2004 - 11:09 #2
Avatar billede twinsen Nybegynder
19. juli 2004 - 09:29 #3
Hvad så med compilerne? Jeg mener, Borland sælger en compiler og GNU's compiler collection er gratis? Borland eller Microsoft kan vel næppe sælge en compiler, medmindre den er bedre?!? Hvor kommer den forskel frem?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2004 - 09:55 #4
Compilere konkurerer primært på udviklings miljøet IDE'en.

Andre ting de kan konkurere på er:
  - optimereningen af den genererede kode
  - egne bilblioteker
Avatar billede twinsen Nybegynder
23. juli 2004 - 11:11 #5
Hmm... Jeg kunne nu godt have tænkt mig en lidt længere forklaring, på hvordan praktisk C udføres. Jeg mener, hvis standard bibliotekerne er så begrænsede, og compilere muligvis konkurrerer om egne biblioteker, ender "portability" så ikke med at blive = 0? Det virker som om, at en kildekode fil er fuldstændig værdiløs, hvis man ikke også har og kender alle biblioteker som programmøren har haft. Anyway, jeg accepterer dine svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juli 2004 - 13:03 #6
Selvom man kan skrive portabel C kode, så er langt størstedelen af praktiske
C applikationer ikke portable.

Det er kun et spørgsmål om hvorvidt det er lavet pænt og de platform
specifikke kald er samlet i få moduler eller de er drysset ud i hele
koden.

Kildekode er ikke værdiløs, fordi de mest gængse biblioteker er ret
kendte.

Win32 API er lige til at bruge i både Microsoft og Borland compilere.
På Windows bel at mærke. Skal koden porteres til lInux kan det være et
kæmpe arbejde.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juli 2004 - 13:03 #7
og et svar
Avatar billede twinsen Nybegynder
23. juli 2004 - 13:08 #8
vi siger tak