Avatar billede pingo Nybegynder
06. oktober 1999 - 11:35 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Pisse dato format! 06-10-99 bliver til 10-06-99.

Hejsa..

Nu er jeg altså ligeglad - nu fyrer jeg point i røven af dette spørgsmål indtil det bliver løst!

Jeg har:

Dansk Access 97
Dansk Workstation med Dansk sat som regional setting - og sat som standard.
Engelsk Server med Dansk sat som regional setting - og sat som standard.

Jeg laver et dato og klokkesletsfelt i Access - problemet kommer hvad end jeg laver det til et Standarddatoformat, Kort datoformat, eller selv skriver "dd-mm-åå" i Format - og også selvom jeg slet ikke angiver noget i format.

Jeg fyrer denne SQL sætning af:

"INSERT INTO Ordrer (Dato) VALUES (#" & Now() & "#)"

Now() er på min server (før det bliver sat ind) i datoformatet 06-10-99 - og efter det er sat ind - altså når denne SQL sætning er kørt 10-06-99!

Hvordan undgår jeg at denne ombygning sker - jeg har et dansk datoformat - som pludselig bliver betragtet som et engelsk!

Session.LCID = 1036 virker IKKE!

Mvh

Brian Binnerup

PS. Dette spørgsmål bliver også oprettet i Access gruppen - første korrekte svar kan høste alle points!

Avatar billede meyer Nybegynder
06. oktober 1999 - 11:45 #1
Har kige haft samme problem, løste dem med:

dato = Month(Date) & "-" & Day(Date) & "-" & Year(Date)

Meyer
Avatar billede pingo Nybegynder
06. oktober 1999 - 11:46 #2
meyer: beklager - jeg kan ikke bruge den til noget - det kunne jeg jo også godt selv...du indsætter jo faktisk en engelsk dato der..

jeg vil have min danske dato hele vejen igennem - uden lappeløsninger!
Avatar billede skall Nybegynder
06. oktober 1999 - 13:10 #3
Jeg ved ikke om der findes en fornuftig løsning på problemet :-(

Det jeg selv gør: Internt abejder jeg altid med mm-dd-yy og datoer skal vises konverterer jeg dem til dd-mm-yy.

Og det kan du jo så kalde en lappeløsning ;-), men den virker..

Avatar billede pingo Nybegynder
06. oktober 1999 - 13:11 #4
Jamn'!

Der må da være en korrekt løsning på det!
Avatar billede skall Nybegynder
06. oktober 1999 - 13:18 #5
Ja, det gik også mig lidt på, men man må jo videre ;-)

Der kommer nok nogle kloge hoveder med en løsning på et eller andet tidspunkt??

Avatar billede pingo Nybegynder
06. oktober 1999 - 13:21 #6
Det kan man da håbe!
Avatar billede ulrik Nybegynder
06. oktober 1999 - 14:49 #7
du skal bruge Session.LCID = 1030

ikke

1036 og hvis du vil have amerikans dato format skal du bruge 1033
Avatar billede pingo Nybegynder
06. oktober 1999 - 14:51 #8
Ja - men det fungerer ikke - jeg har prøvet med den også!
Avatar billede hnteknik Novice
06. oktober 1999 - 17:42 #9
Prøv først med clng(now())

Henrik
Avatar billede hnteknik Novice
06. oktober 1999 - 17:51 #10
Du får lige resten for at se sammenhængen. Det var datoen du skulle have ind, ikke ?

strSQL = "INSERT INTO tblArbejdsskade"
        strSQL = strSQL & " (cprnr,skadetype,skadeaarsag,legemesdel,ulykkessted,ulykkesdato,"
        strSQL = strSQL & "bemaerkninger,fravaersdage,[anmelde-dato],[wu-dato])"
        strSQL = strSQL & " VALUES("
        strSQL = strSQL & " '" & DBFix(Trim(Request.Form("navn"))) & "', "
        strSQL = strSQL & " '" & DBFix(Trim(Request.Form("art"))) & "', "
        strSQL = strSQL & " '" & DBFix(Trim(Request.Form("aarsag"))) & "', "
        strSQL = strSQL & " '" & DBFix(Trim(Request.Form("legeme"))) & "', "
        strSQL = strSQL & " '" & DBFix(Trim(Request.Form("sted"))) & "', "
        strSQL = strSQL & " " & clng(cdate(Request.Form("ulykkesdato"))) & ", "
        strSQL = strSQL & " '" & DBFix(Trim(Request.Form("Kommentar"))) & "', "
        strSQL = strSQL & " " & Trim(Request.Form("fravaersdage")) & ", "
        strSQL = strSQL & " " & clng(now()) & ", "
        strSQL = strSQL & " " & clng(cdate(request.Form("wakeup"))) &  ");"
Avatar billede mit Nybegynder
06. oktober 1999 - 17:52 #11
Dette her virker for mig..har lige lavet en lille test..derfor står der pinge i den :)
Datofeltet i DB'en er sat til Standarddatoformat

