Avatar billede blackautt Nybegynder
12. juli 2004 - 15:38 Der er 7 kommentarer

Framebuffer Tutorials

Jeg skal på et tidspunkt bruge framebuffers i mine programmer, sådan at jeg kan inddele skærmen i flere "kasser", hvor forskellig data kan vises uafhængigt af hinanden (men stadig krydse over). Men at finde en fornuftig tutorial på det emne, er nålen i høstakken! Jeg får alt for mange hits med Google, til at jeg kan kigge dem alle igennem (og mange omhandler ikke decideret emnet som sådan)... er der nogen der kender en tutorial på emnet der bare er nogenlunde god?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
12. juli 2004 - 20:37 #1
Jeg har ikke nogen ide om hvad en framebuffer er, måske kunne det hjælpe at fortælle hvad det er og hvilken platform (kompiler og OS) du har tænkt dig at bruge.
Avatar billede blackautt Nybegynder
13. juli 2004 - 20:16 #2
Well... en framebuffer er lidt det samme som at bruge frames i html. Altså, en opdeling af skærmen, hvor hvert segment viser noget forskelligt. Jeg laver det til win32 i enten Dev-Cpp eller MinGW Studio.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
13. juli 2004 - 20:32 #3
Er det ikke blot et spørgsmål om at lave et antal vinduer og placere dem ved siden af hinanden?

Ofte vil man lave et stort vindue og et antal vinduer inden for dette vindue.

Hvad skal du vise i disse "frames"? Hvor mange skal du have? Skal brugeren kunne flytte på vinduerne/framene?
Avatar billede blackautt Nybegynder
13. juli 2004 - 21:48 #4
Idéen er, at lave et spil med tre "frames", hvor en frame indeholder en oversigt over de forskellige actions, man kan foretage sig, den anden, med selve spillekortet (topview) og den sidste skal vise tekst og historie. Derudover skal man nok også kunne kalde sit inventory frem, som en fjerde?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
13. juli 2004 - 21:57 #5
Jeg lavede et simpelt eksempel på et vindue i vindue her:
http://www.eksperten.dk/spm/513471

Du kan udvide det til at have alle de vinduer du ønsker.

Jeg kan godt lave et eksempel hvis du er interesseret.
Avatar billede blackautt Nybegynder
14. juli 2004 - 11:40 #6
takker :)

hvis du har tiden (og lysten) til det, så må du meget gerne skrive nogle comments på det forskellige, for jeg er stadig meget ny i faget.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
14. juli 2004 - 13:01 #7
Der er ikke så meget at fortælle, start med at kikke på RegisterClass:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/winui/winui/windowsuserinterface/windowing/windowclasses/windowclassreference/windowclassfunctions/registerclass.asp

Den bliver brugt til at angive visse egenskaber ved vinduerne, vigtigst hvilken funktion der skal modtage events, det er i eksemplet MainWndProc og ChildWndProc.

Derpå kan du kikke på CreateWindow:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/winui/WinUI/WindowsUserInterface/Windowing/Windows/WindowReference/WindowFunctions/CreateWindow.asp

I kaldet til CreateWindow bruger man den WndClass der blev lavet med RegisterClass, og man angiver en initiel størrelse på det vindue man vil have lavet samt dets "style", dvs ting som f.ex borders og caption.

I MainWndProc ved WM_SIZE flytter man på child-vinduet og sætter dets størrelse.

I WinMain starter man med at lave de to vinduer, først main-vinduet.
Derpå starter man en standard "message-loop", kik efter GetMessage, TranslateMessage og DispatchMessage i MSDN.