Avatar billede awinther Nybegynder
14. juli 2004 - 10:58 Der er 12 kommentarer

Flere Sendmail processer eller LISTEN på flere porte

Jeg har en mailserver, med standard opsætning, dvs. LISTEN på port 25 smtp. Min gamle moder (80 år og computerfreak) har Stofanet. Da Stofanet har lukket for port 25, undtaget ved brug af deres egen mailserver, kan min mor ikke mere sende sin mail på standard port, når hun bruger min mailserver. Derfor har jeg forsøgt at få sendmail til at lytte på både port 25 og port 26, men uden held.
Jeg kan få det til at virke på Solaris, blot ved at ændre /etc/services med smtp26 på port 26, og så starte 2 sendmail processer, med options på nr. 2 proces. Men det virker ikke på FreeBSD, da sendmail options jo er listet i /etc/defaults/rc.conf.
Så har jeg clonet sendmail opsætning til sendmail26, og prøvet at starte den som parallel proces, men får fejl på "cannot create socket).
Nogen der er "Geniet" på dette.
Avatar billede skwat Praktikant
14. juli 2004 - 11:05 #1
umiddelbart har jeg ikke nogen ide om hvordan man får sendmail til at lytte på en anden port, men kan du ikke 'bare' mappe 26/tcp til localhost 25/tcp?
Avatar billede awinther Nybegynder
14. juli 2004 - 11:26 #2
Hmm - nej, det virker ikke. Connection refused ved telnet på port 26. :-) Det nemmeste ville være at "natte" mig igennem problemet, men jeg har en Cisco 677 router, og den kan simpelthen ikke finde ud af at natte både port 25 og port 26 til samme serveradresse port 25.
Avatar billede skwat Praktikant
14. juli 2004 - 12:27 #3
set nat entry add <serverip> 25 <WAN-IP> 26 tcp
Avatar billede awinther Nybegynder
14. juli 2004 - 12:31 #4
Hej Skwat.
Alt det omkring nat ved jeg. Som sagt så har jeg settings både i min nat-tabel både ¨på port 25 og port 26, men da Cisco også genererer dynamiske natadresser, så går det galt. Enten virker det på 25 eller 26, men aldrig samtidigt.
Jeg har brug for en løsning der får sendmail til at lytte på både port 25 og 26, enten ved en sendmail proces eller 2 processer.
Avatar billede skwat Praktikant
14. juli 2004 - 12:39 #5
OK har du ipfw eller noget på serveren?
Avatar billede skwat Praktikant
14. juli 2004 - 12:47 #6
ipfw add <reglnummer> fwd localhost:26 tcp from any to me 25 keep-state

Ville kunne fixe det for dig.
Avatar billede awinther Nybegynder
14. juli 2004 - 14:21 #7
Desværre - connetion refused, både på 25 og 26 når jeg aktiverer ipfw.
Følgende regler i brug:

00100 <<din regel>>
32000 allow any to any
65535 deny all

sådan lidt i forkortet format :)
Avatar billede skwat Praktikant
14. juli 2004 - 14:39 #8
det skal nok være en fwd 127.0.0.1 26 tcp from any to me 25 via wan0 det kommer lidt an på hvordan dit script ellers ser ud,
Avatar billede skwat Praktikant
15. juli 2004 - 01:15 #9
Er en af dine første linje i dit firewall script noget med allow all from all to all established?
Avatar billede signout Nybegynder
15. juli 2004 - 09:10 #10
brug mail1.stofanet.dk om udgående mailserver på maskinen - den kan du bruge uanset hvilken afsenderadresse der er sat op så længe man sender fra en stofanet forbindelse
Avatar billede awinther Nybegynder
15. juli 2004 - 11:05 #11
Hej SignOut. Ja - det er sådan vi kører det lige nu, men det ønsker jeg jo netop at ændre på.u
Avatar billede signout Nybegynder
16. juli 2004 - 09:12 #12
Hvorfor dog? Er deres mailgateway ustabil?
Der er ingen fordel i at sende gennem din egen mailserver med mindre du har nogle MEGET specielle ting du vil opnå.