Avatar billede scotch Nybegynder
09. juli 2004 - 00:14 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Amiga 1200 spil, fra internettet til diskette og over i amiga.

Jeg har nu sat mit efterhånden gamle amiga 1200 sæt op.. Og så var jeg ved at lede lidt efter nogle spil til dne på nettet.. Jeg har så fundet nogle, men så skal jeg bare ha dem ned på Disketten så jeg kan spille spillet.. hvordan gør jeg det. skal jeg ha et program for det.?
Avatar billede belle Nybegynder
09. juli 2004 - 00:34 #1
Følger lige med her for jeg har endnu ikke fundet ud af en måde at gøre det på.
man kan ikke bruge diskette drevet i PC'en da det virker på en anden måde end i en amiga. Det er ihvert fald hvad jeg er blevet fortalt
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. juli 2004 - 01:26 #2
uha, crossdos er et genialt lille stykke værktøj at have på amigaen. det kan læse pc-disketter :)
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. juli 2004 - 01:30 #3
vær dog opmærksom på, at der er forskel på 880 kb og 1.44 mb formaterede disketter :)
Avatar billede soreno Praktikant
09. juli 2004 - 08:56 #4
En Amiga formatteret diskette kan ikke læses i et PC diskettedrev.

Den nemmeste løsning er nok at hente en Amiga emulator til PC'en og så spille på PC'en.
Avatar billede belle Nybegynder
09. juli 2004 - 11:42 #5
soreno - ja, men det er ikke lige så sjovt.

hamderpolle - kan du fortælle mere om det? og hvordan får man lagt de amiga filer man finder på nettet over på disketter når man har brugt crossdos til at flytte dem fra pc til amiga?
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. juli 2004 - 12:48 #6
operationen er så simpel som den kan blive. du installerer crossdos, så vil amigaien automatisk "føle" hvilken type disk som sættes i.

at flytte data. på pcen benytter du en 720 kb disk, og kopierer filerne over på denne. bagefter sætter du den i amigaen, og vupti.. du har flyttet filen fra pc til amiga :)
Avatar billede belle Nybegynder
09. juli 2004 - 18:00 #7
hamderpolle - ja den fangede jeg godt men hvordan får du så lavet den amigafil (en .adf fil hentet på nettet) om til en amigadiskette man booter spillet fra?
min amiga har ikke harddisk så alt forgår via disketter incl start af spil
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. juli 2004 - 18:03 #8
adf er også en emulatorfil, som bruges når det afvikles fra pc. Det er måske nok muligt at finde et program som kan konvertere. I min tid var det mest de almindelige .lha og .dmz filer jeg overførte.
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. juli 2004 - 18:06 #9
en .dmz er et spejl af en diskette, og fylder derfor typisk 880 kb. Den skal så splittes i to dele (pc-disks kan jo kun holde 720 kb), og samles på amigaen bagefter. Herefter kan de så med dmz-værktøjet kopieres ud på en disk..

hvad de forskellige værktøjer elles hedder, og hvor de kan hentes, kan google besvare bedre end jeg, da det snart er en del år siden jeg har leget med amigaen :)
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. juli 2004 - 18:08 #10
jeg mener faktisk at kunne huske, at jeg engang så et værktøj på amigaen, som tager adf-filer og smider dem ud på en disk..
Avatar billede ljunggreen Nybegynder
24. juli 2004 - 09:26 #11
Altså nu skal i høre: Som sagt fylder en adf-fil for meget til at kunne ligge på en 720kb diskette. Så må man jo komprimere. Det finder man en god guide til her: http://ale.emuunlim.com/guides.htm
Der finder man også andre guides til at få det til at virke......