Avatar billede lonet Nybegynder
16. juli 2004 - 10:00 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

ASP - hvordan

Hej
Jeg har nu i to dage forgæves forsøgt at få hul på lidt asp. Jeg vil SÅ gerne lære det, men jeg går hele tiden i stå. Nu har jeg lige brug for lidt hjælp, så jeg kan komme i gang.

Jeg har en database (MySQL) liggende hos B-one. Når jeg kigger i deres "support" kan jeg se, at jeg skal connecte på følgende vis:

<%
Dim objConn
Dim objRS
Set objRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

objConn.ConnectionString="DRIVER={MySQL};SERVER=localhost;DATABASE=[DOMAIN_COM];UID=[DOMAIN_COM];PWD=[PASSWORD];"
objConn.Open

objRS.Open "[QUERY]", objConn, 3,3
%>

<%
objRS.Close
Set objRS = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing
%>

Jeg kan sagtens finde ud af at indtaste database, brugernavn og password - men jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg får den til at returnere oplysninger til mig.

Jeg har en tabel (klubber) og fra den vil jeg gerne have returneret klubnr og klubnavn - hvor skriver jeg forspørgslen ind, og hvordan skal den lyde...

Ja, det er et rigtigt begynderspørgsmål..... Håber, at I kan hjælpe mig!
Avatar billede goose Nybegynder
16. juli 2004 - 10:08 #1
Eksempel:

<%
Dim objConn
Dim objRS
Set objRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

objConn.ConnectionString="DRIVER={MySQL};SERVER=localhost;DATABASE=[DOMAIN_COM];UID=[DOMAIN_COM];PWD=[PASSWORD];"
objConn.Open

objRS.Open "Select * from klubber", objConn, 3,3
do while not objRS.eof
%>
Klubnr: <%=objRS("klubnr")%><BR>
Klubnavn: <%=objRS("klubnavn")%><BR><BR>

<%
objRS.movenext
loop
objRS.Close
Set objRS = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing
%>

/Goose
Avatar billede goose Nybegynder
16. juli 2004 - 10:11 #2
Du får den lige med lidt kommentarer i også:

<%
Dim objConn
Dim objRS
Set objRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

objConn.ConnectionString="DRIVER={MySQL};SERVER=localhost;DATABASE=[DOMAIN_COM];UID=[DOMAIN_COM];PWD=[PASSWORD];"
objConn.Open

' ** vælg alt fra tabellen klubber **
objRS.Open "Select * from klubber", objConn, 3,3

' ** start et loop der fortsætter til den når slutningen **
do while not objRS.eof

' ** udskriv klubnr og klubnavn fra tabellen **
%>
Klubnr: <%=objRS("klubnr")%><BR>
Klubnavn: <%=objRS("klubnavn")%><BR><BR>

<%
' ** fortsæt til næste udtræk **
objRS.movenext
loop
objRS.Close
Set objRS = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing
%>

/Goose
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
16. juli 2004 - 10:13 #3
Du skal erstatte [QUERY] med f.eks.

SELECT klubnr, klubnavn FROM klubber;

Derefter kan du få udskrevet oplysningerne ved at løbe resultsættet (objRS) igennem.
F.eks.

DO WHILE NOT objRS.EOF
Response.Write(objRS("klubnr"))
Response.Write(objRS("klubnavn"))
objRS.MoveNext
LOOP

Dette skal komme før
<%
objRS.Close
...
osv.
Avatar billede goose Nybegynder
16. juli 2004 - 10:13 #4
- et godt begyndersted: http://www.html.dk/tutorials/asp/

/Goose
Avatar billede lonet Nybegynder
16. juli 2004 - 10:18 #5
Så kom jeg videre.... Tusind tak for hjælpen. Da jeg har prøvet begge løsninger, og de virker, deler jeg pointsene mellem jer.

Jeg har faktisk prøvet hos HTML.dk. Dem bruger jeg normalt også meget, men et eller andet må være gået galt for mig!

endnu engang tak! Det er en stor lettelse, når man endeligt kan komme videre.

mvh
Lone
Avatar billede goose Nybegynder
16. juli 2004 - 10:28 #6
Det var så lidt og fortsat god fornøjelse :o)

/Goose