Avatar billede kaalle Nybegynder
15. juli 2004 - 21:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Farveindstillinger (ICC-profil) til HP8500 printer

Hejsa

Jeg sidder og skal lave en collage i Photoshop som skal printes i A3 på en HP 8500 laserprinter.
Så er det at jeg meget gerne vil høre om der er nogen der kan fortælle mig hvordan jeg skal sætte farveindstillingerne (ICC-profilen) for at jeg arbejder med de rigtige farver, samt hvilken dpi det vil være bedst at jeg laver billedet i?

Mvh Thomas
Avatar billede spe Nybegynder
15. juli 2004 - 22:33 #1
Omkring dpi som faktisk hedder ppi så skal det være 150-200 ppi og selvfølgelig i fuld størrelse.

Omkring ICC-profil: undersøg om der medfølger en ICC-profil til HP 8500 på CD-en med software. Eller om du kan finde ICC-profilen på HP´s hjemmeside.
Hvis du ikke kan finde en ICC-profil til lige den printer så vælg sådan: arbejder du i RGB, ColorMatch RGB. Hvis du arbejder i CMYK: Euroscale Coatede v.2.
Avatar billede kaalle Nybegynder
15. juli 2004 - 22:46 #2
Da det er en ven der skal printe det for mig, har jeg ikkle nogen software cd, men jeg må så prøve at søge på nettet, eller bruge det som du råder :0)

Når du siger ppi (som betyder???) og fuld størrelse, hvad mener du så med fuld størrelse?

Er der andet som du mener jeg skal huske når jeg arbejder med det (er nybegynder). Jeg har tænkt mig at lave collagen af digitalbilleder, og så selvfølgelig lave effekter på. Og vil det være godt nok at give ham en jpg-fil eller bør jeg give ham en psd, eller andet?

På forhånd tak
Avatar billede spe Nybegynder
16. juli 2004 - 00:35 #3
Med ppi mener jeg blot at det hedder ppi og ikke dpi, men de fleste kalder det dpi. ppi betyder pixels per inch og dpi betyder egentlig dots per inch. Da det er pixels du arbejder med er det mest korrekt at benævne det ppi. Er du mere inteesseret i billedkvalitet og opløsning ppi m.m kan du læse dette http://www.eksperten.dk/artikler/79

Med fuld størrelse mener jeg at du skal sætte din collage til A3 i 150 til 200 ppi

Det bedste er en psd-fil
jpg er et komprimeringsformat som komprimerer ved at smide data ud af din fil så den fylder mindre men så også mister noget af billedekvaliteten.
Avatar billede kaalle Nybegynder
19. juli 2004 - 00:09 #4
Takker for hjælpen. Du er super, som der også bliver skrevet om dig :0)
Avatar billede spe Nybegynder
19. juli 2004 - 01:15 #5
:-) Selv tak