Avatar billede bjarne1234 Nybegynder
14. juli 2004 - 16:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

valider data

Jeg har et møg irriterende problem som jeg håber en vil afhjælpe. Jeg åbner en database og skal via input lægge data ned. Men inden de lægges ned skal tallet kontrolleres om det i forvejen er i databasen.
Men lige meget hvad jeg sætter efter trøjeno f.eks. "Select * from spiller where trøjeno=" o.s.v. meldes om fejl.
Hvad er det og hvordan skal det se ud?

Linien som fejler ser sådan ud nu:
set data2=Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
data2.Open "Select * from spiller where trøjeno=" & Request("no"),database
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. juli 2004 - 16:53 #1
Ja du kan tjekke på den måde. Så kan du tjekke på om recordset.EOF er true, hvis .EOF er true så findes posten ikke i databasen

set data2=Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
data2.Open "Select * from spiller where trøjeno=" & Request("no"),database
if data2.EOF then
  'Opret

end if
Avatar billede bjarne1234 Nybegynder
14. juli 2004 - 17:05 #2
Jo jo alt dette har jeg også stående men når jeg indsætte = efter ordet trøjeno får jeg fejlen:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E07)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expression.
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. juli 2004 - 17:07 #3
Kunne det tænkes kolonnen trøjeno er af typen tekst?
For så skal der nemlig ' omkring sådan her:

data2.Open "Select * from spiller where trøjeno='" & Request("no") & "'",database
Avatar billede ellebaek Nybegynder
14. juli 2004 - 17:09 #4
eller så med en CInt omkring måske..
Altså:
set data2=Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
data2.Open "Select * from spiller where trøjeno=" & CInt(Request("no")),database
if data2.EOF then
  'Opret

end if
Avatar billede bjarne1234 Nybegynder
14. juli 2004 - 17:31 #5
Hej igen eagleeye
Du har helt ret. Netop dette felt i databasen skal kunne indeholde både tekst og tal.
Din hjælp gav pote - tusind tak for din venlighed.
Skal du ikke have point (jeg er ny her)?
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. juli 2004 - 17:43 #6
Velkommen til eksperten.

Ja du kan give mig point ved at acceptere min svar. Det kræver så lige jeg svare :) Så her et svar.