Avatar billede roymonz Nybegynder
13. juli 2004 - 19:21 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Datatyperne stemmer ikke overens i kriterieudtrykket.

jeg har problemer med noget sql og opdateringen af en database

min form jeg opdatere fra:
<table border="0" style="background-color: #E3DFC4; color: #000000; font-family: Verdana; font-size: 8 pt;" width="460" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr><td width="70"><em><b><u><input type=hidden value="<%=request("id")%>">Boks nr: <%=rs1("boks")%></em></u></b></td><td width="100"></td><td width="20"><input type="submit" name="action" value="opdatere" class="css" style="background-color: #E3DFC4; color: #000000; font-family: Verdana; font-size: 8 pt; border: 1 solid #000000"></td><td width="17"><input type="reset" name="Opdater" class="css" style="background-color: #E3DFC4; color: #000000; font-family: Verdana; font-size: 8 pt; border: 1 solid #000000;" value="Reset"></td><td width="20"><input type="submit" name="action" value="Frigør boks" onClick="return confirm('Er du sikker på du vil frigøre boksen?')"class="css" style="background-color: #E3DFC4; color: #000000; font-family: Verdana; font-size: 8 pt; border: 1 solid #000000"></td></tr></table>
<table border="0" style="background-color: #E3DFC4; color: #000000; font-family: Verdana; font-size: 8 pt;" width="460" cellpadding="0" cellspacing="0">

<tr><td width="70">Navn:</td><td width="90"><input type="text" name="navn" value="<%=rs1("navn")%>" class="css" style="background-color: #E3DFC4; color: #000000; font-family: Verdana; font-size: 8 pt; border: 1 solid #000000;"></td><td></td></tr>

<tr><td width="70">Ejer:</td><td width="90"><input type="text" name="ejer" value="<%=rs1("Ejer")%>" class="css" style="background-color: #E3DFC4; color: #000000; font-family: Verdana; font-size: 8 pt; border: 1 solid #000000;"></td><td>offentlig oplysninger:<input type="checkbox" name="offen" <%if rs1("visning") = true then response.write("checked")%>></td></tr>

<tr><td width="70">Alder:</td><td width="90"><input type="text" name="alder" value="<%=rs1("alder")%>" class="css" style="background-color: #E3DFC4; color: #000000; font-family: Verdana; font-size: 8 pt; border: 1 solid #000000;"></td><td></td></tr>

<tr><td width="70">Race:</td><td width="90"><input type="text" name="race" value="<%=rs1("race")%>" class="css" style="background-color: #E3DFC4; color: #000000; font-family: Verdana; font-size: 8 pt; border: 1 solid #000000;"></td><td>Hest:<select name="type" readonly style="background-color: #E3DFC4; color: #000000; font-family: Verdana; font-size: 8 pt; border: 1 solid #000000;"><option value="Privathest" <%if rs1("hest") = "Privathest" then response.write("selected")%>>Privathest<option value="Elevhest" <%if rs1("hest") = "Elevhest" then response.write("selected")%>>Elevhest</select></td>

</tr></table>

beskrivelse: <br><textarea NAME="nyhed" wrap="virtual" cols="70" rows="6" style="background-color: #E3DFC4; color: #000000; font-family: Verdana; font-size: 8 pt; border: 1 solid #000000; scrollbar-face-color:#E3DFC4; scrollbar-shadow-color:#E3DFC4; scrollbar-highlight-color:#E3DFC4; scrollbar-3dlight-color:#E3DFC4; scrollbar-arrow-color:#E3DFC4; scrollbar-darkshadow-color:#E3DFC4; scrollbar-track-color:#E3DFC4;"}><%=rs1("beskrivelse")%></te xtarea><br><br><br><div id="divtest"><a href="java script:history.back(-1)">Tilbage</a></div></center >

min sql der opdatere:
response.buffer = true

billede=request.form("pic")
hest=request.form("type")
beskrivelse=request.form("nyhed")
offen=request.form("offen")
navn=request.form("navn")
ejer=request.form("ejer")
race=request.form("race")
alder=request.form("alder")

if offen = "on" then
visning = -1
else
visning = 0
end if
if billede = "" then
billede = "knap.gif"
end if
if fri = "" then
boksfri = 0
else
boksfri = -1
end if
sql ="update stald set "
sql = sql & "boks= '" & Request("id") & "', "
sql = sql & "navn= '" & request.form("navn") & "', "
sql = sql & "alder= '" & request.form("alder") & "', "
sql = sql & "ejer= '" & Request.form("ejer") & "', "
sql = sql & "race= '" & request.form("race") & "', "
sql = sql & "beskrivelse= '" & request.form("nyhed") & "', "
sql = sql & "hest= '" & Request.form("type") & "', "
sql = sql & "boksfri= '" & boksfri & "', "
sql = sql & "pict= '" & billede & "', "
sql = sql & "visning= '" & visning &"' WHERE id='"& request("id")&"' "

cn.execute sql
cn.close
set cn = nothing
---------------------------
Fejltype:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E07)
Datatyperne stemmer ikke overens i kriterieudtrykket.

min access database indeholder
id - autonummering
boks - tal
navn - notat
alder - tal
ejer - notat
race - notat
beskrivelse - notat
hest - notat
boksfri - janej (jeg har prøvet at lave den tekst)
pict - notat
visning - ja/nej (jeg har prøvet at lave den tekst)

jeg har søgt på google efter nogle svar. og jeg har prøvet mig frem med at fjerne ' hvis det er tal jeg indsætter i databasen. intet har hjulpet.
Avatar billede okpixel Nybegynder
13. juli 2004 - 19:31 #1
ingen quotes rundt om tal

sql ="update stald set "
sql = sql & "boks= " & Request("id") & ", "
sql = sql & "navn= '" & request.form("navn") & "', "
sql = sql & "alder= " & request.form("alder") & ", "
sql = sql & "ejer= '" & Request.form("ejer") & "', "
sql = sql & "race= '" & request.form("race") & "', "
sql = sql & "beskrivelse= '" & request.form("nyhed") & "', "
sql = sql & "hest= '" & Request.form("type") & "', "
sql = sql & "boksfri= '" & boksfri & "', "
sql = sql & "pict= " & billede & ", "
sql = sql & "visning= " & visning &" WHERE id="& request("id")&" "
Avatar billede okpixel Nybegynder
13. juli 2004 - 19:33 #2
dine ja/nej er lidt lettere at læse hvis du bruger true/false...mener at access er ok med det.. ;)

if offen = "on" then
visning = True
else
visning = False
end if
if billede = "" then
billede = "knap.gif"
end if
if fri = "" then
boksfri = False
else
boksfri = True
end if
Avatar billede roymonz Nybegynder
13. juli 2004 - 19:52 #3
jeg ved endnu ikke hvad jeg har gjort forkert eller rigtigt men det virkede. og er taknemmelig.
jeg har haft prøvet at rette frem og tilbage heletiden det er sikkert der der er gået noget galt hele tiden.
men nu brokker den sig ikke.
men du glemte ' ved disse to.

sql = sql & "pict= " & billede & ", "
sql = sql & "visning= " & visning &" WHERE id="& request("id")&" "

jamen jeg er da så glad..
Avatar billede okpixel Nybegynder
13. juli 2004 - 21:58 #4
lækkert ;)