Avatar billede isdan Nybegynder
06. oktober 1999 - 17:10 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

1280*1024 til 800*600

Problemet er:  Jeg er ved at lave en side og bruger b.a ImageStyler fra addobe og sider ved 21" skærm i 1280*1024 men det ser MEGA stort ud på en 15" 800*600 hvad er den ultimate løsning på det.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
06. oktober 1999 - 17:50 #1
Sørg for at det du laver ikke overskrider de 800 x 600 pixels - Der er ikke andre løsninger !
Avatar billede krogstrup Nybegynder
06. oktober 1999 - 17:51 #2
Jeg kan oplyse dig om at pladsen i et "normalt" browservindue med adresselinie, menuer og diverse knapper i en skærmopløsninger på 800x600 efterlader din hjemmeside et areal der svarer til ca. 780 x 410 !!!
Avatar billede krogstrup Nybegynder
06. oktober 1999 - 17:52 #3
PS: Den ultimative løsning er naturligvis at du laver en version af din hjemmeside til begge skærmopløsninger - Men det er selvfølgelig et tidskrævende og besværligt projekt :)
Avatar billede isdan Nybegynder
06. oktober 1999 - 18:15 #4
men kan man ikke bruge tabel med % tal så grafiken følger med? Hvis du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede bubby Nybegynder
06. oktober 1999 - 18:16 #5
der er en eller anden script kode så den selv vælger site efter hvad skærmopløsning manhar... kig på www.websurfers.dk
så kan da lave en side til hver opløsning ;o)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. oktober 1999 - 18:58 #6
du kan godt få et javascript der så ser hvilken opl du har og stiller videre til en anden side, men det smarteste er sgu at lave det så det kan ses i 800x600

det er generelt en dårlig ide at lave tabeller  og blleder i %, da det giver mindre kontrol over lortet
Avatar billede krogstrup Nybegynder
06. oktober 1999 - 19:06 #7
"men kan man ikke bruge tabel med % tal så grafiken følger med?...."

Hvis du mener at grafikken størrelses mæssigt følger med - kan det IKKE lade sig gøre. Du kan godt angive %mål på billedernes højde og bredde, men det bliver IKKE et kønt syn.... :)

Jeg vil sige det samme som Cyberesben:

Design det til 800x600 !
Avatar billede kan Nybegynder
06. oktober 1999 - 19:38 #8
Det du skal gøre er:
Find klientens browser width, det gør du sådanne:

1. tag højde for forskellige browser:

<script type="text/javascript" language="JavaScript">
<!--
  NS4 = (document.layers) ? 1 : 0;
    IE4 = (document.all) ? 1 : 0;
    ver4 = (NS4 || IE4) ? 1 : 0;
  isMac = (navigator.appVersion.indexOf("Mac") != -1) ? 1 : 0;
  isMenu = (NS4 || (IE4 && !isMac)) ? 1 : 0;

//-->
</script>

2. find bredden på browseren:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
if (NS4)
{
BrowserWidth = window.outerWidth
}
else if (IE4){
BrowserWidth = document.body.clientWidth
}
</script>

3. lav hele din side i en stor <tabel>, hvor du skriver starten af den i et java script:

<script LANGUAGE="JavaScript">
{
document.write('<table border=0 width=');
document.write(BrowserWidth);
document.write(' height=100% align=left cellspacing=0 cellpadding=0 align=top>');
}
</script>
<TR>
<TD>….. og så videre

på denne måde får du altid skrevet den rigtige brede på din tabel, det eneste minus er, at det går lidt galt med browser versioner der er <4 eller IE4 på en Mac.

/kan
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. oktober 1999 - 19:54 #9
ja, så man kan lave det til at den kun forwarder til den side hvis man har JS og NS4 eller IE4
Avatar billede klas Juniormester
06. oktober 1999 - 20:37 #10
hvis man laver det i flash kan det så passe at det er muligt at få den til at tilpasse sig de forskellige skærmstørrelser.. ?( billederne ændre størrelser)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. oktober 1999 - 20:41 #11
ja det meste af det i flash er jo vektor