Avatar billede websam Nybegynder
10. juli 2004 - 20:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

DataSet og hvad så?

Hejsa,

Jeg har lavet et næsten færdigt Login script men mangler lige at vide hvordan jeg får indhold ud af et dataset ?

Jeg har brugt følgende til database :

SqlSelectCommand1.Parameters("@Username").Value = strUser
SqlSelectCommand1.Parameters("@Password").Value = strUser
SqlConnection1.Open()
SqlSelectCommand1.ExecuteNonQuery()
SqlDataAdapter1.Fill(DataSet1)
SqlConnection1.Close()

Imellem disse to linier :

SqlDataAdapter1.Fill(DataSet1)
SqlConnection1.Close()

Vil jeg så lave noget tjek på det jeg får retur fra databasen, men hvordan trækker jeg mit indhold ud af mit dataset og husk på at det ikke skal vises på siden :o)

/Websam
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juli 2004 - 21:03 #1
DataSet har en property Tables som indeholder en collection af DataTable.

DataTable har properties Columns og Rows som er collections af henholdsvis
DataColumn og DataRow.

Hvis du bruger dem har fuld kontrol med hvordan du bruger data.
Avatar billede websam Nybegynder
10. juli 2004 - 21:12 #2
Jo ok så er et dataset det samme som et multi dimentionelt array men hvordan skal det skrives i min kode hvis jeg vil noget i stil med :

If EtEllerAndet <> "" Then
  Session("Id") = ideen fra databasen
  Session("Userlevel") = userlevel fra databasen
Else
  Error.Text = "Du blev ikke godkendt af systemet"
End If

Altså hvad skal jeg skrive istedet for f.eks "EtEllerAndet", "ideen fra databasen" og "userlevel fra databasen"

/Websam
Avatar billede odegaard Nybegynder
11. juli 2004 - 13:02 #3
Jeg ville istedet bruge en reader. Hvis man kan læse fra readeren er login korrekt (dvs. bruger fundet). Derefter læser du blot en enkelt gang de forskellige kolonner. Det er nok nemmere end at skulle begynde at bruge dataset. Dataset er jo egentlig til mange bunker data, men du skal vel kun bruge den ene række.
Readeren giver også bedre performance end Adapteren.
Avatar billede websam Nybegynder
11. juli 2004 - 16:14 #4
Jeg fik løst det med OutPut fra min stored procedure så behøves jeg ikke spekulere mere i alt det andet og med databasen som motor istedet er det jo mere speed på :o)

/Websam
Avatar billede websam Nybegynder
17. juli 2004 - 00:53 #5
Lukker