Avatar billede x-party Nybegynder
11. juli 2004 - 19:59 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Erfaringer med asus M6800N/M6800Ne, widescreen eller ej?

Hej,

Jeg sidder her og overvejer meget kraftigt at købe M6800Ne modellen fra Asus.

Jeg har læst en del om den og mange er glade for den, men der er også nogle som har en del problemer med batteriet. Jeg vil gerne høre om nogle af jeres erfaringer.

Jeg er også lidt splittet i spørgsmålet om jeg skal købe den med Widescreen eller ej, kan I hjælpe mig lidt med det?
Avatar billede freehelp Praktikant
11. juli 2004 - 20:05 #1
Jeg sidder med begge modeller her nu :-)

Hvad øsker du at vide?
Avatar billede freehelp Praktikant
11. juli 2004 - 20:07 #2
Lad os starte et sted:

Widescreen er en stor strømsluger.
Skærmen har en super opløsning og har ingen pixelfejl.

VGA kortet på den er det støreste der fåes pt.

Batteriet er fejlfrit
Avatar billede x-party Nybegynder
11. juli 2004 - 20:08 #3
jeg vil gerne vide noget om hvilke fordele og ulemper der er ved at købe modellen med widescreen. Jeg tænker her meget på hvor meget batteri tid man mister ved at købe den med widescreen.

Og ellers vil jeg gerne vide om den er stabil..
Avatar billede freehelp Praktikant
11. juli 2004 - 20:09 #4
Har testet omkring 40 Asus 6800 maskiner og ikke en har haft fejl pt.

http://www.ebruger.dk/artikler/artikel.asp?artikelID=35

Læs lige denne guide omkring emnet valg af bærbar
Avatar billede x-party Nybegynder
11. juli 2004 - 20:09 #5
jeg har også tænkt på medellen uden widescreen er den lige så stor (bred) som den med?
Avatar billede freehelp Praktikant
11. juli 2004 - 20:10 #6
VEGA Z7 PRO, er også en fed sag. Det er faktisk det samme som  ASUS M6800N bare med forskellig indpakning.
http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1
Overvej bl.a Asus M6800N-modellen hvis det er noget du evt vil spille på eller grafisk arbejde og andre krævende programmer (systemkravene stiger jo konstant!).
Den er med 15" skærm vejer blot 2,7 kg

Den har boget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre - bl.a. nogle af dem du har fundet!)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer!

M6800N har 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)

Maskinerne er nok overkill til dine krav - men igen er det rart med noget fremtidsskkret hardware.

Den nye Dell 9100 er ogsåen god maskine med markedest nyeste VGA kort.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan, den bærbare fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

personligt syntes jeg du skal gå efter en maskine med centrino teknologi. Mindre MHZ men samme ydelse som en større P4 - man kan grundlæggende sammenligne en Pentium M 1.3 (cpu´en i centrino) med en 2.2 GHz P4 i ydelse - 1.4 med en 2.4 - 1.5 med en 2.6 og 1.7 med en 2.8 GHz P4.
Deet du her skal lægge mærke til er ydelse kontra MHz - altså færre MHz men bedre ydelse - det vil igen sige mindre varmeudledning og dermed mindre køling - dermed en ret så støjsvag maskine

Et godt sted at starte er at klarlægge sit behov og spørge sig selv, hvad den skal bruges til, og dermed hvad man har af krav til maskinen. Skal den bruges til grafik og ressourcekrævende ting vil jeg anbefale, at man smider lidt penge i den, og får noget der kan klare den slags.

Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.
Avatar billede x-party Nybegynder
11. juli 2004 - 20:10 #7
har læst de fleste guider ;-)
Avatar billede freehelp Praktikant
11. juli 2004 - 20:13 #8
Læs den jeg linker til - har selv skrevet den
Avatar billede x-party Nybegynder
11. juli 2004 - 20:14 #9
har læst den ;-)

Den er faktisk rigtig god :D
Avatar billede freehelp Praktikant
11. juli 2004 - 20:15 #10
Thx :-)

Hvad mere vil du vide?
Avatar billede freehelp Praktikant
11. juli 2004 - 20:18 #11
Skulle jeg selv vælge i dag - ville jeg ikke give så meget mere for at få det 9700 kort. Du vil ikke kunne mærke forskellen fra ATI's 9600 og til 9700 kortet.

Skulle jeg tage en ville det være Z7 eller http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

Klarte r det godt at være med på noderne - men det er du også med den alm 6800. Den har en super god skærmopløsning og har ikke oplevet fejl på den.

Z7 er samme maskine som 6800 men kan fåes visse steder til lidt færre penge :-)
Avatar billede x-party Nybegynder
11. juli 2004 - 20:18 #12
jeg spurgte om M6800N modellen uden widescreen er lige så bred som den med?
og hvor stor forskel er der på levetiden med og uden widescreen?
Avatar billede freehelp Praktikant
11. juli 2004 - 20:23 #13
Nope widescreen er 15.4 og alm er 15.1

Levetiden er efter mine egne målinger sat 25 - 30% ned med widescreen.

Dog har Asus mulighed for multibay
Avatar billede espersen Novice
11. juli 2004 - 20:23 #14
nej de er ikke lige brede - har pt. en HP med widescreen ; det er næsten for meget ... - ville hellere have en alm. 15"
Avatar billede x-party Nybegynder
12. juli 2004 - 00:12 #15
takker for hjælpen, kommer I lige med et svar ;-)
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
12. juli 2004 - 00:36 #16
Hmm er du sikker på at 15.4 og 15.1" modellerne af Asus M6N er lige store fysisk? Jeg har 15.1 modellen og den har en meget stor ramme, som efter hvad jeg har set på screenshots ikke findes på 15.4 modellen. Altså samme fysiske størrelse bare mindre skærm.

Har dog aldrig set en widescreen model andet end på screenshots så jeg kan da tage fejl :)
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
12. juli 2004 - 00:37 #17
mente selvfølgelig -> Hmm er du sikker på at 15.4 og 15.1" modellerne af Asus M6N IKKE er lige store fysisk?
Avatar billede freehelp Praktikant
12. juli 2004 - 07:38 #18
Også sådan mit indlæg skulle opfattes laplands-ugle

Til x-party

Jeg ønsker ikke point så giv dem til espersen eller tag dem selv ved at smide et svar - markere navnet i boksen til venstre og tryk acceptere :-)

Min hjælp er 100% gratis

Ha en super dag

//Freehelp
Avatar billede espersen Novice
12. juli 2004 - 08:30 #19
ingen point til mig ; meget bebrænset hvad jeg har bidraget med ;o)
Avatar billede x-party Nybegynder
12. juli 2004 - 13:26 #20
Hej lige en sidste ting,

Nu har jeg kigget lidt rundt omkring men kan ikke finde M6800Ne modellen med 1,7 Ghz 80GB harddisk, 512/1024 MB ram og 15,1"...

I skulle vel ikke vide hvor jeg kan købe den?
Avatar billede freehelp Praktikant
12. juli 2004 - 13:30 #21
Avatar billede x-party Nybegynder
12. juli 2004 - 13:51 #22
ja så er det jo afgjort ;-)

Jeg takker mange gange for hjælpen :D

er I sikker på I ikke vil have point?
Avatar billede freehelp Praktikant
12. juli 2004 - 13:54 #23
Ellers tak - hellere karma så :D
Avatar billede x-party Nybegynder
12. juli 2004 - 13:57 #24
Sådan
Avatar billede freehelp Praktikant
12. juli 2004 - 14:01 #25
Jeg bukker og takker for de venlige ord :-)

Ha det godt

//Freehelp