<html>
<head>
</head>
<body>
<%
Response.Write Now()&"<BR><BR>"
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("pingo.mdb")
strSQL ="INSERT INTO tabel (Dato) VALUES (#" & Now() & "#)"
strSQL2 = "SELECT * FROM tabel"
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.Open strDSN
con.Execute(strSQL)
Session.LCID = 1030
Set rs = con.Execute(strSQL2)
If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
  Do while not (rs.EOF)
    Response.Write rs("dato") & "<br>"
    rs.MoveNext
  loop
End If
con.Close
Set con = Nothing
%>
</body>
</html>

Avatar billede pingo Nybegynder
06. oktober 1999 - 18:03 #12
hnteknik: den der dur ikke - det er ikke et datofelt!
Avatar billede mit Nybegynder
06. oktober 1999 - 18:05 #13
penge = pingo :)

vent med at sætte LCID til du skal læse fra DB'en. Det var hvad jeg fik ud af det; hvis man sætter den inden man skriver vender serveren datoen inden den gemmer i DB'en...
Avatar billede pingo Nybegynder
06. oktober 1999 - 18:05 #14
Sjovt nok så giver Session.LCID = 1030 en asp fejl på min server?
Avatar billede mit Nybegynder
06. oktober 1999 - 18:07 #15
øhh nå ??..kan du køre det asp-doc jeg sendte før ?..eller er det der du får fejlen ?...hvad siger den så til dig ?
Avatar billede moses Praktikant
07. oktober 1999 - 07:59 #16
Et felt i en tabel i Access, der er defineret, som et datofelt, indeholder en variant af typen Date.
Denne dato opbevares altid i samme format i feltet, men kan vises på forskellig måde - også ved opslag direkte i tabellen.
Hvis du i definitionene af feltet i tabellen angiver formatet:
"dd-mm-yy"
eller den år2000 sikre:
"dd-mm-yyyy"
, så angives det korrekt.
Det gælder også, hvis du herefter definerer et felt i en form, der har dette felt, som source.
Avatar billede pingo Nybegynder
07. oktober 1999 - 13:38 #17
moses: det fungerer ikke - den bytter stadig om på dem når jeg indsætter noget via. sql..
Avatar billede jps2mt Nybegynder
07. oktober 1999 - 13:40 #18
Pingo...Det her kan bruges...Jeg havde selv samme problem, men nu har jeg løst det med denne her funktion...

Function LongYear()
LongYear = Day(Date()) & "-" & Month(Date()) & "-" & Year(Date())
End Function

/JPS2MT
Avatar billede pingo Nybegynder
07. oktober 1999 - 13:40 #19
mit: jeg kan ikke køre det dokument:

Microsoft VBScript runtime error '800a01b6'

Object doesn't support this property or method: 'Session.LCID'

/temp.asp, line 13
Avatar billede pingo Nybegynder
07. oktober 1999 - 13:41 #20
jps2mt: jamn' så er den jo defineret som en long - og ikke længere som en dato!
Avatar billede mit Nybegynder
07. oktober 1999 - 16:32 #21
pingo >> med andre ord: Dit session-objekt indeholder ikke egenskaben LCID ?? - ehh, er det ikke en fejl ?...har jeg aldrig hørt om...
Men jeg kan fortælle dig, at ovenstående har jeg kørende både på IIS og på PWS - og det virker begge steder...
Avatar billede pingo Nybegynder
07. oktober 1999 - 17:45 #22
Hmm..

Det er en standard installeret Windows NT Server 4 med Service Pack 5 og IIS 4.0...
Avatar billede jps2mt Nybegynder
07. oktober 1999 - 18:57 #23
pingo >> Har du prøvet det??? For idag ville den returnere: 7-10-1999

/JPS2MT
Avatar billede pingo Nybegynder
07. oktober 1999 - 19:22 #24
jps2mt: ja - men ikke i datoformat - og problemet er at når jeg putter et datoformat i databasen bliver den konverteret om..
Avatar billede mit Nybegynder
07. oktober 1999 - 19:47 #25
pingo >> har kun prøvet det med Service Pack 4
...hvis du kigger efter i DB-filen; er dato så vendt, eller er det først når den bliver skrevet ud ?...jeg har fundet frem til, at hvis den er sat op til dansk når man skriver i DB'en, så vender den dato inden den skriver i DB'en. Men den vender ikke datoen når man læser og sender til browseren....og så er det lige modsat, hvis den er sat til US...sådan fungerer det i hvert tilfælde her, det er derfor, at jeg først sætter LCID til 1030 lige inden jeg læser...
Ok, det blevet noget kriglet skrevet...
Avatar billede pingo Nybegynder
09. oktober 1999 - 02:06 #26
Er der et svar på den er den selvfølgedig stadig aktuel