Avatar billede acp Nybegynder
11. juli 2004 - 15:39 Der er 6 kommentarer

Hardware Problem med PDC - Har brug for en BDC til at overtage AD

Hej,

Jeg har et kritisk problemer med diske i en Windows 2000 Server som kører AD, diskene er i et RAID-1, Disk 1 stod af for 3 uger siden, nu er Disk 2 også på vej til at stå af...

Derfor skal jeg ha installeret en Server ved siden af, som jeg kan flytte AD og alt DATA over på men hvordan gør jeg det?

Jeg har brugt for en slags step by step liste, over hvordan jeg får meldt den nye server ind i Domain'et, gør den til et medlem af AD, samt kan få replikere alt data fra AD over på den nye Server, så domainet kan overleve ***når/hvis*** den sidste disk står af....

Hvordan kan man lave backup af Active Directory?

-ACP
Avatar billede holmus Nybegynder
11. juli 2004 - 16:12 #1
Hej ACP

Det er egenligt mere nemt, en du lige regner med, kan jeg høre!
Du har i et AD ikke en PDC / BDC tankegang, du har reelt en tankegang hvor du har multiple Domain Controllers, altså du kan køre med 1 eller 10, i doesn't matter.

Helt grundlæggende vil den første du har installeret være den som hedder GC (Global Catalog), men dette er kun en rolle som kan overtages at en hvilken som helst anden server.

Så det du bare kan gøre, er at installere en Windows 2000 server og køre en dcpromo på denne, melde den ind som member server i dit AD, og herefter overtage de forskellige FSMO roller som ligger (der ligger 5 i alt - Global Catalog, Infrastructure Master, Scheme Master, RID master, PDC emulator, Domain Naming Master)

Jeg lister lige et par links til dig;
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;234790
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;255690
&
http://www.microsoft.com/technet/community/events/ad/tnt1-98.mspx

Mht. Backup, så kan du lave en backup af det som hedder System State, hermed bliver det muligt for dig i fremtiden at kunne restore hele dit AD. Men grundlæggende så ligger dit AD i et par mapper i din windowsmappe (eller hvor du lige har installeret det i forbindelse med din installation) - den ene hedder NTDS og den anden SYSVOL. Men benyt dig som udgangspunkt af systemstate, der er noget skidt at skulle tage backup af enkelte filer, da disse også vil være låste i mange henseender! :)

Det var vist lige i korte træk, sig til hvis du mangler uddybning! :)

/Razz
Avatar billede serverservice Praktikant
11. juli 2004 - 21:55 #2
Det er i princippet rigtigt hvad holmus skriver. Under dcpromo skal du vælge:
DC for existing forest, og existing domain. pege på dns. Hvis du har valgt primary dns for din nuværende skal du overføre rollen til den nye.
Nu replikerer den automatisk hele AD over på den nye server.

"en memberserver er en windows 2000 server UDEN active directory"

Og så overføre de serverroller som der beskrives.

Har du noget mailting eller web på den gamle?exchange eller IIS eller andre ting du vil bevare , f.x. ris
Avatar billede acp Nybegynder
12. juli 2004 - 11:07 #3
Der ligger RIS på Serveren, men jeg regner med at opbygger dette manuelt med mindre at der også kan overføres automastisk?
Avatar billede serverservice Praktikant
12. juli 2004 - 12:02 #4
Det kan det ikke helt, men du kan overføre din remoteinstall mappe og installere ris på den nye, så skal du også prestage brugere og associere siffil med images.
Avatar billede acp Nybegynder
13. juli 2004 - 20:42 #5
Hej,

Jeg synes ikke rigtigt at det virker ... Hvis jeg fjerner netstikket fra min Primære DC, så kan brugerne ikke logge ind?

Er der noget jeg har glemt, serveren er installeret op, da jeg kørte dcpromo så valgte jeg dc for nuværende domain...
Avatar billede serverservice Praktikant
26. juli 2004 - 18:35 #6
Du skal sørge for at du har overført hele dns til den nye dc. Og så overføre de serverroller-
Ja jeg har været lidt væk pg.a en ferie på Cypern , men har du fået det til at virke?