Avatar billede elgringo Nybegynder
09. juli 2004 - 12:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

DOCTYPE ødelægger tabeller i IE

Har et problem med at doctype åbenbart smadre design af f.eks
tabeller der har højden angivet i procent, bliver td'ernes højde i tabellen også tolket som procent.
Men kun i IE, i firefox/opera virker det selvfølgelig fint :(

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3c.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd">
<style>
  body
    {
    margin: 0;
    padding: 0em 0em 0em em;
    color: #000;
    background: #ffffff;
    height: 100%
    }
</style>
<body>
<table border=1 style="height: 100%" width="100%">
    <tr><td style="height:50px">Header</td></tr>  <-- Ja, det  bliver så til 50%-agtigt i IE
    <tr><td style="height:*">Middle</td></tr>
    <tr><td style="height:20px">Footer</td></tr>
</table>
</body>
Avatar billede elgringo Nybegynder
09. juli 2004 - 12:10 #1
Grunden til jeg har doctype på, er at tabellen er inde i et div-tag som jeg har fundet et stykke kode som kan fake "position: fixed" da IE ikke supportere det.
Avatar billede roenving Novice
09. juli 2004 - 12:21 #2
Det er fordi * ikke understøttes af css, så cellerne forhøjes forholdsvis ens ...

-- og den korrekte doctype er iøvrigt:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
  "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Se http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html
Avatar billede elgringo Nybegynder
09. juli 2004 - 12:26 #3
Ændre desværre ikke på noget, og mht * ja okay, var et forsøg på at fortælle den, at jeg skal have resten der, men ændre jo ikke på at 50px bliver toklet som 50%, og det hele ligner noget der er løgn.
Avatar billede roenving Novice
09. juli 2004 - 12:43 #4
Nej, 50px bliver _ikke_ tolket som 50%, men IE laver følgende beregning:

forholdshøjde = højde1 + højde2 + højde3

Højde1 = tabelhøjde/forholdshøjde * højde1
Højde2 = tabelhøjde/forholdshøjde * højde2
Højde3 = tabelhøjde/forholdshøjde * højde3

-- hvis du sætter den til 100px, vil du se, at den ikke bliver 100% !-)

Men gør i stedet sådan:

<div style="position:relative;border:2px inset black;height:100%">
  <div style="position:relative;height:100%;">
    <div style="position:relative;height:50px;">Skjult</div>
    Middle
  </div>
  <div style="position:absolute;height:50px;">Header</div>
  <div style="position:absolute;height:20px;bottom:opx;">Footer</div>
</div>
Avatar billede elgringo Nybegynder
09. juli 2004 - 13:50 #5
hmm, virker det hos dig?
For her gør den som man skulle tro, laver den nested relative div
med 100% height og de efterfølgende absolute-divs kommer i bunden af
den store div.
Dvs de havner på en position over 100%, så det resultere i scrollbar
og andet for overhovedet at kunne se header og footer.
Avatar billede roenving Novice
09. juli 2004 - 13:56 #6
Et par tavetosser, og så havde jeg ikke fået det hele med:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>

<head>

<title>Tomt dokument</title>
<style type="text/css">
html,body{height:100%;margin:0px;border:0px;padding:0px;font-family:tahoma,verdana,arial,sans-serif;font-size:small;}
.menu-text{margin:0px 10px;}
</style>
</head>
<body>
<div style="position:relative;height:100%">
  <div style="position:relative;height:100%;">
    <div style="position:relative;height:50px;background:blue;">Skjult</div>
    Middle
  </div>
  <div style="position:absolute;top:0px;height:50px;width:100%;background:yellow;">Header</div>
  <div style="position:absolute;height:20px;width:100%;bottom:0px;background:green;">Footer</div>
</div>
</body>
</html>
Avatar billede elgringo Nybegynder
09. juli 2004 - 13:59 #7
Der var det jo, tnx ;)
Avatar billede elgringo Nybegynder
09. juli 2004 - 13:59 #8
Hov, Du mangler at "svare"
Avatar billede roenving Novice
09. juli 2004 - 14:00 #9
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
09. juli 2004 - 14:21 #10
-- og tak for point ;~}