Avatar billede musmus Nybegynder
16. juli 2004 - 20:37 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Software til billedoptimering

Hejsa,
jeg leder med lys og lygte efter software til billedoptimering, til brug på websites.
Det må da være muligt at få et program der kan optimere billeder til brug for web, uden at de fylder så meget, og uden at det slækker så meget på kvaliteten som de programmer jeg allrede bruger idag...
Er der nogen der kender et godt program?
At det måske koster lidt gør ingenting.....

Håber nogen kender noget...
Venlig hilsen
Musmus
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
16. juli 2004 - 20:42 #1
Jeg bruger Adobe Photoshop til billed-redigering og til at lave grafik. Efter min mening det bedste all-around grafikprogram.

Herudover kan nævnes Paintshop Pro. Man kan næsten kalde det Photoshop's lillebror, for de minder om hinanden, men Paintshop Pro har knap så mange funktioner.
Avatar billede musmus Nybegynder
16. juli 2004 - 20:45 #2
Jeg bruger også photo shop, men jeg syntes stadig at mine billeder er for store til brug på nettet.
Er der en funktion jeg har misset?
Avatar billede espersen Novice
16. juli 2004 - 20:47 #3
Avatar billede musmus Nybegynder
16. juli 2004 - 20:48 #4
Ok checker
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. juli 2004 - 21:01 #5
Når du gemmer billeder til web i photoshop, er der mulighed for at anvende 4-opt. her kan du se det billed du vil gemme i 4 vinduer. Fidusen ved dette er at du kan lge med indstillingerne og for skellige formater for at se hvor meget det enkelte format kan klare af komprimering uden at midste for meget kvalitet.

I det første vindue vil du have orginalen som du kan sammenligne med. I det andet vindue kan du så have JPG formatet og prøve hvor meget komprimering billedet kan klare før det bliver for grimt. I det tredie billed kan du f.eks. have GIF og her prøve at sætte antallet af medfølgende farver ned, indtil det bliver for grimt. I det fjerde vindue kan du have PNG.

Med denne smarte funktion kan du se hvilken kombination af format (JPG, GIF eller PNG) med hvilken komprimering der giver det mindst resultat i størelse samtidig med at du har en acceptabel kvalitet.
Avatar billede musmus Nybegynder
22. juli 2004 - 23:02 #6
Nå, sådan i Photoshop, jeg troede kun man kunne se det samme i de 4 vinduer, så firstår jeg bedre....
Tak skal I begge have..point til begge.
KH
Musmus
Avatar billede musmus Nybegynder
22. juli 2004 - 23:03 #7
Ups det var espersen der skulle have point, hvad gør vi ved det?
Avatar billede espersen Novice
23. juli 2004 - 07:59 #8
det er OK ;o)