Avatar billede ikkecomputergeni Nybegynder
11. juli 2004 - 19:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Linux. Er helt nybegynder..

Jeg har lige fået computer nr. 2 og har besluttet mig for at kaste mig ud i at komme Linux på den... Jeg har fundet et par udgaver der hedder DAPPIX (KNOPPIX)og DERBIAN. Men jeg har brug for at vide om det er nogen forholdsvise lette versioner og hvilken der evt. er bedst eller om der er nogen der er lettere at have med at gøre når man ikke er så meget inde i Linux verdenen??
Jeg er også lidt usikker på det med partitationer jeg mener hvordan de virker og sådan..
Hvordan med netværk imellem win xp og linux kan det køre uden de store problemer eller??
For de 2 computere skal dele en internet forbindelse.
Det skal siges at jeg er vant til at køre win xp pro. Men jeg er bare så træt af det efterhånden.
Hvis det er lidt rodet og med mange spørgsmål så spørg endelig...
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juli 2004 - 20:16 #1
Du bør gøre følgende:

Først starter du på http://www.linuxbog.dk og henter et par af bøgerne, f.eks den om installation, den om distrubutioner, den im generel unix. dem læser du så igennem.

Herefter får du fat i den distrubution der passer dig bedst. Om det er debian, fedore, mandrake eller en anden er ikke så vigtigt og den installere du så.

Hvis du vil have praktisk hjælp, så henvender du dig til slug på http://www.sslug.dk de laver installpartyes hvor du kan få praktisk hjælp
Avatar billede ikkecomputergeni Nybegynder
11. juli 2004 - 20:25 #2
Det kommer jeg desværre ikke så meget videre af da jeg har siddet og læst i en del af linuxbøgerne. Grunden til at jeg er lettere forvirret nu er vist at jeg har læst så meget så derfor spørger jeg på den måde.. Fordi det tit er lidt lettere at forholde sig til andres erfaring.
Men ellers tak for at prøvet at hjælpe..:)
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juli 2004 - 20:36 #3
Jeg har lige selv installeret en Fedora, og det var mindst lige så let som at installere en windows, det hele var grafisk og man bliver ført igennem, det er der ingen ben i
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. juli 2004 - 21:51 #4
jeg hentede for 2-3 år siden en Linux Mandrake for at lege lidt med systemet.
Installationen gik som en leg, jeg skulle blot boote på CD1 og så gik det slag i slag indtil systemet var oppe og køre.

Nu bruger jeg den ikke til noget specielt, men var blot nysgerrig på det.

I al den tid har den kørt hver dag, der har aldrig været systemnedbrud og en gang i mellem er jeg kommet til at afslutte den forkert, men alligevel starter den hver gang uden problemer.

Den eneste grund til at jeg ikke bruger det til hverdag er at jeg bruger nogle Adobe programmer og så selvfølgelig Word og Excel.

Du kan som regel downloade et af Linux systemerne hvis du ellers har en hurtig forbindelse, eller må du betale for et sæt hvor der også er en manual.

God fornøjelse og kom så bare i gang med krum ryg.
Avatar billede strych9 Praktikant
11. juli 2004 - 23:05 #5
For nu at svare lidt mere direkte på dine spørgsmål:
Du kan med fordel kaste dig over enten Mandrake eller Fedora. Grund: De regnes for at være nemme, er gratis, har et stort udbud af programmer, er grafisk orienterede desktop distributioner. Hvis du kender lidt til linux i forvejen kan jeg sige at default desktop i Mandrake er KDE, mens det så vidt jeg husker er en form for Gnome desktop i Fedora. Det kunne du jo eventuelt tage din endelige beslutning ud fra når du skal vælge, - hvis du altså gerne vil køre een af dem. Mange Windows brugere kan godt lide KDE i starten kan jeg sige, fordi den er pæn og blå med en masse eye-candy og ligner i det hele taget Windows en smule. Gnome er lidt mere bar og minimalistisk og det kan undertegnede godt lide, men smag og behag er forskellig.
Angående partitioner skal du nok ikke bekymre dig det store. Feks kan Mandrake installeren partitionere din disk for dig automatisk hvis du vælger en installation i easy mode, og jeg kunne da forestille mig at Fedora kan noget af det samme.
Angående netværk så kommer det selvfølgelig an på hvad det er for et netværk, men hvis det blot er et helt almindeligt ethernet bag en Tiscali/Cybercity/TDC/whatever router så skal du ikke bekymre dig. Hvis du vil dele filer imellem en linux og en windows computer så kan du sætte et program der hedder Samba op, og hermed vil linux computeren kunne noget der svarer til windows fildeling.
Avatar billede ikkecomputergeni Nybegynder
12. juli 2004 - 12:16 #6
Tusind mange tak for det... det var lige sådan et svar jeg manglede.. Så er jeg vist ved at være klar til at kaste mig ud i det..:)