Avatar billede tigertool Nybegynder
09. juli 2004 - 13:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ini fil i C++ smart måde?

Hej,

Jeg skal bruge noget data fra en ini-fil i et C++ script. Har C++ en smart måde at gøre dette på? F.eks. PHP har noget smart til læsning af data fra en ini-fil.

Jeg har forsøgt at søge her på eksperten i denne gruppe, men får intet resultat - og det er ligemeget hvad jeg skriver, så får jeg intet resultat.
ADMINS: Virker jeres søgefunktion ikke i grupperne?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2004 - 13:52 #1
Hvilket styre system og hvilken compiler ?

(hvis du kigger i kategorien "om eksperten" vil du se mange klager over
at søg ikke virker ordentligt)
Avatar billede tigertool Nybegynder
09. juli 2004 - 13:55 #2
Hehe ok.

Det skal være til Windows (Jeg laver det på en XP spand) og jeg bruger Borland C++Builder 6 Enterprise (Dog kun en trial, desværre :( )
Avatar billede soreno Praktikant
09. juli 2004 - 14:11 #3
Avatar billede tigertool Nybegynder
09. juli 2004 - 14:34 #4
Sådan som jeg lige kan se det skal man bruge:

TIniFile *StartUp = new TIniFile("IValues.ini");

Test1 = StartUp->ReadString("Database","Bruger","default");

Hvilket giver resultatet at Test1 = "default", altså den default værdi.

Men i min Ini fil står der:
[Database]
Bruger = tigertool

Gør jeg noget galt? Det ser ud som om at der ikke bliver læst fra filen overhovedet
Avatar billede soreno Praktikant
09. juli 2004 - 14:46 #5
Der står at Write bruges til at læse(!) værdier med.

Prøv:
StartUp->WriteInteger("Database", "Bruger", Test1);
Avatar billede tigertool Nybegynder
09. juli 2004 - 14:49 #6
Virker heller ikke.. :(
Avatar billede soreno Praktikant
09. juli 2004 - 14:51 #7
Jeg har desværre ikke en BCB til rådighed.

Kan du ikke evt. prøve at kigge lidt i hjælpen til TIniFile ?
Der er ofte eksempel kode med til metoderne.
Avatar billede susrn Nybegynder
09. juli 2004 - 17:03 #8
Når jeg læser inifiler fra builderen er det ca sådan:
GetPrivateProfileString("Database", "Bruger","",buf, sizeof(buf),path )
Avatar billede tigertool Nybegynder
10. juli 2004 - 13:21 #9
Så fandt jeg fejlen.
Jeg skulle angive stien korrekt på min ini fil i stedet for bare at skrive:

TIniFile *StartUp = new TIniFile("IValues.ini");

skulle jeg skrive:

TIniFile *StartUp = new TIniFile("./IValues.ini");

Grunden til at jeg fik returneret mit "default" var at Ini-filen ikke kunne findes.
Desuden bruges ReadString til at læse fra ini-filen med.

StartUp->ReadString(section, key, default);

Den sidste parameter er det der skal returneres hvis keyen ikke findes i sectionen, eller hvis filen ikke kan findes :)

soreno, smid lige et svar.
Avatar billede soreno Praktikant
11. juli 2004 - 09:19 #10
Well, Ok.
Avatar billede tgv Nybegynder
14. juli 2004 - 19:27 #11
Ellers Brug WritePrivateProfileString og GetPrivateProfileString