Avatar billede cbrob Nybegynder
06. oktober 1999 - 09:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dos kommandoen i bat filer

Jeg er endnu total grøn på området omkring at lave små handy bat filer med en række dos kommandoer.

Jeg står dog i den situation, at jeg gerne via en bat fil vil omdøbe en bestemt linie i en anden *.ini fil. Hvordan kan jeg med en dos kommando rename en bestemt linie i en ini fil ?

Jeg er ude efter, at jeg bare kan starte mit fine bat program og derefter klarer maskinen resten.
Avatar billede rea Nybegynder
06. oktober 1999 - 11:25 #1
Du kan ikke via en bat fil omdøbe en bestemt linie i en  *.ini fil.
Avatar billede snowball Novice
06. oktober 1999 - 12:36 #2
Hvad mener du med at omdøbe en bestemt linie til en *.ini fil ??? Det er ikke bare en fil du vil omdøbe ???

Snowball
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. oktober 1999 - 15:38 #3
enten skal du have et program der kan læse linie X i en fil og erstatte Y med Z i den fil. ellers kan jeg fortælle dig at hvis du f.eks. skriver

ECHO Hej med dig >> fil.txt

så bliver den sidste linie i din fil = Hej med dig

ved ikke om du kan bruge det
Avatar billede codpiece Nybegynder
06. oktober 1999 - 16:01 #4
Det kan ikke gøres med standard DOS værktøjer.

Men jeg har en gammel utility fra PC Magazine, change.com der kan løse opgaven.

Syntaxen er:

change filnavn "gammel streng" "ny streng" f.eks.
change c:\windows\win.ini "DefName=Rip" "DefName=Rap"

i dobbletgnyffer. Bemærk at programmet ændrer kun teksten, hvis den matcher fuldstændig, ikke noget med jokertegn, og store og små bogstaver skal være identiske.

Jeg kan maile det til dig, hvis du ønsker. Interesseret?
Avatar billede herbert Nybegynder
06. oktober 1999 - 16:01 #5
Det kan ikke gøres med en bat fil. Du skal bruge noget vildere, som basic.
Jeg vil gerne skrive en exe fil, til at gøre det med...
Avatar billede cbrob Nybegynder
07. oktober 1999 - 08:43 #6
Hej Codpiece

Det var lige netop det jeg var ude efter. Hvis du vil maile den utility til mig, vil det bare være alletiders. Min adresse er:

cbrob21@sol.dk

På forhånd tak.