Avatar billede matfri Nybegynder
14. juli 2004 - 19:26 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Ftp hastighed

Jeg har lavet en lille ftp-server med programmet Titan ftp server.
En af mine venner forsøgte at hente noget fra serveren, men det gik MEGET langsomt hvorfor? Han hentede kun med 42 kbit/sek og da jeg sidder på en 2 Mb/512 kbit forbindelse, så irritede det mig lidt! Er det programmet eller hvad?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2004 - 19:30 #1
Gæt: han mente 41 Kbyte/sekund

41 Kbyte/sekund = 328 Kbit/sekund

og hvis din uplink er 512 Kbit/sekund, så lyder det meget int.

(hvis mit gæt er forkert, så er der noget galt)
Avatar billede simonvalter Praktikant
14. juli 2004 - 19:30 #2
kun .. du har jo ikke den allerhurtigste forbindelse så den hastighed svarer meget godt til den. den reelle hastighed er normalt langsommere end den teoretiske hastighed. Hastigheden kan afhænge af mange ting som afstand til centralen, brugeren der henter, belastning af computeren og den traffik du har i forvejen. Softwaren er sjældent problemet.
Avatar billede simonvalter Praktikant
14. juli 2004 - 19:41 #3
Se der sidder jeg også og tager fejl af betegnelsen ;) men jeg tror jeg tilslutter mig arnes gæt.
Avatar billede matfri Nybegynder
14. juli 2004 - 20:02 #4
det vises som KPS! ved ikke hvad det står for!
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2004 - 20:09 #5
KPS skulle være Kbyte/sekund så alt er OK !
Avatar billede simonvalter Praktikant
14. juli 2004 - 20:13 #6
Gik lige igennem nogen programmer utroligt så mange måder man kan representere det på
K/s, KB/s, KiB/s, KPS, kBps
Så er det da ikke mærkeligt at man kan blive forviret nogen gange :)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2004 - 20:15 #7
Jep.

Jeg synes at man skal bruge KB/s og Kbit/s.
Avatar billede matfri Nybegynder
14. juli 2004 - 22:40 #8
ja men hvad med at svare på mit spørgsmål....
er det fordi min forbindelse er dårlig eller hvad?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2004 - 22:43 #9
Din forbindelse er helt fin og din ven downloader med den hastighed som man kan forvente med en linie af den hastighed.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2004 - 22:54 #10
2 Mb/512 kbit = 2000000 bit/sekund ind til dig + 500000 bit/sekund ud fra dig

din vem har hentet med 42000 bytes/sekund = 336000 bit/sekund

336000 / 500000 = 67%

Man kommer aldrig op på 100%.

Så det er OK.
Avatar billede emmek Nybegynder
21. juli 2004 - 09:05 #11
simonvalter -> Båndbredde har sq ikke noget med afstand til centraler og gøre..
Men det er rigtigt, at når man køber en 2m/½mbit linje, så er det ikke det man kan forvente og opnå.

Årsagen er overhead.
Sagen er at når du sender en Ethernet frame afsted på 1500 bytes, så har du allerede selv kommet en ethernet, ip og sandsynligvis også en tcp header på pakken. Men det er ikke hele historien.
Hvis man kører PPP(oE / oA), så bliver der klasket en PPP header på, som også bruger båndbredde.
Når dit ADSL modem så skal til og sende denne pakke, så sender den faktisk pakken via ATM, indtil en IP Router. ATM har 5 bytes headere, og 43 bytes payload. Det betyder at vores pakke nu skal splittes op i små bidder af 43 bytes, og have 5 bytes headere på hver. Dvs (pakkestørrelse / 43) * 5 bytes overhead for ATM + at der så også er noget AAL-5 indpakning i forbindelse med ATM forsendelsen.

Men sagen er altså stadig den at den båndbredde du køber, er ATM båndbredde ikke IP eller Ethernet.
Derfor når du aldrig op på 100%. En ~ god tommelfingerregel er at du deler kilobits med 11 for at få kilobytes.. dvs. 512 / 11 = 46.6 kilobytes / sekund.

Der kan jo også være andre ting som er glippet - hvis der opstår et pakketab( det hænder) så skal der retransmitteres, og det sænker altså den resulterende overførselshastighed..
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. juli 2004 - 10:00 #12
Ok så når standarder som vdsl kun kan opnå hastigheder ved meget kort afstand til centralen så er årsagen ikke afstand?
Når tcd og andre udbydere siger at styrken på signalet(hastigheden)der kan opnås af afhængig af afstand til centralen... af er det helt forkert?
ja det kan også skyldes gamle kabler.. men nu siger de nu også afstand.
videnskabsministeriets hjemmeside hvor der står om xdsl nævner også afstand...
men ok hvad ved jeg ud over de kilder som jeg har fundet troværdige.. det er ikke noget jeg har forsket i ;)
Avatar billede jpvj Nybegynder
21. juli 2004 - 10:03 #13
Afstand og kabelkvalitet har betydning for den maksimale hastighed, som en ISP (ex. TDC) kan tilbyde.

Når først liniekvaliteten er OK, så er historien 100% som emmek har fortalt - flot forklaret og dejligt at høre et rigtigt kvalificeret svar engang imellem :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2004 - 10:04 #14
Jeg mener at det hænger sådan sammen at afstanden begrænser hastigheden, men at TDC
checker det inden de installerer og at de kun sælger det de kan levere.

kort afstand = du kan købe en hurtige

lang afstand = du kan kun købe en langsom

Men hvis de sælger en mener jeg at de kan klare hastigheden.

Men der er altid overhead.
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. juli 2004 - 10:12 #15
Tdc er gået over til noget der hedder maksimal hastighed og garanteret hastighed. hvor de faktisk leverer hastigheder som man måske ikke kan opnå.

http://partner.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdcp_pro_int_bre_var
Avatar billede emmek Nybegynder
21. juli 2004 - 11:08 #16
Jo, selvfølgelig sætter linjekvalitet (herunder afstand) en begrænsning for hvilke båndbredder der kan opnås. Det jeg mente var at en 2048/512 med 500m til central(dslam) kører lige så hurtigt/langsomt som en 2048/512 med 5000m til centralen.
Men den hastighed der rent faktisk opnås på DSL-strækket, kan ISP'en aflæse hvad den rent faktisk er, og jeg vil vove og påstå at omkring 95% af alle DK DSL forbindelser faktisk er sync'et op til den solgte hastighed.