Avatar billede ofirpeter Nybegynder
09. juli 2004 - 15:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Oprydning i MySQL

Jeg har brug for en mysql query som kan hjælpe mig med at "rydde op" i min database, som ser således ud:

Navn  ID
----  --
PostA  2
PostB  3
PostC  8
PostD  78

Mit script skulle så gerne ordne ID'erne på følgende måde:

Navn  ID
----  --
PostA  1
PostB  2
PostC  3
PostD  4

Altså skal nummereringen bare starte fra 1 og så give det næst højeste nummer ID 2, tredje højeste ID 3 osv.

Nogen ideer til hvordan det kan gøres? Jeg rydder op
Avatar billede kare Nybegynder
09. juli 2004 - 15:31 #1
Lav det i php:

mysql: SELECT Navn FROM tabel ORDER By Navn;

php:
$i = 0;
for alle resultater i select-sætningen
    $i++;
    mysql:UPDATE Tabel SET ID = $i;
loop
Avatar billede kare Nybegynder
09. juli 2004 - 15:32 #2
Manglede lige:

UPDATE Tabel SET ID = $i WHERE Navn == [navn]
Avatar billede ofirpeter Nybegynder
09. juli 2004 - 20:33 #3
Tror ikke helt jeg er med. Kan du uddybe lidt hvad du gør?
Avatar billede ofirpeter Nybegynder
09. juli 2004 - 20:52 #4
Jeg er kommet så langt:

<?php include("INFO.php"); ?>
<?
$querry = mysql_query("SELECT navn FROM $table_tekst ORDER By navn") or die(mysql_error());
  while ($ud = mysql_fetch_array($querry)){

$i = 0;
$i++;

mysql_query("UPDATE $table_tekst SET prio = $i") or die(mysql_error());
mysql_query("UPDATE $table_tekst SET prio = $i WHERE Navn == '$ud[navn]'") or die(mysql_error());
}
?>

Men den giver mig en fejl: "near '==' at line 1
Avatar billede kare Nybegynder
10. juli 2004 - 21:39 #5
Lidt rettelser og kommentarer til din kode:

<?php include("INFO.php"); ?>
<?php /*jeg skriver altid <?php alle steder - så er du sikker på det ikke går galt */
$querry = mysql_query("SELECT navn FROM $table_tekst ORDER By navn") or die(mysql_error()); /* her selecter du alle navnene og sorterer dem i stigende rækkefølge */
$i = 0; /* tmp-tælleren nulstilles fra start */
  while ($ud = mysql_fetch_array($querry)){

$i = 0; /* denne skal stå uden for while-løkken *7
$i++; /* tælleren tælles én op for hvert navn du har select'et */

/* første UPDATE er fjernet - min besked var ikke helt klar - anden linien skulle erstatte den jeg skrev først */
mysql_query("UPDATE $table_tekst SET prio = $i WHERE Navn == '$ud[navn]'") or die(mysql_error()); /* feltet prio sættes til tællerens værdi for det aktuelle navn */
}

/* nu burde du have opdateret det hele korrekt :) */
?>
Avatar billede ofirpeter Nybegynder
13. juli 2004 - 12:31 #6
Tak nu forstår jeg mere, men jeg får desværre stadig samme fejl:

You have an error in your SQL syntax near '== 'Kontakt'' at line 1

(Kontakt er en at posterne i "navn")

Jeg har desuden ændret "Navn" til "navn" i sidste mysql_query, men det vil stadig ikke lykkes, koden ser nu således ud:

<?php include("INFO.php"); ?>
<?php
$querry = mysql_query("SELECT navn FROM $table_tekst ORDER By navn") or die(mysql_error());
$i = 0;
while ($ud = mysql_fetch_array($querry)){

$i = 0;
$i++;

mysql_query("UPDATE $table_tekst SET prio = $i WHERE navn == '$ud[navn]'") or die(mysql_error());
}

?>
Avatar billede kare Nybegynder
13. juli 2004 - 13:41 #7
Du har stadig $i = 0; inde i while-løkken, den skal ikke være inde i while-løkken.

Du skal ikke have to lighedstegn (==) i SQL kun ét - min fejl når man blander rundt i det:)
Avatar billede ofirpeter Nybegynder
13. juli 2004 - 15:28 #8
Sådan så virker det!
Mange tak skal du have.

Det blev altså:

<?php include("INFO.php"); ?>
<?php
$querry = mysql_query("SELECT navn FROM $table_tekst ORDER By prio") or die(mysql_error());
$i = 0;
while ($ud = mysql_fetch_array($querry)){
$i++;
mysql_query("UPDATE $table_tekst SET prio = $i WHERE navn = '$ud[navn]'") or die(mysql_error());
}
?>
Avatar billede kare Nybegynder
13. juli 2004 - 15:35 #9
Velbekomme

/Kare