Avatar billede strezzless Nybegynder
08. juli 2004 - 09:19 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Database problemer

Hey..

Sidder og arbejder på en butik, og nu har jeg så været inde og rode rundt i noget, som jeg ikke har nogen anelse om hvordan jeg får løst.

Fejl meddelelsen:
Microsoft JET Database Engine error '80040e21'

You tried to execute a query that does not include the specified expression 'produktKategori' as part of an aggregate function.

/proff-hegn/productCatalog.asp, line 42

Her er koden til siden:

<% @ Language = VBScript %>
<%
Option Explicit
With Response
    .Buffer = True
    .Expires = 0
    .Clear
End With

Dim viewCategory    : viewCategory = request("cat")
Dim viewproduktUnderKategori : viewproduktUnderKategori = request("sCat")
Dim c, r, sql : sql = ""
Dim displayField, produktKatalogOptions, storeNavBar

if viewproduktUnderKategori = "" then
    ' there is no sub category query string
    ' so we are not displaying individual items
    if viewCategory = "" then
        ' there is no category query string so
        ' let's display all the main categories
        ' displayField is the database field we
        ' will count and group below.

        displayField = "produktKategori"

        sql = "SELECT produktKategori, COUNT(produktKategori) AS majorCategories "
        sql = sql & "FROM produktKatalog GROUP BY produktKategoril ORDER BY produktKategori;"
    else
        ' we need to display the subCategories
        ' of the chosen category.

        displayField = "produktUnderKategori"

        sql = "SELECT produktUnderKategori, COUNT(produktUnderKategori) AS majorCategories "
        sql = sql & "FROM produktKatalog WHERE produktKategori = '" & viewCategory & "' "
        sql = sql & "GROUP BY produktUnderKategori ORDER BY produktUnderKategori;"
    end if
    set c = server.createobject("adodb.connection")
    c.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & server.mappath("../dataentry/mydata.mdb")
    set r = c.Execute(sql)
    Do While NOT r.BOF AND NOT r.EOF
        ' display the categories or sub categories depending
        ' on the amount of query strings. The categories or sub categories
        ' displayed will be clickable links.
        if viewCategory = "" then
            produktKatalogOptions = produktKatalogOptions & _
                "<a href=""./productCatalog.asp?cat=" & _
                server.URLEncode(r(displayField)) & """><big>"
            produktKatalogOptions = produktKatalogOptions & _
                r(displayField) & "</big></a><br>" & vbCrLf
        else
            produktKatalogOptions = produktKatalogOptions & _
                "<a href=""./productCatalog.asp?cat=" & _
                server.URLEncode(viewCategory) & _
                "&sCat=" & server.URLEncode(r(displayField)) & _
                """><big>"
            produktKatalogOptions = produktKatalogOptions & _
                r(displayField) & "</big></a><br>" & vbCrLf
        end if
        r.Movenext
    LOOP
    r.close : c.close : set r = nothing : set c = nothing
else
    ' displaying individual items based on the
    ' category and sub category chosen by the client when they
    ' click the catalog links.
    sql = "SELECT produktNavn, produktBeskrivelse, produktPris, produktDiv, produktNummer FROM produktKatalog WHERE produktKategori = '" & viewCategory & "' "
    sql = sql & "AND produktUnderKategori = '" & viewproduktUnderKategori & "' ORDER BY produktNavn;"

    set c = server.createobject("adodb.connection")
    c.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & server.mappath("../dataentry/mydata.mdb")
    set r = server.createobject("adodb.recordset")
    r.open sql, c
    on error resume next
    Do While NOT r.BOF AND NOT r.EOF

        ' display the items in that sub category.
        produktKatalogOptions = produktKatalogOptions & _
            "<strong>" & r(0) & "</strong><br>"
        produktKatalogOptions = produktKatalogOptions & _
            r(1) & "<br>" & "<i>" & _
            formatcurrency(r(2), 2) & "</i><br>"
        produktKatalogOptions = produktKatalogOptions & _
            r(3) & "<br>"
        ' don't forget the add to cart button.
        ' What good is a product catalog
        ' if you can't select items to purchase?
        produktKatalogOptions = produktKatalogOptions & _
            "<a href=""./shoppingCart.asp?action=add&iNum=" & r(4) & """>"
        produktKatalogOptions = produktKatalogOptions & _
            "<font size=-1 face=arial>Tilføj til kurv</font></a><br><br>"
        r.Movenext
    LOOP
    on error goto 0
    r.close : c.close : set r = nothing : set c = nothing
end if

' now lets create a quick navigation bar for our catalog.
storeNavBar = ""
if viewCategory = "" AND viewproduktUnderKategori ="" then
    ' we are at home
    storeNavBar = "home"
else
    ' we aren't at home so display the link to the main categories.
    storeNavBar = "<a href=""./productCatalog.asp"">home</a>&nbsp;&gt;&nbsp;"
    if viewCategory <> "" then
        ' if there is a category to view then...
        if viewproduktUnderKategori <> "" then
            ' display the sub category and a link to the category
            storeNavBar = storeNavBar & "<a href=""./productCatalog.asp?cat=" & _
                server.URLEncode(viewCategory) & """>"
            storeNavBar = storeNavBar & viewCategory & _
                "</a>&nbsp;&gt;&nbsp;" & viewproduktUnderKategori
        else
            ' display the category only
            storeNavBar = storeNavBar & viewCategory
        end if
%>

<html>
<head>
  <title>Proff-hegn.dk</title>
<style type="text/css">
<!--
body {
    background-color: #DED7A5;
}
-->
</style>
</head>
<body bgcolor="#EEEEEE">
    <table width=100%>
    <tr>
      <td>
      Navigation: <%=storeNavBar%>
      </td>
      <td valign=right>
      <a href="./shoppingCart.asp">Indkøbskurv</a>
      </td>
    </tr>
    </table>
    <br><br>
    <%=produktKatalogOptions%>
    <br><br>
</body>
</html>
Avatar billede lkekspert Nybegynder
08. juli 2004 - 10:00 #1
Hej :-)

I dine sql-sætninger selecter du en produktKategori. Det er en attributnavn i databasen.

sql = "SELECT produktKategori, COUNT(produktKategori) AS majorCategories "
sql = sql & "FROM produktKatalog GROUP BY produktKategoril ORDER BY produktKategori;"

..jeg bliver lidt mistænkelig da du overfor tildeler en variabel, displayField, en tekststreng "produktKategori":
displayField = "produktKategori"

.. produktKategori i din sql-sætning er IKKE en tekststreng, men en attribut i din database. Hvis din sql-sætning skal være korrekt semantisk - så skal du have en attribut i din produktKatalog tabel, der hedder produktKategori.

Jeg har ikke læst videre i din kode, da det her virker som en fejl.

De bedste hilsner
Lars
Avatar billede cesil Nybegynder
08. juli 2004 - 10:02 #2
der er en stavefejl her, produktKategoril med et l tilsidst

sql = "SELECT produktKategori, COUNT(produktKategori) AS majorCategories "
        sql = sql & "FROM produktKatalog GROUP BY produktKategoril ORDER BY produktKategori;"

Prøv
sql = "SELECT produktKategori, COUNT(produktKategori) AS majorCategories "
        sql = sql & "FROM produktKatalog GROUP BY produktKategori ORDER BY produktKategori;"
Avatar billede strezzless Nybegynder
08. juli 2004 - 10:20 #3
Takker... Til jer begge to! :)