Avatar billede bachome Nybegynder
14. juli 2004 - 14:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Farvestyring / Print / Skærm

Hjælp!!!!
Jeg sidder og arbejder i Adobe Photosop, Illustrator og InDesign.
Når jeg udskriver i CMYK får jeg ikke de rigtige farver på printeren!!!

Hvad gør jeg? Er min skærm indstillet forkert? Skal jeg have tildelt en farveprofil i windows/adobe-programmerne?

Er der en Grafisk Designer / Ekspert som kan hjælpe mig?
Avatar billede hcma Novice
14. juli 2004 - 15:12 #1
jeg har gjort følgende:
Udskrevet et print af et billede som ligner tv's prøvebillede. Dette billede benytter jeg som reference. Og så kommer det:
Start -> Kontrolpanel -> Adobe Gamma    herinde kan du indstille dine farver og benyt så dit print som ref-billede.  Ved at gøre dette sikrer du dig i det mindste at din skærm og printer gengiver farverne ens.
Avatar billede bachome Nybegynder
06. august 2004 - 16:33 #2
har du et bedre svar. Jeg er kommet i besidelse af en farvevifte (pantone-varverne). Problemet er der stadig!
Avatar billede hcma Novice
06. august 2004 - 17:04 #3
har ikke et bedre svar. Du skal have din skærm til at gengive farver som ligner din udskrift, og så er du nødt til at gøre som jeg skrev, hvis du vel at mærke ikke vil investere i en "super-skærm", kalibreringsudstyr/-program og en dyr printer.
Du kan ikke bruge din pantone-vifte til at indstille din skærm.
Jeg har et stykke grafik jeg benytter som eksempel-print når jeg har behov for at indstille skærmen (via Adobe Gamma)
Jeg kan evt. uploade det, hvis du gerne vil ??
Avatar billede bachome Nybegynder
07. august 2004 - 11:54 #4
ja, det må du meget gerne. Kan du ikke lige give en kort punkt-beskrivelse af hvordan jeg bruger dit eksemple-print?
Avatar billede hcma Novice
07. august 2004 - 13:21 #5
det ligger her:
http://www.hcma.dk/agfa_farveref.htm
1: Åbn  Photoshop -> Åbn et billede -> Edit -> Color settings -> jeg har under Working space valgt flg. indstillinger:  RGB = Adobe RGB (1998), CMYK = Euroscale uncoated v2, Gray = Gray gamma 2.2,  Spot: Dot gain 20%  og husk at vinge af i Prewiev boksen
2: udskriv billedet i den kvalitet og på det papir du vil have.
3: Kontrolpanel -> Adobe Gamma -> tryk på Wizard helt nederst og så bliver du guided igennem.
Avatar billede hcma Novice
07. august 2004 - 13:24 #6
glemte lige:  det billede du skal åbne er selvfølgelig agfa_farveref
4: efterhånden som du ændrer på de forskellige parametre i Adobe Gamma, ændrer dine skærmfarver sig så også. Sammenlign det med det udskrevne billede, og når du er tilfreds klikker du bare ok alle de steder du kan og lukker.
Avatar billede bachome Nybegynder
10. august 2004 - 15:13 #7
jeg prøver...
Avatar billede hcma Novice
10. august 2004 - 15:30 #8
hvorfor tager du selv pointene ?
Avatar billede bachome Nybegynder
11. august 2004 - 08:07 #9
sorry...klikkede forkert :( - hvad gør jeg for at du kan få dem (pointene)?
Avatar billede hcma Novice
11. august 2004 - 11:25 #10
så skal du oprette et nyt spørgsmål med emnet: Point til catbody og så henvise til dette.
Avatar billede roenving Novice
13. august 2004 - 00:33 #11
Avatar billede bachome Nybegynder
13. august 2004 - 12:41 #12