Avatar billede jimmo Nybegynder
06. juli 2004 - 22:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvor er bjælkemenuen på experten.dk's websites blevet af

Hvor er bjælkemenuen på experten.dk's websites blevet af?

På eksperten.dk's web-sites er der en blå bjælke, der bl. a. ude til højre er en rubrik for "Søg".

På denne blå bjælke plejer der at være en "Hovedmenu" med menupunkterne "Forside" "Sektioner" ... osv. endende med menupunktet "Info".

Menuen var der i hvert fald i går - men nu er den væk, i hvert fald hos mig!

Hvad er der galt???
Venlig hilsen
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juli 2004 - 22:49 #1
Prøv at slette dine temporary internet files.
Bjælken er der stadig på min computer.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juli 2004 - 22:53 #2
eller prøv ctrl+F5
Avatar billede jimmo Nybegynder
06. juli 2004 - 23:19 #3
Til tonnybrandt og john_stigers:
Tak til jer begge for hurtig reaktion.
Da jeg prøvede sletning af mine temporate internet files først - og det løste problemet - kunne jeg i sagens natur ikke prøve ctrl+F5 også.
Derfor kan jeg ikke dy mig for spørgsmålet: F5 bruger jeg generelt i mange programmer for opdatering, men har ctrl+F5 også en "typisk" funktion?
----
Kan der siges noget om, hvorfor problemet opstår / løses som beskrevet?
Indstillingen i browser-programmet Internet Explorer var sat således, at der skulle søges efter nye versioner, hver gang Internet Explorer opstartes - og det er sket mange gange, medens "fejlen" stod på.
----
Jeg skal lige vide, om I er fra Eksperten, som derfor ikke ønsker points - ellers oplys venligst, hvem der ønsker og hvor mange.
Under alle omstændigheder tak for svar.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juli 2004 - 23:28 #4
ctrl+F5 opdaterer siden direkte fra nettet - med F5 kan du ikke være sikker på at siden bliver 100% opdateret, da det hænder at det bare er den cachede fil der hentes ind igen :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juli 2004 - 23:30 #5
jimmo> vi er fra eksperten ja - men det er du jo også!

Husk dette site er gratis for alle - hvis du kan hjælpe er du også velkommen til at svare på spørgsmål :

(det lyder som om du ikke helt er med på ideen bag eksperten?)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juli 2004 - 23:33 #6
Velbekomme, og fint du fik løst problemet.

Vi er begge eksperten brugere, men da spørgsmålet er OM eksperten koster det ikke noget, så lav et svar selv og accepter det *s*

Det drejer sig jo om at hjælpe.

(Vi gik jo også begge ind i spørgsmålet selvom det var på 0 point)
Avatar billede jimmo Nybegynder
07. juli 2004 - 02:17 #7
Tja, det kan da godt være, at jeg ikke helt er med på ideen bag eksperten. Jeg deltog faktisk for første gang den 4. ds. - og konstaterede da, at man her opererede med et pointsystem. For at forstå meningen hermed ledte jeg forgæves i alle menuer efter en beskrivelse heraf - thi når man træder ind i noget nyt, er det vel naturligt at sætte sig ind i miljøet og de regler / omgangsformer, der er gældende her. Da en sådan ikke fandtes, efterlyste jeg en sådan som min første henvendelse i systemet - og modtog da også hurtigt et meget venligt svar fra snowball herom. Svaret var, at der ikke for nuværende var nogen officielle regler - men at jeg kunne læse om emnet i en uofficiel FAQ for Eksperten.dk, hvilket jeg så gjorde. Da jeg følte mig virkeligt venligt behandlet af snowball, tillod jeg mig at benytte systemet til at yde ham lidt ”karma”.

Da jeg skulle uddele de selv af systemet foreslåede points, fik jeg at vide - at da det drejede sig om Eksperten, var det kutyme, at det pointmæssigt var "gratis" - og fik da også lukket sagen med returnering af de "udlovede" points.

Det var så årsagen til, at jeg ved indgivelse af herværende spørgsmål, som jo også drejede sig om Eksperten, havde angivet pointstildelingen til nul fra starten. At føre de samme points frem og tilbage forekom mig lidt fjollet.

At jeg så for en sikkerheds skyld stillede spørgsmålene om pointuddeling eller ej ved herværende seance, var netop for ikke at "skuffe" jer, der så hurtigt havde reageret og givet svar. Jeg har ingen anelse om, hvor mange, der er tilknyttet eller ikke tilknyttet systemet Eksperten.dk - men nogen er der selvfølgelig, thi det skal da i hvert fald rent teknisk vedligeholdes, og det var vel ikke en unaturlig tanke, at når det drejede sig om spørgsmål om selve systemet, kunne netop sådanne typer spørgsmål besvares af folk fra vedligeholdelsen heraf.

