Avatar billede gecko Nybegynder
15. juli 2004 - 18:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Liste over fonte

Hejsa

Er der én der evt. har en liste over en masse type1/open type fonte?
Eller er der et program, som kan lave sådan en?

Jeg har set flere bøger, hvor man kan se ½mill. forskellige fonte, hvilket er ret overskueligt og nyttigt når man arbejder meget med den slags.

Håber i kan hjælpe mig, så jeg ikke skal ofre penge på de bøger.
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. juli 2004 - 18:28 #1
"Eller er der et program, som kan lave sådan en?"
Altså over dine egne skrifter? Jeg bruger det her program: http://www.download.com/The-Font-Thing/3000-2316-1519711.html?tag=lst-0-4
Men det kan kun vise TrueType (prøv det alligevel, er ret sejt)

Ellers se her om der sku' være en som understøtter type1.
Jeg er før stødt på nogle selv, men har ikke tid til at lede lige nu.
http://www.download.com/3120-20-0.html?qt=font&tg=dl-20
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. juli 2004 - 18:30 #2
Ellers er det jo bare med at udskrive dine egne testark med en god samling af forskellige fonts. Og hæng dem op ved siden af din computer.
Avatar billede gecko Nybegynder
15. juli 2004 - 18:44 #3
Tjaaa, det var nu nærmere for at undgå at udskrive alle mine fonte, hvilket vil ta' 100 år
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. juli 2004 - 21:44 #4
Du skal jo heller ikke udskrive alle sammen.
Bare en god vifte af antikva og grotesk skrifter.
Jeg har selv over 10.000, men der er en ti stykker som jeg hele tiden bruger og som er bredt anvendelige.
Find evt. nogle bøger på bibliokteket for at se hvad de forskellige skrifter kan bruges til.
Jeg har selv Henrik Birkvigs "Skrift analyse".
Du kan se på www.grafisk-litteratur.dk
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. juli 2004 - 22:01 #5
Jeg tror jeg har fundet noget som du måske kan bruge: http://www.theill.com/fl/4.0/
Prøver os' lige selv at installere det...
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. juli 2004 - 22:02 #6
crap, der var jeg lidt for hurtig "No official release yet!"  :(
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. juli 2004 - 22:10 #7
OK - Nu er den der! http://www.bitstorm.org/fontlist/
Det laver simpelthen en html-fil med alle ens skrifter.
Ja altså kun installerede fonts. På den måde er det langt fra så smart som The Font Thing, men tilgengæld kommer postscript fonts med i den her
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. juli 2004 - 01:13 #8
nå ja, forresten så kan du se en side fra bogen Skrift Analyse her: http://www.grafisk-litteratur.dk/download/Gruppeopdeling.pdf - den side er også ret god at ha' ved hånden :)
Avatar billede gecko Nybegynder
16. juli 2004 - 12:01 #10
oki, selvom ingen af metoderne er som jeg ønskede, så får du point for alle dine links ;-)

Jeg bliver nok nødt til at købe den bog alligevel.
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. juli 2004 - 09:40 #11
Oki. Du kan se her www.grafisk-litteratur.dk under typografi.
Jeg kan anbefale SkriftAnalyse. Og 'Typografi og DTP' er også en rigtig god håndbog.
Jeg kan ikke anbefale 'Birkvigs Skriftatlas' - den blev jeg ret skuffet over. Men du kan jo prøve at låne den på biblioteket.