At størstedelen af steder (af typen som Eksperten.dk) med spørgsmål og svar udføres af "deltagerne" selv, er jo en meget almindelig - og god - måde at klare tingene på. Skulle det ordnes af betalte supportere, blev det jo til dyrere ordninger i stedet for de almindelige ordninger, der jo typisk er gratis, alternativt kører med mindre gebyrer eller betaling i form af annoncering på siderne.

Det specielle ved Eksperten.dk er derimod det involverede pointsystem. For min del finder jeg det aldeles overflødigt - men når det nu er der, må det naturligvis også håndteres. Men man skal nok vende sig lidt til tankegangen i det.

At man skal hjælpe hinanden er jeg helt enig i - og jeg kan til beroligelse oplyse, at jeg rent faktisk har brugt en del af min tid her i livet på at hjælpe andre - det er dejligt!

Det blev en lille roman - men måske kan den hjælpe også "garvede" brugere af herværende system til at forstå, at det for nytilkomne er forbundet med unødigt besvær, når man kommer til et system med for mange uskrevne regler. Og selv om de fleste spørgsmål og svar ordnes af brugerne selv, ville det være rart med et par ansvarlige navne for systemet. Så vidt jeg har forstået, kan man jo som bruger godt stille forslag til forbedringer eller ændringer af systemet, men det ville da være praktisk et sted på Eksperten.dk direkte at kunne få information om, hvem der er beslutningstager i sådanne sager samt, hvem - og på hvis regning - tingene sættes i værk. Gennemsigtighed omkring styringen af et system er faktisk et plus.

Med venlig hilsen
Jimmo
Avatar billede mat Nybegynder
07. juli 2004 - 08:16 #8
"Reglen" om at spørgsmål i "om eksperten"-katagorierne er en uskreven reglen blandt alle brugere. Det er ikke kun brugere med anden tilknytning end almindeligt medlemsskab der opretholder denne "regel", det er alle.

Men det har man naturligvis ikke en kinamands chance for at vide som nyt medlem.

Jeg kan kun være enig i at der burde være en mere officiel faq om brugen af eksperten, og pointsystemet i særdeleshed, men sådan er det altså bare ikke (endnu).

...men hva faen, det skader jo heller ikke at spørge :)

mvh mat
Avatar billede exp Juniormester
07. juli 2004 - 09:16 #9
... i øvrigt kan jeg da henvise til den uofficielle FAQ:
http://expfaq.1go.dk/
Avatar billede exp Juniormester
07. juli 2004 - 09:20 #10
Mht. dit spørgsmål omkring de ansvarlige, så er det desværre sådan, at de økonomisk og juridisk ansvarlige personer meget sjældent kigger frem - der må coadmins tage en del af slæbet:
http://expfaq.1go.dk/?id=7#coadmins
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. juli 2004 - 11:40 #11
jimmo> jeg kan sagtens følge dig i at det er svært for nye brugere at bruge eksperten og dennes funktioner optimalt.
Vi kan kun håbe på at admin snart får implementeret den faq.
Avatar billede jimmo Nybegynder
10. juli 2004 - 19:47 #12
Tak til dem, der indsendte kommentarer efter mit "svar" den 2004-07-07. Jeg regnede egentlig med, at sagen var afsluttet hermed, men vil da gerne så endegyldigt afslutte denne gang med følgende betragtninger rettet imod de efter den 7. ds. fremkomne indlæg og efter at have stiftet nærmere bekendt med Eksperten.dk i praksis i den forløbne tid.
Der er ingen tvivl om, at mange almindelige brugere har stor gavn af at henvende sig her. Hvad end så motiveringen så måtte være for svarerne, reageres der for mange spørgsmåls vedkommende forbavsende hurtigt - og med effektive svar, der typisk løser de angivne problemer.
Og det er jo ikke alene de aktuelt spørgende, der får glæde af svarene, men man må antage, at der er tale om en endnu større kreds, der får fornøjelse af svarene - nemlig dels dem, der ved læsningen alene i praksis kan hente sig et lille "kursus" om et emne inden for de anførte kategorier ("learning by doing") - men også også dem, der blot kan nøjes med at søge i de allerede afgivne og bevarede spørgsmål for at finde det, de har brug for i en konkret situation. Bortset fra kategoriseringen, kunne systemet måske stå sig ved en søgefunktion i den forbindelse, men en sådan er der måske også et sted, uden at jeg som newbie er blevet opmærksom på den.
Her ud over kan systemet have værdi for andre, f. eks. it-relaterede publikationer, idet udgiverne af sådanne jo bl. a. kan få informationer om, hvad der "rør sig" blandt potentielle læsere, græsrødder etc. Og potentielle skribenter eller it-personer til fx bestemte it-nicher kan jo også en gang imellem findes her blandt aktørerne til glæde for begge parter.
Jeg vil ikke - i hvert fald på nuværende tidspunkt - finde det tjenende noget formål at komme helt i bund omkring visse dele af de i herværende sag berørte elementer, så for min part er denne tråd afsluttet med herværende indlæg.
Tak for denne gang.
Jimmo